TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Mercedes-Benz Vision EQXX når mere end 1.000 kilometer

Koncept-elbil fra Mercedes-Benz imponerer på første officielle langturstest.

forfatter
Publiceret 24/04/2022 - 16:06

Året var knap nok gået i gang, da vi skrev, at Mercedes-Benz Vision EQXX skulle kunne køre over 1.000 kilometer på én opladning.

Læs også Mercedes-Benz VISION EQXX kører dig over 1000 km Supereffektiv og lav luftmodstand kører dig længere på én ladning.

Dengang planlagde Mercedes at teste Vision EQXX på vejene i løbet af 2022, og det er nu sket. Resultatet? Vision EQXX overgik alle forventninger.

Køreturen, som fandt sted for nylig, gik fra Mercedes-Benz’ udviklingscenter i Sindelfingen, tværs over de schweiziske alper og gennem Norditalien til slutdestinationen, sydfranske Cassis nær Marseille. Strækningen på mere end 1.000 kilometer tilbagelagde den elektriske konceptbil i almindelig trafik – på én enkelt opladning.

Mercedes-Benz Vision EQXX
(Foto: Mercedes-Benz)

Køreturen – som hele vejen blev foretaget med forseglet ladestik og overvåget af en uafhængig ekspert fra det tyske test- og certificeringsorgan TÜV Süd – begyndte i koldt og regnfuldt vejr og foregik hele vejen ved normale hastigheder, inklusive kørsel på de tyske motorveje med op til 140 kilometer i timen og nær hastighedsgrænsen andre steder. Temperaturen spændte fra tre til 18 graders celsius. Den samlede distance oversteg præcis 1.008 kilometer, og der var endda strøm til endnu mere, fortæller Mercedes-Benz i en pressemeddelelse.

På den tyske Autobahn blev der kørt med op til 140 km/t. (Foto: Mercedes-Benz)

Ved ankomsten til slutdestinationen – efter 11 timer og 32 minutters kørsel – var batteriets strømniveau stadig omkring 15 procent, svarende til en resterende rækkevidde på omkring 140 kilometer. Det gennemsnitlige forbrug over hele turen var så lavt som 8,7 kWh pr. 100 kilometer.

Når det går ned ad bakke og under opbremsning, sørger VISION EQXX naturligvis for at omdanne den overskydende rulleenergi til ny strøm og yderligere forlænge rækkevidden. En ekstra sideeffekt ved denne feature er, at de mekaniske bremser sjældent kommer i anvendelse. (Foto: Mercedes-Benz)

Ifølge producenten er det kombinationen af et ekstremt vindglat design, en relativt lav vægt og en række innovative teknologier, som giver VISION EQXX sin imponerende rækkevidde. Med en Cw-værdi så lav som 0,17 glider konceptbilen praktisk talt gennem vinden, praler Mercedes-Benz, og forklarer, at det dråbeformede karrosseri og den variable hækdiffuser, som automatisk aktiveres, når hastigheden rammer 60 kilometer i timen, er medvirkende til at optimere flowet og reducere vindmodstanden.

“Med vores succesfulde roadtrip til Sydfrankrig har vi vist, at effektivitet er den nye valuta. Succesen taler også tydeligt for vores nye samarbejdsproces, der inkorporerer erfaringer fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team og deres banebrydende ekspertise inden for elektriske drivlinjer. VISION EQXX er resultatet af et omfattende program, der danner en skabelon for udviklingen af mobilitet i fremtiden,” siger Markus Schäfer, Chief Technology Officer, udviklings- og indkøbsansvarlig samt medlem af bestyrelsen for Mercedes-Benz Group AG. Han afslutter:

VISION EQXX er udstyret med et tag bestående af 117 solceller, som leverer strøm til et 12-voltsbatteri, der blandt andet driver bilens navigationssystem. Denne løbende opladning med solenergi betød, at rækkevidden på køreturen blev forlænget med mere end to procent – svarende til cirka 25 kilometer over den mere end 1.000 kilometer lange rejse. (Foto: Mercedes-Benz)

“Mange af de innovative udviklinger er ved at blive integreret i produktionen, nogle af dem allerede i den næste generation af modulær arkitektur til kompakte og mellemstore modeller fra Mercedes-Benz. Og rejsen fortsætter. Med VISION EQXX vil vi blive ved med at teste grænserne for, hvad der er muligt.”

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv en kommentar

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede