Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Klassikere

Bose 901 højttalere

Nogle højttalere er måske ikke så kendte, men de har alligevel dannet grundlag for en legendarisk status, og været med til at opbygge et brand.

Skrevet af / Opdateret: 13/07/2024 - 12:00 // Først publiceret: 19.08.23
Bose 901 højttalere

For de fleste under 40 år er Bose bedst kendt for hovedtelefoner med god støjreduktion, og for dem over 40, er de kendt for at være blandt de bedste til at få rigtig meget kvalitetslyd ud af små højttalere.

Udover at Bose beskæftiger sig med avanceret teknologiudvikling, som vi sandsynligvis ikke får at høre om i flere år, er nogle af deres højttalere virkelige milepæle i historien.

Men giganten Bose har ikke altid været så tung at danse med, og for ikke mindre end 50 år siden lancerede de en højttaler, som stadig klinger fint i ørerne på erfarne hi-fi- og koncert-entusiaster.

Bose 901 højttalerne

Foto: Bose

Bose 901 var en usædvanlig højttaler for sin tid, og den er stadig slående i sin kompleksitet, såvel som i sin enkelhed. 901 er ikke en stor højttaler, men ligesom sine langt mere kompakte søskende, er 901 en højttaler, der lyder større – og af væsentligt mere – end den ser ud, med sine ca. 53 cm i bredden.

Højttaleren er usædvanlig dynamisk; den kan spille meget højere, end man skulle tro, og lyder stadig klart og leverer et lydbillede, der langt overgår højttalerens størrelse. Dette er næppe den mest neutrale musikhøjttaler, man kan købe; hvad enten man lytter til stueversionen eller PA-versionen af ​​901.

Læs også Større lydbillede end andre soundbars Smart Soundbar 900 er Boses nyeste flagskib med Dolby Atmos-tophøjttalere – og et overraskende stort lydbillede.

901’eren er blevet produceret i seks udgaver siden 1973. Højttaleren bruger kun én højttalerenhed på fronten, placeret mellem “udstødningsrørene” foran. Bagpå har Bose 901 8 styks 4,5-tommer fuldtone-drivere, som spreder lyden i rummet via refleksion fra bag- og sidevægge.

901 set bagfra. Foto: Bose

Dét er en af ​​grundene til, at et par 901’ere lyder som en enorm PA-opsætning, selv når man spiller lavt. På den måde opnår du også en anden vigtig ting: mange af de stående bølger, der kan opstå i et rum, bliver næsten elimineret, fordi den brede spredningsfaktor fra enhederne på bagsiden delvist ophæver den bølgelængde, der kan skabe stående bølger i rummet.

Illustration: Bose

Desværre er man ret afhængig af rummets beskaffenhed og placeringen af ​​901’erne, hvis det skal lykkes at dæmpe de basdræbende stående bølger. En anden ejendommelighed ved et par 901’ere er, at der medfølger en equalizer.

Den kobles ind mellem for- og effektforstærkerne, eller i båndsløjfen på en integreret forstærker, og har trinløs justering af basfrekvenser ved 225 hz. Og en separat diskantregulator til 3.000 hz. Højttalerne, som baserer meget af deres adfærd på at reflektere det meste af lyden via vægge i rummet, er ikke hele tiden fuldstændig fasekorrekte eller lydneutrale.

Foto: Bose

Rigtig meget afhænger faktisk af rummet, samt selvfølgelig den elektronik som 901’erne er forbundet med. Selvom disse højttalere er i stand til at overgå både skalaen og rumfølelsen af andre ​​højttalere af samme størrelse, er de ikke så fokuserede og lydrealistiske, som andre mere traditionelle højttalerdesigns kan være.

Får du fat i et par brugte 901’ere, får du utrolig meget sjov for pengene. Der er mange af dem, og 901 VI er den sidste version, du faktisk kunne købe fra ny af indtil 2016.

Muligvis er VI’eren den bedste, men et brugt par til den rigtige pris kan chokere både den nye ejer og gæsterne med klokkeklar koncertlyd, selv i små lokaler, som mange af nutidens boom-bokse aldrig vil kunne klare.

Et par Bose 901’ere kan også vendes om – nogle foretrækker det, da lyden bliver mere fokuseret. Ulempen er, at de mister noget af basdynamikken, og de lyder ikke så fede, som når de er placeret med den vinklede ende mod væggen.

Bose lavede også en Spatial Control Receiver, som man kunne købe for at forbinde en af enhederne i et par 901’ere til receiveren, så man kunne styre enhederne separat til en slags surroundsound-simulering.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home

LB+

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede

LB+ Home

Fuld adgang til alt indhold på L&B Home

29,- / for 30 dage
87,- / mnd
50,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.

En ganske usædvanlig højttaler

QUAD ESL 63 - klassikeren vi ikke glemmer

5 tips til bedre soundbar-lyd

Scroll to Top