TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Nyhed

Hyundai Ioniq 9: Nu kommer den enorme elektriske SUV

Hyundai lancerer sin største elbil nogensinde. Ioniq 9 får tre sæderækker og over 600 kilometers rækkevidde.

Hyundai Ioniq 9: Nu kommer den enorme elektriske SUV

Hyundai præsenterede i går sin hidtil største elbil for den skandinaviske presse. Ioniq 9 er en gedigen og luksuriøs syvpersoners bil, som både kan prale af en imponerende rækkevidde og konkurrencedygtige priser.

Med en længde på 5,06 meter og en akselafstand på 3,13 meter er dette en bil, som virkelig udnytter fordelene ved en elektrisk drivlinje. Det flade gulv giver enorm benplads, og Hyundai har valgt at tilbyde bilen med både seks og syv sæder. Hvis du vælger seks sæder (Premium og derover), kan den anden sæderække drejes 180 grader, medmindre du vælger automatiske sæder.

Ioniq 9 har omtrent de samme dimensioner som Tesla Model X, men har endnu bedre loftshøjde.

ioniq 9 front angle
Ioniq 9 har fået Hyundais berømte Pixel-belysning, og du kan vælge adaptiv styring. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rækkevidden imponerer

Alle varianter er udstyret med et stort batteri på 110,3 kWh, som giver en rækkevidde på op til 620 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Det placerer Ioniq 9 helt i toppen blandt de elektriske SUV’er og burde være mere end rigeligt for de fleste danske familier. At selv Performance-versionen med firehjulstræk er opgivet til at have en rækkevidde på 600 kilometer er ganske enkelt imponerende.

Læs også TEST: Kia EV9 Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.

Hurtigopladning er opgivet til at tage imponerende 24 minutter fra 10 til 80 procent ved en 350 kW ladestation. Bilen bruger den samme 800-volts-arkitektur som sine søskende, Ioniq 5 og 6, og forvarmning af batteriet sikrer hurtig og effektiv opladning selv på koldere dage.

Annonce
Hyundai_IONIQ-9_Exterior_Charging_EU_17-2:4x3
Foto: Hyundai

Tre motorvarianter

Indgangsmodellen har baghjulstræk og 218 hestekræfter, mens den firehjulstrukne Long Range-version leverer 313 hk. Topmodellen Performance byder på hele 435 hestekræfter og et drejningsmoment på 700 Nm og klarer 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder. Den sidstnævnte version fås kun med udstyrspakken Calligraphy.

For dem, der har brug for det, kan Ioniq 9 trække op til 2.500 kg med firehjulstræk – klassens bedste for elbiler. Baghjulstræk må derimod nøjes med 1.600 kg, hvilket også er nok til de fleste campingvogne.

ioniq 9 interior
Foto: Geir Gråbein Nordby

Masser af teknologi

Hyundai har proppet Ioniq 9 med sin nyeste teknologi. Som den første fra Hyundai får den en AI-assistent med understøttelse af naturligt sprog, selv om dansk endnu ikke er understøttet. Men det kommer. Features on Demand giver dig mulighed for at købe ekstra funktioner efter behov, herunder virtuelle motorlyde til dem, der savner bulderet fra en V8-motor.

ioniq 9 digital mirrors inside
Du kan tilvælge digitale sidespejle. Foto: Geir Gråbein Nordby

Af særlig interesse er den aktive støjreduktion, der følger med Bose-lydanlægget, som er inkluderet i Premium-pakken og derover. Systemet bruger modfaseteknologi for at dæmpe vej- og vindstøj, en teknologi, som vi kender fra støjreducerende hovedtelefoner. Det burde give en meget stille oplevelse for alle i bilen.

Læs også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Andre valgfrie teknologier omfatter digitale sidespejle, mens hybride digitale og almindelige sidespejle er standard fra Premium og opefter. På Premium kan du vælge et motoriseret panoramasoltag med solceller, mens det er standard på Calligraphy-niveauet.

ioniq 9 instrument panel
Foto: Geir Gråbein Nordby

Smart interiør

Midterkonsollen, som har fået navnet Universal Island 2.0, kan skydes 19 centimeter frem og tilbage og har åbninger på begge sider. Seks USB-C-porte på hele 100 watt sikrer, at alle enheder, inklusive bærbare computere, holder sig opladet – Hyundai leverer endda et 100 watt USB-C-kabel med bilen.

For øget komfort er der opbevaringsrum med UV-C-sterilisering til mobiltelefoner, ure og andre småting, mens materialer som genanvendt plast understreger miljøprofilen. Sæderne er derimod betrukket med ægte læder til dem, der ikke vælger stof. Det har noget med holdbarhed at gøre, men da der kun bruges læder fra slagtede dyr, kan man også argumentere for bæredygtighed ved at udnytte hele dyret.

Bagagerummet er på hele 908 liter bag anden sæderække eller 338 liter, når alle sæder er i brug. Derudover har bilen en frunk af acceptabel størrelse, nemlig 88 liter ved baghjulstræk og 52 liter ved firehjulstræk (som bruger noget af pladsen fra den ekstra motor foran).

ioniq 9 sunroof 2nd row
Anden sæderække kan vendes på sekssædersudgaven. Foto: Geir Gråbein Nordby

Priser og tilgængelighed

Hyundai Ioniq 9 forventes at komme til Danmark i efteråret 2025. Priserne bliver afsløret den 17. juni kl. 13, lover Hyundai Danmark. Der vil vi formentlig også få flere oplysninger om udstyrspakker.

Mere info: hyundai.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Annoncørindhold: Shokz

Vanmoof genopstået fra de døde med nye elcykler

Førstehåndsindtryk: Sådan bliver NIOs nye digitale arsenal

Vigtige fremskridt for Nissan Leaf

Tesla kører sig selv gennem Rom

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Fartmonster fra Lucid på vej til Danmark

Video-apps på vej til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Sådan undgår du, at en selvkørende elbil smadrer dit mobilkamera

Genesis tager kampen op med Tesla

Volvo først med Android Auto-funktioner

Så nemt er det at hacke din bil