Hyundai præsenterede i går sin hidtil største elbil for den skandinaviske presse. Ioniq 9 er en gedigen og luksuriøs syvpersoners bil, som både kan prale af en imponerende rækkevidde og konkurrencedygtige priser.
Med en længde på 5,06 meter og en akselafstand på 3,13 meter er dette en bil, som virkelig udnytter fordelene ved en elektrisk drivlinje. Det flade gulv giver enorm benplads, og Hyundai har valgt at tilbyde bilen med både seks og syv sæder. Hvis du vælger seks sæder (Premium og derover), kan den anden sæderække drejes 180 grader, medmindre du vælger automatiske sæder.
Ioniq 9 har omtrent de samme dimensioner som Tesla Model X, men har endnu bedre loftshøjde.

Rækkevidden imponerer
Alle varianter er udstyret med et stort batteri på 110,3 kWh, som giver en rækkevidde på op til 620 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Det placerer Ioniq 9 helt i toppen blandt de elektriske SUV’er og burde være mere end rigeligt for de fleste danske familier. At selv Performance-versionen med firehjulstræk er opgivet til at have en rækkevidde på 600 kilometer er ganske enkelt imponerende.
Hurtigopladning er opgivet til at tage imponerende 24 minutter fra 10 til 80 procent ved en 350 kW ladestation. Bilen bruger den samme 800-volts-arkitektur som sine søskende, Ioniq 5 og 6, og forvarmning af batteriet sikrer hurtig og effektiv opladning selv på koldere dage.

Tre motorvarianter
Indgangsmodellen har baghjulstræk og 218 hestekræfter, mens den firehjulstrukne Long Range-version leverer 313 hk. Topmodellen Performance byder på hele 435 hestekræfter og et drejningsmoment på 700 Nm og klarer 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder. Den sidstnævnte version fås kun med udstyrspakken Calligraphy.
For dem, der har brug for det, kan Ioniq 9 trække op til 2.500 kg med firehjulstræk – klassens bedste for elbiler. Baghjulstræk må derimod nøjes med 1.600 kg, hvilket også er nok til de fleste campingvogne.

Masser af teknologi
Hyundai har proppet Ioniq 9 med sin nyeste teknologi. Som den første fra Hyundai får den en AI-assistent med understøttelse af naturligt sprog, selv om dansk endnu ikke er understøttet. Men det kommer. Features on Demand giver dig mulighed for at købe ekstra funktioner efter behov, herunder virtuelle motorlyde til dem, der savner bulderet fra en V8-motor.

Af særlig interesse er den aktive støjreduktion, der følger med Bose-lydanlægget, som er inkluderet i Premium-pakken og derover. Systemet bruger modfaseteknologi for at dæmpe vej- og vindstøj, en teknologi, som vi kender fra støjreducerende hovedtelefoner. Det burde give en meget stille oplevelse for alle i bilen.
Andre valgfrie teknologier omfatter digitale sidespejle, mens hybride digitale og almindelige sidespejle er standard fra Premium og opefter. På Premium kan du vælge et motoriseret panoramasoltag med solceller, mens det er standard på Calligraphy-niveauet.

Smart interiør
Midterkonsollen, som har fået navnet Universal Island 2.0, kan skydes 19 centimeter frem og tilbage og har åbninger på begge sider. Seks USB-C-porte på hele 100 watt sikrer, at alle enheder, inklusive bærbare computere, holder sig opladet – Hyundai leverer endda et 100 watt USB-C-kabel med bilen.
For øget komfort er der opbevaringsrum med UV-C-sterilisering til mobiltelefoner, ure og andre småting, mens materialer som genanvendt plast understreger miljøprofilen. Sæderne er derimod betrukket med ægte læder til dem, der ikke vælger stof. Det har noget med holdbarhed at gøre, men da der kun bruges læder fra slagtede dyr, kan man også argumentere for bæredygtighed ved at udnytte hele dyret.
Bagagerummet er på hele 908 liter bag anden sæderække eller 338 liter, når alle sæder er i brug. Derudover har bilen en frunk af acceptabel størrelse, nemlig 88 liter ved baghjulstræk og 52 liter ved firehjulstræk (som bruger noget af pladsen fra den ekstra motor foran).

Priser og tilgængelighed
Hyundai Ioniq 9 forventes at komme til Danmark i efteråret 2025. Priserne bliver afsløret den 17. juni kl. 13, lover Hyundai Danmark. Der vil vi formentlig også få flere oplysninger om udstyrspakker.
Mere info: hyundai.com