TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Guide Apple Spatial Audio er her, vi har prøvet det og er delvis begejstrede

Apple Spatial Audio er her, vi har prøvet det og er delvis begejstrede

Hvorfor Apples Spatial Audio er en stor ting, men ikke for alle.

forfatter
Publiceret 28/06/2021 - 09:28

Rumtilpasset lyd er egentlig det samme som surround-sound, men man behøver ikke at fylde stuen med højttalere, for at det fungerer.

I hvert fald ikke ifølge Apple, der lancerede rumtilpasset lyd – Spatial Audio – for et par uger siden. Man kan klare sig med en iPhone og et par AirPods Pro, og så er det bare at vælge og vrage blandt musik med Spatial Audio. Hvis man vel at mærke er Apple Music-bruger.

Læs også Apple rammer plet med AirPods Max Apples første hovedtelefoner er svinedyre, men fantastisk gode. Til alt. Næsten.

For Spatial Audio understøttes ikke af Spotify, Tidal eller Qobuz, i hvert fald ikke foreløbig, og indtil videre er det kun en brøkdel af musikkataloget i Apple Music, der er tilgængeligt i Spatial Audio. Som egentlig er baseret på Dolby Atmos – Apple har bare sat deres eget navn på.

Spatial Audio – eller Dolby Atmos – understøttes også, hvis man ser film eller TV-serier. Hvis man vel at mærke er inde i Apple-universet med iPhone, iPad eller Apple TV 4K og har enten AirPods Pro, AirPods Max eller et par nyere hørepropper eller hovedtelefoner fra Beats med H1- eller W1-chip.

Foreløbig er det kun Apples egne hovedtelefoner og nogle Beats-modeller, der understøtter Spatial Audio. (Foto: Lasse Svendsen)

Den 3D-effekt, man kan få med et par AirPods Max og en iPad, er ganske besnærende, men jeg er ikke sikker på, at jeg køber Apples argument om, at det er det største, der er sket siden stereo.

Hvis man f.eks. afspiller en stereoindspilning (som de fleste i Apple Music faktisk er), fungerer det som regel glimrende på ét par højttalere i et rum. Man har ikke brug for flere højttalere eller surround for at få en troværdig 3D-effekt. Lyden breder sig i rummet, og stereoeffekten skaber et lydbillede, der er realistisk nok til, at man føler, at man står midt på gulvet i en lille koncertsal.

Surround-lyd i to kanaler

Musik indspillet i ægte surround fungerer anderledes. Så er der brugt flere mikrofoner til at optage både de udøvende og i nogle tilfælde noget af akustikken, som siden mikses ned til flerkanalslyd. Som så skal afspilles i surround med flere højttalere, og så kommer musikken fra alle sider i et 360 graders lydbillede.

Det er kompliceret både at optage, mikse og få til at fungere under afspilning. Grammy-vindende Morten Lindberg fra det norske pladeselskab 2L er omtrent den eneste, der behersker det til fulde, og 2L’s indspilninger i surround er en oplevelse, som man sjældent hører magen til.

Men for Apple er det for kompliceret. Man kan ikke tilbyde 12 kanals lyd til Apple-brugere, heller ikke Android-brugere, for den sags skyld. Men hvis man i stedet kan tilbyde en ny lydoplevelse til det udstyr, som de fleste har, altså en mobiltelefon og et par hovedtelefoner, er markedet mange gange større.

Apple Music er fuld af eksempler på musik med Spatial Audio. (Foto: Lasse Svendsen)

Less is more (nogle gange)

Uden sammenligning i øvrigt, men der er en grund til, at der næsten ikke sælges pakker med surround-højttalere længere. De fleste foretrækker en soundbar, gerne med Dolby Atmos for at få lidt surround-effekt på film og TV-serier.

Det er netop her, Spatial Audio med Dolby Atmos på Apple-enheder kommer ind i billedet. Eller rettere sagt: Det er her, det “nye” lydformat virkelig kommer til sin ret.

