Lincoln

Steven Spielberg er en meget alsidig instruktør, og med Lincoln viser han, at han ikke har mistet grebet, hvilket vi ellers var i tvivl om efter War Horse. Her tegner han et fascinerende portræt af en mand og en epoke, som satte et stort præg på eftertiden.

Publiceret 08/06/2013 - 12:17
Lincoln

Filmen fokuserer udelukkende på Lincolns sidste fem måneder, hvor han sætter al sin prestige og magt ind på at få vedtaget det 13. forfatningstillæg, som for tid og evighed vil afskaffe slaveriet og bane vej for en afslutning af den blodige borgerkrig. Her får Spielberg til fulde frem, hvilken kompleks person Lincoln var; trods klare principper og idealisme var han en pragmatisk realpolitiker, som var optaget af at opnå resultater. Det 13. forfatningstillæg blev til sidst vedtaget – omend ikke på en helt reel måde …

Day-Lewis har et langt CV med fantastiske portrætter af stærke mænd, fra Min venstre fod over Gangs of New York til There Will Be Blood. En skuespiller, som åbenbart ikke vælger roller ud fra honorarets størrelse, men ud fra den kvalitet, karaktererne har. Derfor spiller han da også med i relativt få film (kun otte de seneste 20 år), men med så meget desto større kvaliteter. Han fremstiller Lincoln skræmmende godt – med sin stemme, mimik og hele kropsholdning er han USA’s 16. præsident.

Spielberg giver sig godt tid – lidt for god tid, skal det vise sig – og giver os et fint indblik i præsidentens liv, både politisk og på den turbulente hjemmebane. Og alle detaljerne i genskabelsen af 1865 er enestående. De seks stjerner glipper, fordi filmen føles lidt for lang og lejlighedsvis lidt svulstig (hvilket ikke mindst musikken bærer et ansvar for), og fordi Spielberg kører en lidt for lige dramaturgisk linje filmen igennem. Men alt i alt en helstøbt produktion med kvalitet i alle led, og en Day-Lewis i en pragtpræstation som en af historiens giganter. Fem stjerner!

Af en sådan storproduktion forventer vi os intet mindre end teknisk kvalitet i top, og det er netop, hvad denne BD byder på. Trods gennemgående meget dårligt oplyste scener i stearinlysenes og paraffinlampernes skær, kommer alle detaljer superbt frem. Til trods for fravær af kommentarspor er det et godt bonusmateriale med mange korte dokumentarer om alt fra locations, kostumer, og hvordan man genskabte 1800-tallet, til valget af fokus i filmen. Meget af det med Spielberg selv i fokus.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer