TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Elektrisk BMW i3 eDrive35L

BMW har præsenteret en ny i3, men der er en lille hage ved den.

forfatter
Publiceret 04/04/2022 - 22:09

3-serien har længe været BMW’s bedst sælgende modelserie, og mange har nok ventet på, at den også skulle blive batterielektrisk. Det bliver den nu, men man kan desværre ikke købe den. Ikke herhjemme, i hvert fald.

BMW i3 eDrive35L, som den hedder, bliver nemlig kun tilgængelig på det kinesiske marked og fremstilles hos BMW Brilliance Automotive i Shenyang i Kina.

At den hedder i3, virker måske lidt underligt for os herhjemme, der har set en helt anden i3 på vejene siden 2014, men det giver trods alt mere mening, at en 3-serie hedder i3.

Bilen, der er baseret på samme platform som den nuværende 3-serie, har fået 11 cm længere akselafstand (296 cm) – deraf L’et i navnet – og BMW er heller ikke mere beskedne, end at de kalder i3 eDrive35L en limousine.

P90454625 lowRes scaled 1
(Grafik: BMW)

Det batterielektriske ser ud til at være hentet fra BMW iX3. Altså en 286 hk (210 kW) elmotor på baghjulene med et 66,1 kW batteri, som giver en rækkevidde på 526 km. Vel at mærke efter den kinesiske CLTC-standard og ikke WLTP, som vi er vant til at have med at gøre.

Forbruget på 14,3 kWh er ligeledes opgivet efter kinesiske standarder.

Chassiset på den 487 cm lange version af 3-serien er angiveligt tunet til kinesiske veje, og den er ikke ligefrem en sinke. 6,2 sekunder skal 0-100 km/t tage.

Læs også Køremaskine for de køreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.

Ladetiden fra 10 til 80 procent er opgivet til 35 minutter, og bilen kan tage 95 kW fra hurtigladere og har en indbygget oplader (OBC) på 11 kW.

Nu vi er ved tal, så er bagagerummet heller ikke noget at skamme sig over. 410 liter er trods alt 35 liter mere, end man får i hybriden 330e, og 60 liter under lastvolumen i i4.

Indvendig vil man hurtigt genkende BMW’s OS8-styresystem og iDrive fra førnævnte i4, og med i3 eDrive35L har BMW fem elbilmodeller, hvis man ikke medregner Mini Cooper SE.

BMW i3 i4
BMW’s elbiler. (Foto: BMW)

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid - vanvid på fire hjul Geir og Audun har styret (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette test kommer lørdag, her får du en lille smagsprøve.
Her er årets bil 2023 Car of the year 2023.
Teslas prisfald: Har det ændret bilmarkedet for altid? Nu kan du pludselig få en rummelig Model Y familiebil til prisen for en lille elbil. Det bør få konkurrenterne til at ryste i bukserne.
Se hvad Hyundai sysler med Med denne svingradius behøver du aldrig mere at frygte en parkeringsplads.
Bybus uden buschauffør Selvkørende shuttlebus
Følg Lyd & Billede