TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Elektrisk BMW i3 eDrive35L

BMW har præsenteret en ny i3, men der er en lille hage ved den.

forfatter
Publiceret 04/04/2022 - 22:09

3-serien har længe været BMW’s bedst sælgende modelserie, og mange har nok ventet på, at den også skulle blive batterielektrisk. Det bliver den nu, men man kan desværre ikke købe den. Ikke herhjemme, i hvert fald.

BMW i3 eDrive35L, som den hedder, bliver nemlig kun tilgængelig på det kinesiske marked og fremstilles hos BMW Brilliance Automotive i Shenyang i Kina.

At den hedder i3, virker måske lidt underligt for os herhjemme, der har set en helt anden i3 på vejene siden 2014, men det giver trods alt mere mening, at en 3-serie hedder i3.

Bilen, der er baseret på samme platform som den nuværende 3-serie, har fået 11 cm længere akselafstand (296 cm) – deraf L’et i navnet – og BMW er heller ikke mere beskedne, end at de kalder i3 eDrive35L en limousine.

P90454625 lowRes scaled 1
(Grafik: BMW)

Det batterielektriske ser ud til at være hentet fra BMW iX3. Altså en 286 hk (210 kW) elmotor på baghjulene med et 66,1 kW batteri, som giver en rækkevidde på 526 km. Vel at mærke efter den kinesiske CLTC-standard og ikke WLTP, som vi er vant til at have med at gøre.

Forbruget på 14,3 kWh er ligeledes opgivet efter kinesiske standarder.

Chassiset på den 487 cm lange version af 3-serien er angiveligt tunet til kinesiske veje, og den er ikke ligefrem en sinke. 6,2 sekunder skal 0-100 km/t tage.

Læs også Køremaskine for de køreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.

Ladetiden fra 10 til 80 procent er opgivet til 35 minutter, og bilen kan tage 95 kW fra hurtigladere og har en indbygget oplader (OBC) på 11 kW.

Nu vi er ved tal, så er bagagerummet heller ikke noget at skamme sig over. 410 liter er trods alt 35 liter mere, end man får i hybriden 330e, og 60 liter under lastvolumen i i4.

Indvendig vil man hurtigt genkende BMW’s OS8-styresystem og iDrive fra førnævnte i4, og med i3 eDrive35L har BMW fem elbilmodeller, hvis man ikke medregner Mini Cooper SE.

BMW i3 i4
BMW’s elbiler. (Foto: BMW)

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede