TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Ny elcykel fra Vanmoof kan køre 50 km/t

Men så hurtigt må du slet ikke køre på en elcykel!

forfatter
Publiceret 15/10/2021 - 12:57

Hollandske Vanmoof producerer internetforbundne og smarte elcykler, som også kan købes i Norden (dog ikke i Norge).

Vanmoof har 260 medarbejdere samt butikker i ni store byer – herunder Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt i alt 125.000 elcykler.

Vanmoof V
Vanmoof V kommer til at koste EUR 3.498 og kan bestilles allerede nu. (Foto: Vanmoof)

Vi har tidligere kaldt firmaet for elcyklernes svar på Tesla, og det skyldes ikke mindst, at Vanmoof har en decideret mission. Elcykelproducenten vil gentænke mobilitet i de store byer, som efter firmaets mening i dag bliver kvalt i osende biltrafik, og løsningen er ikke overraskende … elcykler.

Læs også Tesla på to hjul Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elcykel-modeller fra en hollandsk virksomhed, som mener, at deres smarte og internetopkoblede cykler er fremtidens mobilitet.

Målet er helt at afskaffe biler og andre køretøjer, der drives af fossile brændstoffer, allerede i 2025. Det siger en af firmaets to grundlæggere, Ties Carlier, i hvert fald i forbindelse med lanceringen af en helt ny “hyperbike”, Vanmoof V, som hollænderne netop har præsenteret.

“Vanmoof V er vores første hyperbike, en elcykel dedikeret til højere hastighed og længere afstand. Jeg er overbevist om, at denne nye type lynhurtige elcykel fuldt ud kan erstatte scootere og biler i byen inden 2025,” udtaler Vanmoof-direktøren.

Vanmoof V

Den nye elcykel kommer til at koste EUR 3.498 og kan bestilles allerede nu. Men Vanmoof V vil først blive leveret til kunderne i slutningen af 2022.

Vanmoof V kommer med 700 Wh batteri samt to integrerede motorer, en i hvert dæk, og kan dermed opnå en tophastighed på 50 km/t, hvor firmaets tidligere modeller – som Vanmoof S3 og X3 – højst kunne køre cirka 30 km/t.

Men som firmaets to eksisterende modeller kommer også Vanmoof V med funktioner såsom automatisk elektronisk gearskifte, Turbo Boost-acceleration ved tryk på en knap, hydrauliske bremser og en elektrisk motor, der trinvis kan forstærke din egen pedalkraft op til fire gange. Dertil kommer indbygget digital tyverisikring og app-styring, så cyklen f.eks. automatisk genkender sin ejer og låser op blot ved en enkelt berøring.

Vanmoof V
Vanmoof V er bygget til at køre stærkt! Men det må du slet ikke for EU! (Foto: Vanmoof)

Så hurtigt må du ikke køre

Som nævnt kommer Vanmoof V til at kunne køre 50 km/t, men det er langt over den tilladte tophastighed for elcykler, som i hele EU blot er 25 km/t.

Det skyldes, at alle køretøjer, som kan køre mere end 25 km/t, ifølge EU-lovgivningen, der er implementeret i alle medlemslandene (og Norge), bliver betragtet som scootere eller knallerter, der typisk kræver kørekort.

Vanmoof V
En elcykel vejer en del mindre end en knallert, og derfor er der brug for nye regler, mener den hollandske producent. (Foto: Vanmoof)

Men Vanmoof opfordrer politikerne til at ændre reglerne, som firmaet betragter som forældede. I dette blog-indlæg forklarer Ties Carlier således, at de nuværende regler stammer fra 90’erne, hvor elcykler stort set ikke eksisterede. Men en elcykel er meget lettere end en knallert og derfor langtfra lige så farlig for sine omgivelser, argumenterer Vanmoof-grundlæggeren.

Læs også Franske myndigheder: Reklame for elcykel skaber klima af angst Ifølge den franske myndighed ARPP, havde reklamen til formål at diskreditere bilindustrien og skabe et klima af angst.

Brancheorganisationen LEVA, der repræsenterer elcykelproducenter på europæisk plan, er allerede i fuld gang med lobbyarbejde, der har til formål at få ændret reglerne, så man må køre stærkere på sin elcykel. Også uden kørekort.

Med Vanmoof V viser den hollandske producent, at de i hvert fald regner med, at det kun er et spørgsmål om tid, før en lovændring bliver til virkelighed.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

5 kommentarer til “Ny elcykel fra Vanmoof kan køre 50 km/t”

  1. Ifølge dispensation fra 2018 er det lovligt for speed pedelec at køre op til 45 kmt på cykelstier eller hvis forholdene tillader det.👍

    Svar
  2. Det er ikke rigtigt, at du blot må køre 25 km/t på elcykel. I DK må man som et forsøg køre på Speed-Pedelec 45 km/t. Og det kræver ikke kørekort. Højst til knallert, hvis du er under 18 år. Så det….

    Svar
  3. “Vanmoof V kommer med 700 Wh batteri samt to integrerede motorer, en i hvert dæk …”

    Mon dog!? 😉

    Svar
  4. Det sjovt som der bliver skrevet 45 km e speed, har en GIANT E45 der skal alså trædes og den skal op i alt den hjælp du kan få fra cyklen for at komme op på de 45 og når jeg når derop sætter begrænsing til kører bedst v omkring 33/38 km
    Vh Steen

    Svar

Skriv en kommentar

You’ll want to hear this: Everything you need to know about Belkin’s audio range Consumer electronics leader Belkin celebrates its forty-year legacy with innovations that help you to be ready for today
Kan laves om til en pick-up En rigtig 'tough guy' til en aktiv livsstil.
Polestar 2 får baghjulstræk og flere kræfter Hurtigere, mere sporty og med længere rækkevidde.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid - vanvid på fire hjul Geir og Audun har styret (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette test kommer lørdag, her får du en lille smagsprøve.
Her er årets bil 2023 Car of the year 2023.
Teslas prisfald: Har det ændret bilmarkedet for altid? Nu kan du pludselig få en rummelig Model Y familiebil til prisen for en lille elbil. Det bør få konkurrenterne til at ryste i bukserne.
Følg Lyd & Billede