Vælg en TV-serie som The Underground Railroad på Amazon Prime eller Loki på Disney+ og prøv selv. Slå Dolby Atmos fra i indstillingerne, afspil en scene, sæt den på pause, slå Dolby Atmos til og se scenen igen.

Det fungerer især godt på film og TV-serier, der er optaget med Dolby Atmos. Så vokser lydbilledet i alle retninger, og det er forbløffende, hvor effektivt det er, når man hører lyde bagfra, foran og over én i et par stereohovedtelefoner.

De dramatiske effekter på et godt mikset film-soundtrack forstærkes med Dolby Atmos og trækker dig ind i handlingen på en måde, som stereolyd i et par hovedtelefoner ikke kommer i nærheden af.

Spatial Audio – eller Dolby Atmos, som det egentlig er – fungerer bedst på film og TV-serier. (Foto: Lasse Svendsen)

Spatial Audio på musik

Men med musik er det anderledes.

Måske er det bare, fordi jeg er vant til, at musik er indspillet og mikset i stereo. Eller det kan være, at Spatial Audio ikke er modent nok endnu. For jeg kan gå med til, at musik i Spatial Audio giver en helt anden oplevelse end at høre det i stereo. Men bedre? Det tvivler jeg på.

Hvis man indspiller og mikser musikken i 3D, Spatial Audio eller Dolby Atmos, kan jeg uden tvivl overtales til at høre musik i et par AirPods Max med Spatial Audio. Men på de musikstykker, jeg hørte, som oprindelig var indspillet i stereo, blev oplevelsen dårligere. Dynamikken blev dæmpet, guitarer forsvandt bagud i lydbilledet, og vokalen kom fra alle sider og ikke midt i, som man er vant til.

3D-effekten var dog til stede, men musikken blev mere dynamisk, bedre fokuseret og gengivet med større detaljerigdom i stereo.

Hvis man læser det med småt, kan man se, at denne indspilning understøtter afspilning i Dolby Atmos, Apple Lossless og Apple Digital Master. (Foto: Apple)

Spatial Audio i studiet

Hvis Apple skal lykkes med at gøre Spatial Audio til den lydoplevelse, som de håber vil fange flere forbrugere, så tror jeg, at det vil hjælpe at starte i studiet. Først da vil folk se pointen.

For det eksempel, Apple har brugt med Marvin Gayes “What’s Going On” – fra mono til stereo til Spatial Audio – er ikke nær godt nok til at overbevise mig om, at Spatial Audio har en fremtid. I hvert fald ikke på bagkataloget i Apple Music.

Jeg må indrømme, at jeg syntes, Spatial Audio fungerede bedre på Gustav Holts The Planets end på Billy Eilishs “Bury a Friend”, så Spatial Audio kan være effektivt på musik.

Men foreløbig er det allerbedst på film.

Apple Music Eq Apple Music Dolby Atmos Apple Music Lossless
<
>
Foreløbig er det kun Apples egne hovedtelefoner og nogle Beats-modeller, der understøtter Spatial Audio. (Foto: Lasse Svendsen)
Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

4 uger 39kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 672 kr
(du sparer 216 kr)
12 Måneder 895kr
(med 11 utgaver af magasinet)
Annonce
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

Sony CDP-101 - klassikeren vi ikke glemmer De første CD'er så dagens lys i 1982. De fleste kender historien, men den første afspiller har mange glemt.
Rogers LS3/5A - klassikeren vi ikke glemmer Uden kommercialiseringen af denne undselige højttaler var den forblevet en godt bevaret hemmelighed blandt BBC’s teknikere.
NAD 3020 - klassikeren vi ikke glemmer Den lille, brune NAD-forstærker skabte furore. Ingen havde hørt så god lyd fra en lille forstærker, som kostede så lidt.
Be My Valentine Den 14. februar er det Valentinsdag og dermed tid til at finde noget rigtig fint til ham eller hende (eller dem), der får dit hjerte til at banke lidt hurtigere.
Følg Lyd & Billede