TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Crescent ELMA har ABS-bremser

Sikker opbremsning med avanceret bremseteknologi.

forfatter
Publiceret 02/03/2022 - 12:35

I dag tænker man ikke over det, men engang var opbremsning forbundet med større fare end nu til dags. Pludselige opbremsninger kunne føre til tab af vejgreb og styring med fatal ulykker til følge.

Det ændrede sig i 1978, da Mercedes-Benz lancerede blokeringsfri bremser på S-Klassen – Anti-Lock Braking System, eller bare ABS – som i dag er standardudstyr på alle biler.

Men ikke på cykler. Ikke så vidt vi ved. Jo, det findes på motorcykler, men Crescent er blandt de første med ABS-bremser på en elcykel.

Crescent Elma 3
(Foto: Crescent)

Crescent ELMA er en opgraderet version af producentens tidligere elcykel, med motordrift på pedaler og integrerede ABS-bremser.

Ifølge undersøgelser sker mere end 50 procent af alle cykelulykker under opbremsning, men med ABS-bremser mindskes risikoen for ulykker, ifølge Crescent.

“Vi ser en generel efterspørgsel efter bedre sikkerhed for cyklister. At udstyre flere modeller i forskellige prisklasser med blokeringsfri ABS-bremser er et af flere tiltag, vi laver for at gøre det trygt og sikkert at vælge en elcykel,” siger Johanna Smedberg, der er ansvarlig for produktudvikling hos Crescents fabrik i Varberg i Sverige.

Læs også Vanmoof lancerer lynhurtig elcykel Men så hurtigt må du slet ikke køre på en elcykel!
Vanmoof V

Cyklen har også Crescents Koppla Light, hvor man har overblik over batteri- og ladestatus, og batteriet er udstyret med tyverisikring.

Nedenfor kan du se video om ABS-bremserne på Crescent ELMA:

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede