Razer er kendt for deres gaming-PC’er samt for mus, headsets og tastaturer. Men de er ikke bange for at tænke ud af boksen og præsentere vilde ideer. På CES-messen i Las Vegas har de altid et eller flere iøjnefaldende koncepter med. Nogle er rent hjernespin, mens andre senere ender med blive realiseret.
På CES i januar 2024 præsenterede Razer Project Esther; en sædepude med haptisk feedback, der lod spilleren mærke effekterne i spillet på egen krop. En vild idé – men her er den ikke desto mindre. Sæt dig godt til rette på Razer Freyja!
Razer Freyja er det andet produkt til dato, der rummer Razer Sensa HD Haptics-systemet. Det første var headsettet Razer Kraken V4 Pro, som vi testede for nylig. Haptisk feedback vil sige, at følesansen bringes i spil. Når du i spillet bliver ramt af et sværd eller et projektil, mærkes det som et stød i kroppen. Og den haptiske feedback kan også formidle mere subtile effekter, for eksempel en rumlende følelse, når der er magi med i spillet – eller en kampvogn kører tæt forbi.
At lave Freyja som en pude frem for at indbygge Sensa HD Haptics i en stol er ganske smart, da det er en betydelig billigere måde. Og så kan den også bruges af dem, der allerede har en god stol. Også konkurrenternes.
Sædepuden dækker sæde og ryg og vil sandsynligvis kunne bruges på alle gamerstole – og alle andre skrivebordsstole. Puden spændes fast med tre elastiske remme.
Trådløs med kabel
Razer Freyja er trådløs i den forstand, at effekterne overføres uden kabel. Til PC bruges Razers egen 2,4 GHz-standard, men man kan også få masseret bagdel og rygstykker til mobilspil på Android. Man slipper dog ikke for kabelforbindelse, da de seks aktuatorer (elmotorer) i puden kræver så megen strøm for at fungere, at batteridrift ikke er en mulighed.
På et lille kontrolpanel med tre knapper på selve puden kan man tænde og slukke, vælge styrken af de haptiske effekter samt vælge mellem 2,4 GHz-forbindelse og Bluetooth.
Bemærk dog, at styresoftwaren til sædepuden kun virker til PC og Android. Playstation-folket og Apple-tilhængerne er ude i kulden.
Et los bagi
Jeg har tidligere prøvet Sensa HD Haptics i et headset, hvor de motoriske effekter var indbygget i ørekopperne. Razer Freyja er langt mere overbevisende. For det første påvirker aktuatorerne selve kroppen, hvilket virker mere naturligt end kun af have den snurrende fornemmelse i hovedet. Og for det andet er der hele seks påvirkningspunkter: Fire i ryggen og to under bagdelen. Så kan det ikke blive ret meget mere personligt og vedkommende!
Når det er sagt, så er vi stadig i den haptiske feedbacks tidlige barndom. Teknologien er så småt på plads; nu handler det om at finde den rigtige måde at bruge den på.
Haptisk feedback i spil kan sammenlignes med surroundlyd i film. De bedste film i dag omslutter os med an boble af lyd. Men det har været en lang udvikling, der begyndte med nogle få lasereffekter i Star Wars i 1977.
Razers styresoftware kan i dag trække haptiske effekter ud fra lydsporet på spil og film. I de bedste tilfælde giver det ekstra realisme, og de mindre heldige distraherer effekten fra handlingen.

Vejen frem er, at spillene skal indeholde et ‘effektspor’, der fortolkes af den haptiske hardware, spilleren måtte have. Og præcis mapping af, hvor effekten rammer: Blev du ramt i venstre skulder eller højre lænd?

I begyndelsen fristes man til at skrue op for effekterne for at få mest muligt smæk for skillingen. Og derfra skruer man langsomt ned for styrkekontrollen, til man rammer et niveau, hvor man ikke mærker effekten i bevidst grad, men hvor den stadig formidler en stemning.
Antallet af spil, der er programmeret specielt til Razer Sensa HD Haptics, er stadig meget begrænset (under 20 titler i skrivende stund), men nye tilføjes hver uge.
Konklusion
Razer Freyja er uden tvivl den første sædepude i verden, der lader dig føle spillets verden på kroppen. Dermed er den også ganske uden konkurrence. Og med seks individuelle aktuatorer er der mulighed for ret avancerede fysiske effekter. Og i det lys virker prisen særdeles rimelig.
Det springende punkt er dog, om Sensa HD Haptics i fremtiden vil blive en standard, som spiludviklerne vil understøtte. For mens Razer-softwaren godt kan trække information nok ud af lydsporet til at give dig rummel i bagdelen, bliver det først rigtig overbevisende, når spillet understøtter individuelle retningsinformationer til hver aktuator.

Læs videre med LB+
Tilbud - 49 kr første måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 6 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer