Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Eve Air Mobility afslutter vindtunneltest af sin eVTOL

Eve er måske ikke først med en flyvende bil, men luftfartsindustrien tror på deres prototype.

Skrevet af / 21/05/2023 - 16:55
Eve Air Mobility afslutter vindtunneltest af sin eVTOL

Den brasilianske elflyproducent Eve Air Mobility blev grundlagt så sent som i 2020, med det mål at fremskynde udviklingen af ​​UAM (Urban Air Mobility) flyvende fartøjer til byer. Det er dog ikke nybegyndere, der står bag, idet selskabet er udskilt fra flyproducenten Embraer. De blev børsnoteret på New York Stock Exchange sidste år, med United Airlines og Rolls-Royce som store investorer.

(Illustration: Eve Air Mobility)

Deres fartøj er et såkaldt eVTOL (elektrisk Vertical Take-Off and Landing vehicle), og er blevet beskrevet som en flyvende taxa. Den er 100 procent elektrisk, og har en rækkevidde på 100 kilometer. Fartøjet prioriterer sikkerhed, komfort og lav støj frem for ydeevne eller rækkevidde.

Nu er de nået så langt som til at teste luftmodstanden, for at forfine designet. For at forenkle konstruktionen og minimere fejlkilder, har fartøjet dedikerede rotorer til start og landing, med faste vinger til vandret flyvning.

Windtunnel (Foto: Eve Air Mobility)

The information we obtained during this phase of development has helped us further refine the technical solutions of our eVTOL, before committing to production tooling and conforming prototypes,” said Luiz Valentini, Eve’s top technology officer.

Eve Air Mobility forventer at montere komponenterne i første halvdel af året, og færdiggøre en prototype i fuld skala i andet halvår. Det forventes at 2024 bruges til tests, med intentionen om salgsstart i 2026.

The Eve eVTOL is unlikely to be first to market, although the order pipeline provides runway to capture market share of the emerging eVTOL market,” according to Jefferies analysts.

Virksomheden har allerede modtaget bestillinger på 2800 eVTOL-fartøjer.

Læs mere hos Eve Air Mobility

Læs også:

Hvor vi skal hen, behøver vi ingen veje…

Fremtiden er tilbage

En flyvende DeLorean? Sådan en har vi ikke set i over 30 år!

Læs mere
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

Familiebil med alt hvad man behøver

Fremtidens elbil ifølge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lygter

0
Lyd & Billede
Scroll to Top