TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Ny elcykel fra Vanmoof kan køre 50 km/t

Men så hurtigt må du slet ikke køre på en elcykel!

Af / 15/10/2021 - 12:57
Ny elcykel fra Vanmoof kan køre 50 km/t

Hollandske Vanmoof producerer internetforbundne og smarte elcykler, som også kan købes i Norden (dog ikke i Norge).

Vanmoof har 260 medarbejdere samt butikker i ni store byer – herunder Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt i alt 125.000 elcykler.

Vanmoof V
Vanmoof V kommer til at koste EUR 3.498 og kan bestilles allerede nu. (Foto: Vanmoof)

Vi har tidligere kaldt firmaet for elcyklernes svar på Tesla, og det skyldes ikke mindst, at Vanmoof har en decideret mission. Elcykelproducenten vil gentænke mobilitet i de store byer, som efter firmaets mening i dag bliver kvalt i osende biltrafik, og løsningen er ikke overraskende … elcykler.

Læs også TEST: Vanmoof S3 & X3 Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elcykel-modeller fra en hollandsk virksomhed, som mener, at deres smarte og internetopkoblede cykler er fremtidens mobilitet.

Målet er helt at afskaffe biler og andre køretøjer, der drives af fossile brændstoffer, allerede i 2025. Det siger en af firmaets to grundlæggere, Ties Carlier, i hvert fald i forbindelse med lanceringen af en helt ny “hyperbike”, Vanmoof V, som hollænderne netop har præsenteret.

“Vanmoof V er vores første hyperbike, en elcykel dedikeret til højere hastighed og længere afstand. Jeg er overbevist om, at denne nye type lynhurtige elcykel fuldt ud kan erstatte scootere og biler i byen inden 2025,” udtaler Vanmoof-direktøren.

Annonce

Vanmoof V

Den nye elcykel kommer til at koste EUR 3.498 og kan bestilles allerede nu. Men Vanmoof V vil først blive leveret til kunderne i slutningen af 2022.

Vanmoof V kommer med 700 Wh batteri samt to integrerede motorer, en i hvert dæk, og kan dermed opnå en tophastighed på 50 km/t, hvor firmaets tidligere modeller – som Vanmoof S3 og X3 – højst kunne køre cirka 30 km/t.

Men som firmaets to eksisterende modeller kommer også Vanmoof V med funktioner såsom automatisk elektronisk gearskifte, Turbo Boost-acceleration ved tryk på en knap, hydrauliske bremser og en elektrisk motor, der trinvis kan forstærke din egen pedalkraft op til fire gange. Dertil kommer indbygget digital tyverisikring og app-styring, så cyklen f.eks. automatisk genkender sin ejer og låser op blot ved en enkelt berøring.

Vanmoof V
Vanmoof V er bygget til at køre stærkt! Men det må du slet ikke for EU! (Foto: Vanmoof)

Så hurtigt må du ikke køre

Som nævnt kommer Vanmoof V til at kunne køre 50 km/t, men det er langt over den tilladte tophastighed for elcykler, som i hele EU blot er 25 km/t.

Det skyldes, at alle køretøjer, som kan køre mere end 25 km/t, ifølge EU-lovgivningen, der er implementeret i alle medlemslandene (og Norge), bliver betragtet som scootere eller knallerter, der typisk kræver kørekort.

Vanmoof V
En elcykel vejer en del mindre end en knallert, og derfor er der brug for nye regler, mener den hollandske producent. (Foto: Vanmoof)

Men Vanmoof opfordrer politikerne til at ændre reglerne, som firmaet betragter som forældede. I dette blog-indlæg forklarer Ties Carlier således, at de nuværende regler stammer fra 90’erne, hvor elcykler stort set ikke eksisterede. Men en elcykel er meget lettere end en knallert og derfor langtfra lige så farlig for sine omgivelser, argumenterer Vanmoof-grundlæggeren.

Læs også Nyhed: Frankrig forbyder reklame for elcykel Ifølge den franske myndighed ARPP, havde reklamen til formål at diskreditere bilindustrien og skabe et klima af angst.

Brancheorganisationen LEVA, der repræsenterer elcykelproducenter på europæisk plan, er allerede i fuld gang med lobbyarbejde, der har til formål at få ændret reglerne, så man må køre stærkere på sin elcykel. Også uden kørekort.

Med Vanmoof V viser den hollandske producent, at de i hvert fald regner med, at det kun er et spørgsmål om tid, før en lovændring bliver til virkelighed.

(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

5 kommentarer til “Ny elcykel fra Vanmoof kan køre 50 km/t”

  1. Ifølge dispensation fra 2018 er det lovligt for speed pedelec at køre op til 45 kmt på cykelstier eller hvis forholdene tillader det.👍

  2. Det er ikke rigtigt, at du blot må køre 25 km/t på elcykel. I DK må man som et forsøg køre på Speed-Pedelec 45 km/t. Og det kræver ikke kørekort. Højst til knallert, hvis du er under 18 år. Så det….

  3. Jakob Kastrupsen

    “Vanmoof V kommer med 700 Wh batteri samt to integrerede motorer, en i hvert dæk …”

    Mon dog!? 😉

  4. Benny steen

    Det sjovt som der bliver skrevet 45 km e speed, har en GIANT E45 der skal alså trædes og den skal op i alt den hjælp du kan få fra cyklen for at komme op på de 45 og når jeg når derop sætter begrænsing til kører bedst v omkring 33/38 km
    Vh Steen

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Drømmen om den talende bil bliver til virkelighed med Gemini Live

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri

Volvos mindste er klar til eventyr

GAC’s nye biler er fornuftige, men uden et es i ærmet