Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Audi Q6 e-tron lanceret

Får hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Skrevet af / 20/03/2024 - 11:30
Audi Q6 e-tron lanceret

Engang for ikke så længe siden toppede Audi salgslisterne med den helelektriske e-tron-model, som siden har fået en mindre slægtning i form af Q5 – Audis mere mondæne udgave af Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. Denne deler derimod PPE-platform med den kommende Porsche Macan. Som for nylig blev lanceret i en elektrisk version.

Det betyder, at Q6 e-tron har den samme 800 volt batteriarkitektur med en ladehastighed på op til 270 kW og mange af de samme komponenter under hjelmen.

Ligesom Porsche henvender Audi sig til dem, der ønsker sig en sporty SUV med en god rækkevidde, og her er den opgivet til 619 kilometer. Ligesom Q8 vil bilen også kunne leveres som en endnu mere sporty SQ6.

Foto: Audi

Startprisen for en Q6 e-tron starter ved 660.000 kroner, hvilket naturligvis inkluderer Quattro-firehjulstræk som standard.

Q6 e-tron og SQ6 e-tron kommer til salg i slutningen af marts. SQ6 e-tron er endnu ikke prissat.

Indgangsmodellen siges at være veludstyret med bl.a. opvarmet rat, adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap, komfortnøgle, navigation, forvarmning af batteriet og 360 graders surroundkamera – samt en anhængervægt på 2,4 tons.

Læs også Sporty udgave af Audis bestseller Audis største SUV er en drøm på vejen, men døjer med et højt energiforbrug.

Op til 517 hk

Den nye Premium Platform Electric (PPE) kommer med en række tekniske forbedringer sammenlignet med Q6 e-tron. Batterikapaciteten er på 100 kWh og 94,9 netto, og Audi opgiver forbruget til mellem 19,4 og 17,0 KWh pr. 100 km, naturligvis afhængigt af model og udstyr.

Mens Q6 e-tron får en samlet ydelse på 285 kW eller 388 hk, får SQ6 e-tron en ydelse på 380 kW / 517 hk med boost-funktion og launch control. Ingen af dem bliver racerbiler efter dagens målestok, men 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder for en standard Q6 og 4,3 sekunder for en SQ6 er alligevel mere end respektabelt. Tophastigheden er angivet til henholdsvis 210 km/t og 230 km/t for de to modeller.

Foto: Audi

PPE-platform

Med 800 volt-teknologi og en ladeeffekt på op til 270 kW kan man ifølge Audi opnå en rækkevidde på 255 kilometer med blot 10 minutters hurtigopladning. Batteriet skal kunne oplades fra 10 til 80 procent på omkring 21 minutter med forvarmet batteri. Regenerering og det, Audi kalder hverdagsbremsning, kan tilsammen levere op til 220 kW til batteriet.

God plads

Som vi tidligere har skrevet, kommer Q6 e-tron til at placere sig mellem Q4 og Q8 med en længde på 477 cm. Til sammenligning er en Q8 4,9 meter lang. Bredden på Q6 er 193,9 cm og højden 164,8 cm, og med en akselafstand på 289,9 cm og et fladt gulv er den ikke mere trang indvendig end en Q8. Bagagerummet kan rumme 526 liter, eller 1.529 liter med nedfældede bagsæder, som kan deles 40:20:40. Under motorhjelmen er der en stor frunk på 64 liter.

Foto: Audi

Infotainment med Bang & Olufsen

Her får man heldigvis ikke Audis gamle infotainment fra Q8, men et helt nyt med en buet panoramaskærm på 14,5 tommer og en instrumentskærm på 11,9 tommer. Passageren kan få sin egen 10,9-tommers touchskærm, som med et frontfilter kaldet Active Privacy Mode slører skærmen for indkig fra førersiden.

Foto: Audi

Et helt nyt head-up-display med augmented reality kan vise vigtige informationer som hastighed, trafikskilte, assistentsystemer og navigation, og projiceringen kan se ud, som om informationerne er op til 200 meter væk. Head-up-displayets billedflade svarer til en skærm på 88 tommer.

Q6 e-tron fås med lyd fra Bang & Olufsen. Premium-lydanlægget har 20 højttalere og en samlet effekt på 830 watt. Fire af højttalerne er integreret i nakkestøtten foran.

Foto: Audi

OLED-lygter

Bilen får også digitale OLED-baglygter med segmenter, der kan tændes og slukkes for bl.a. at kunne advare bagfrakommende trafikanter. Eksempelvis kan man advare andre trafikanter om ulykker eller farer langs vejen. OLED-kommunikationslygterne, som Audi kalder dem, kan vise en statisk lyssignatur med advarselssymboler som f.eks. en advarselstrekant i en kritisk køre- eller trafiksituation.

Man kan selv lege med indstillingerne af lygterne, som har otte individuelle lyssignaturer i Matrix LED-forlygterne, mens de digitale OLED-baglygter giver føreren mulighed for at vælge sit personlige udtryk.

Foto: Audi
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

0
Lyd & Billede
Scroll to Top