: Skuffende retur til Eventyrland

Alice i Eventyrland: Bag spejlet 3D

Endnu en gang følger vi med Alice til det fabelagtige Eventyrland, men denne gang møder vi desværre kun flotte kulisser uden indhold.
Karakter
Eventyr
Skuffende retur til Eventyrland
Annonce
Annonce
forfatter

Selveste Tim Burton fik af Disney til opgave at genskabe den excentriske animationsfilm fra 1951, baseret på Lewis Carrolls bøger. For seks år siden fik vi så resultatet – Alice i Eventyrland med levende skuespillere (og en masse CGI) – at se. Afgjort en mere end godkendt film, der fastholdt den sære atmosfære og figurerne fra bøgerne og animationsfilmen, og uddybede historien. Den blev da også en kassesucces – hvilket selvfølgelig borgede for en efterfølger.

Burton takkede nej til toeren, så i instruktørstolen på Alice i Eventyrland: Bag spejlet finder vi James Bobin. Aldrig hørt om ham, siger du? Heller ikke vi! Ikke så mærkeligt, eftersom den eneste spillefilm, han har på CV’et, er Muppets Most Wanted. Men bare rolig, vi skal ikke skyde på instruktøren for denne misere – han har faktisk ageret meget i Burtons ånd. Derimod har vi en stor høne at plukke med Linda Woolverton, som har skrevet dette makværk af et indholds- og meningsløst manuskript.

Les også: Her er alle Disney-film frem til 2020

Foran kameraet finder vi det samme hold som sidst, med den dygtige Mia Wasikowska i hovedrollen som den stærke, egenrådige og feministiske Alice. Nyligt fraskilte Johnny Depp har en fremtrædende rolle som Den Gale Hattemager, ligesom de to dronningesøstre Iracebeth/Den Røde Dronning (Bonham Carter) og Mirana/Den Hvide Dronning (Hathaway) også er med.

null null null null
<
>
(Foto: Producent)

Wasikowska er igen god som Alice, selv om hun denne gang har væsentlig mindre at spille på. Hathaway er reduceret til en lille birolle, og Bonham Carter spiller sin sædvanlige tossede kvindefigur. Og apropos tosset, så går Depp denne gang desværre alt for langt i sin udpensling af, hvor mentalt f*cked up Hattemagen egentlig er – det tenderer kraftigt imod parodi.

Annonce

Den eneste, der virkelig imponerer, er Sacha Baron Cohen som Tiden – en infam personage med saftige replikker og det fedeste kostume. Og en figur, der tydeligvis har mere dybde, end vi får at se i filmen.

Fornuftigvis har man denne gang haft skam nok i livet til at skrive, at filmen er “baseret på Lewis Carrolls figurer”, for denne tynde historie har meget lidt med Carrolls historie at gøre. Kort fortalt drejer plottet sig om, at Hattemageren har fået den idé, at hans familie muligvis stadig i live (de blev ellers troet dræbt af dragen Jabberwocky for mange år siden), men ingen tror ham, og han bliver faktisk endnu mere skør og indadvendt end før. Men så vender Alice tilbage til Eventyrland og sværger på at hjælpe Hattemageren. Hvordan? Jo, ved at rejse i tiden!

Alice opsøger Tiden (Baron Cohen) og låner hans praktiske lille tidsmaskine, Kronosfæren – eller rettere: Stjæler den. Og dermed begynder Alices kamp for at redde Hattemagerens familie fra Jabberwockys ild, mens Tiden og Den Røde Dronning jagter hende. Den største udfordring er dog, at hele tidssystemet – og dermed verden – truer med at bryde sammen, hvis ikke Kronosfæren vender hjem.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

That’s it! Mere plot har filmen ikke at byde på. Vi kommer aldrig tættere på personerne, ligesom historien heller ikke uddybes eller videreudvikles. Til gengæld får vi en masse lækker CGI med nogle spektakulære scener og lejlighedsvis hæsblæsende action. Men al den kunstige staffage dækker egentlig over, at filmen ikke har nogen historie at fortælle. Den er også rippet for den charme og de fleste af de finurlige figurer, der kendetegner Carrolls bøger om Alice.

Det hele kan koges ned til en moralprædiken om, at man ikke skal lyve, og at familien trods alt er det vigtigste i livet. Fint nok og visuelt blændende, men efter næsten to timer sidder vi tilbage med en følelse af tomhed. Stærkt i tvivl strækker vi os til tre hattebåndstynde stjerner.

Annonce

Hvis filmen ikke rigtig indfrier, er der til gengæld meget lidt at udsætte på det tekniske. Billedkvaliteten i 3D er generelt fremragende, men med en anelse crosstalk indimellem. Lydsporet (dts-MA 7.1) giver os et herlig præcist og fyldigt surround-miks. Bonusmaterialet byder på en brugbar bag-om-filmen, nogle udeladte scener, kommentarspor, en musikvideo samt nogle minidokumentarer.

Fakta

Fakta

  • Release: 13. oktober 2016
  • Instruktion: James Bobin
  • Originaltitel: Alice Through the Looking Glass 3D
  • Med: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen, Rhys Ifans, Matt Lucas
  • Genre: Eventyr
  • Land: USA År: 2016     Tid: 1:53 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.