Det kan virke begrænsende, at man ikke kan få sine gamle PC-spil til at køre på sin PlayStation, eller at man ikke kan gemme ét sted, når man spiller Skyrim på sin Nintendo Switch i toget, og så samle op samme sted på sin Xbox derhjemme.
Men når man vælger, om man skal købe sig en gaming-computer, en Xbox, PlayStation eller Nintendo, låser man sig fast i et økosystem og må på mange måder spille efter producentens regler, betale deres priser for spil og underlægge sig deres begrænsninger.
En af de nyeste typer “konsol” på markedet er den håndholdte gaming-computer, som har fået meget vind i sejlene de seneste år med nye modeller som Lenovo Legion Go, Nintendo Switch 2, Steam Deck og Asus ROG Ally X.
Og de forsøger at kunne det hele: gaming på farten med langt bedre performance end Nintendo Switch. En Windows-oplevelse, men optimeret til gaming og brug med en controller.
Xbox er ejet af Microsoft, og det ser ud til, at den nye Asus ROG Xbox Ally er det første store skridt imod at sammensmelte brugeroplevelsen og spilkataloget fra Xbox med den modulære performance og styresystem fra en computer.
Stadig to versioner
Asus ROG Xbox Ally X kunne dog lige så godt hedde ROG Ally X 2, da den på næsten alle måder minder om den oprindelige Asus ROG Ally X, vi testede sidste år. Ergonomien har dog ændret sig, da håndtagene i siden nu er inspireret af Xbox-controlleren, hvilket giver en langt, langt mere behagelig spiloplevelse, på trods af den lidt højere vægt. Ligesom de tidligere ROG Ally’er er der to versioner, hvoraf den kraftigere, vi her tester, hedder Ally X. Den kommer med 1 terabyte lager, et 80 Wh-batteri, 24 gigabyte RAM og en AMD Ryzen AI Z2 Extreme-processor. Den almindelige (og langt billigere) ROG Xbox Ally har derimod 512 gigabyte lager, 60 Wh-batteri og den mindre kraftfulde AMD Ryzen Z2 A-processor.
Brugeroplevelse
Xbox har nu en dedikeret knap, som leder til dit Xbox-bibliotek, Game Pass og streaming. Når man tænder Xbox Ally, starter den direkte op i denne app frem for det almindelige Windows. Det sparer RAM, fordi man alligevel ikke bruger de sædvanlige Windows-funktioner, hvis man udelukkende gamer. Xbox-knappen bruges også til hurtigt at skifte mellem indstillinger og tilgå genveje til eksempelvis Steam (som i øvrigt tilbyder en god portion af PlayStations eksklusive spil). Der er derfor ikke meget, man ikke kan spille med en ROG Xbox Ally i hånden.
Selvom Xbox-folkene har fået lov at rode rundt i Windows-systemet for at optimere oplevelsen til den lille Ally, er der stadig nogle softwaremæssige udfordringer. Såsom at visse apps åbner særdeles langsomt, eller at den ikke automatisk skifter til det korrekte program, når man åbner det. Det er ikke håbløst besværligt, men helt flydende er oplevelsen altså ikke endnu. Faktisk oplevede jeg Xbox Ally som en smule mere besværlig at navigere i end den tidligere Ally X. Det er heldigvis ikke noget, der påvirker selve spiloplevelsen.
Performance
Man kunne sagtens have lanceret ROG Xbox Ally uden anden ændring end integrationen af Xbox-spil og den bedre ergonomi. Prisen, som dog er meget høj, er ikke steget siden den Xbox-løse version af ROG Ally X. Men heldigvis er der også smidt endnu flere hestekræfter oven i handlen. Faktisk i en sådan grad, at jeg er tvunget til at finde nogle nyere spil at teste den med for at se, hvor grænsen går.
Det visuelt imponerende og samtidigt actionfyldte Far Cry 6 er stadig en fornuftig modstander, og på medium grafiske indstillinger (med fuld 1.080p-opløsning og i den maksimale “35W turbo”-strømtilkoblet mode) kommer vi ofte op på 65 fps, hvilket er ekstremt imponerende. Det laveste, jeg kunne presse den til var 50 fps.
Selv i Ultra-grafiske indstillinger kom vi sjældent under 45 fps, når Xbox Ally er sluttet til strøm. Holder man fast i Ultra-indstillingerne, men trækker strømstikket ud, falder performance til ca. 40 fps.
I racerspillet Forza Horizon 5 fra 2021 kan man sagtens forvente over 50–60 fps, selv med grafikindstillingerne i Ultra.
Xbox Ally X bliver mere presset, når man kører det grafisk intense S.T.A.L.K.E.R. 2 fra 2024.
Fuld 1.080p, medium grafikindstillinger og “35W turbo”-mode resulterer i et utroligt smukt billede, men kun ca. 20–25 fps, hvilket ikke er nok til at lade sig suge ind i oplevelsen. I 720p og indstillinger sat til “low” lider æstetikken en smule, men til gengæld kører vi med fornuftige 32–40 fps, hvor jeg ikke længere tænker for meget over det og kan lade mig suge ind i spillet.
Der virker ikke umiddelbart til at være nogen spil, ROG Xbox Ally X ikke kan trække, hvis man er villig til at gå lidt på kompromis med opløsningen.
Hiver du stikket ud midt i et intenst Far Cry 6-spil (medium grafikindstillinger og 1.080p-opløsning), tager 30 minutters intens spilletid 21 procent af batteriet, hvilket giver en samlet batteritid på ca. 2 timer og 22 minutter. 22 minutter længere end den gamle Ally X. Slet ikke tosset, når man tænker på, at Ally X netop blev rost for sin øgede batteritid, som er de håndholdte konsollers største akilleshæl.
Konklusion
Der er stadig mere Asus end Xbox over den nye Ally X, men integrationen af Xbox får maskinen ét skridt tættere på en ægte alt-i-en-konsol, der er fri for begrænsninger. Og da prisen er forblevet den samme, mens performance og batteritid er forbedret, er det svært ikke at se ROG Xbox Ally X som en kæmpe sejr. Især hvis man allerede har en masse spil i sit Xbox-bibliotek.
Der er stadig lidt småting med styresystemet, som gør, at den endnu ikke er helt så idiotsikker at bruge som en konsol, men det er en lille pris at betale. Den høje pris vil dog stadig virke afskrækkende på mange.














