Udvalget af overkommelige små elbiler med god rækkevidde er ret begrænset. Men tingene er ved at blive bedre, og Kia lancerer snart EV2, en elektrisk mini-SUV, der vil blive afsløret på Bruxelles Motor Show den 9. januar 2026.
EV2 vil blive placeret i det såkaldte B-segment, hvilket gør den til den mindste model i Kias elektriske modelprogram. Den er designet, udviklet og vil blive produceret i Europa – hvilket kan betyde kortere leveringstider og specifikationer, der er velegnede til europæiske kunder.

Dens søstermodel giver os et fingerpeg
Kia har indtil videre holdt kortene tæt på kroppen, når det kommer til tekniske specifikationer. Men da EV2 deler platform med Hyundai Inster, kan vi komme med nogle kvalificerede gæt på, hvad vi kan forvente.
Inster fås med to batteristørrelser: 42 kWt og 49 kWt. Den mindste har en angivet rækkevidde på 327 kilometer, mens den største angiveligt kan klare 370 kilometer med 15-tommer hjul. Begge tal er i henhold til WLTP-standarden, så i praksis kan man forvente lidt mindre – især om vinteren.
115 hestekræfter i topversionen og 0-100 på 10,6 sekunder kan virke uimponerende i hverdagen, når flere elbiler har sportsvognsegenskaber. Men hvis du normalt kører en Ford Fiesta eller Toyota Yaris, vil du sandsynligvis blive glædeligt overrasket, når du accelererer fra lyskrydset.
Hurtigopladning fra 10 til 80 procent tager cirka 30 minutter, hvilket er helt acceptabelt for denne klasse. Den indbyggede oplader understøtter både enfaset (7 kW) og trefaset (11 kW), så det er ikke noget problem at oplade bilen hjemme om natten.

Overraskende rummelig
Hvis vi fortsætter med at tage udgangspunkt i Inster, er længden kun 2,83 meter, mens bagagerummet er ret rummeligt med 280 liter. Hvis du klapper bagsæderne ned, kan du laste op til 1000 liter. Akselafstanden på 2,58 meter lover også brugbar benplads på bagsædet, selvom høje voksne bør sidde på passagersædet foran.
Det er endnu uvist, om Kia vil foretage ændringer på EV2, men udgangspunktet er under alle omstændigheder en kvik lille bil, der udnytter sin plads godt.
Europæisk fokus
“Med EV2 bekræfter vi vores forpligtelse til at gøre elektrisk mobilitet virkelig tilgængelig for et bredere publikum – uden kompromiser,” siger Marc Hedrich, præsident og CEO for Kia Europe.
“Uden kompromiser” må stå for Hedrichs regning, men vi er bestemt åbne for tanken om, at bilen kan være en behagelig rejsekammerat.
Det faktum, at bilen er designet, udviklet og produceret i Europa, kan være et smart træk. Det giver Kia bedre kontrol over forsyningskæden og kan gøre det lettere at tilpasse bilen til europæiske præferencer – såsom behovet for en varmepumpe på de nordiske markeder.
Konkurrenterne intensiverer indsatsen
kommer ind på et marked, der endelig begynder at se flere muligheder i den overkommelige ende af skalaen. Hyundai Inster og Citroën ë-C3 er allerede på markedet, og flere er på vej. Nissan Micra Electric og Renault 5 kan bestilles nu, med priser fra omkring 180.000 kroner. Volkswagen ID. Polo (det endelige navn på ID.2) forventes i andet kvartal af 2026 i samme prisklasse.
For mange kunder har dette segment længe været frustrerende tyndt. Tidligere kunne man vælge mellem dyre små biler med kort rækkevidde eller større alternativer, der ikke var så velegnede til trange parkeringspladser i byen.
Med en forventet pris på omkring 180.000 kroner – baseret på konkurrenternes priser – kunne EV2 være et interessant valg for førstegangskøbere af elbiler eller som en ekstra bil i husstanden.

Flere nyheder på messen
På Bruxelles Motor Show vil Kia også fremvise GT-versionerne af EV3, EV4 Hatchback og EV5.
Pressekonferencen finder sted fredag den 9. januar kl. 10.40 på Kias stand i hal 5. Den vil også blive streamet digitalt.
Brussels Motor Show afholdes fra den 10. til den 18. januar 2026.
Mere info: kia.dk



