Annoncørindhold: Blue Voice

Få mere ud af mikrofonen med Blue Voice

Hvis man skal indspille podcasts eller lydspor til eksempelvis explainer-videoer, så er en USB-kondensatormikrofon som Blue Yeti X det rette valg. Men det er en kraftfuld sag, så det er afgørende for resultatet, at man behandler og indstiller den rigtigt.
Annonce
Annonce
forfatter

Antallet af hjemmeproducerede podcasts, videoer og musikindspilninger taler deres eget tydelige sprog: Computerarbejdspladsen er for mange blevet et lydstudie. Traditionelt har der været stort fokus på eksempelvis lydkort og DAW Software (Digital Audio Workstation). Verdens bedste lydkort på verdens kraftigste computer nytter imidlertid ikke meget, hvis man ikke har en ordentlig mikrofon – og kender dens muligheder og begrænsninger.

Blue Microphones har produceret mikrofoner i over 25 år, og berømtheder som David Bowie, Sting og Lady Gaga har sunget i dem. I dag er Blue et selvstændigt varemærke i Logitech-familien. 

USB gør det let

Den nye Blue Yeti X er en USB-kondensatormikrofon. Med en traditionel kondensatormikrofon har man brug for et lydkort, en mixer eller en forstærker, der gennem mikrofonens XLR-kabel kan sende elektrisk strøm, som kondensatoren kan arbejde med – det kaldes også phantom power. USB-interfacet gør det muligt at forbinde mikrofonen direkte til computeren med ét enkelt kabel og uden at skulle have en forforstærker eller et lydkort imellem. Man skal altså bare sætte mikrofonens USB-kabel i computeren, og så kan man gå i gang med optagelserne direkte ind i indspilningssoftwaren.

Blue Yeti X kommer med Blue Voice effect-softwaren, der gør det let og enkelt at indstille mikrofonen ideelt til enhver lejlighed og tilføje de professionelle effekter, der bruges i blandt andet radio og tv. 

Equalizeren optimerer lyden

Når man beskæftiger sig professionelt med lyd, så er der ingen vej udenom equalizeren. Det er her, man enten forstærker eller dæmper bestemte frekvensområder for at opnå det optimale lydbillede. Ikke mindst i det lave frekvensområde mellem 80 og 800 Hz. Hvis man forstærker det lave frekvensområde, så kan man ramme den dybe, myndige og stærke ”radiostemme”. 

Annonce

Hvis man synes, stemmen er for mudret eller lyder som om, man er under dynen, så er det også i det lave frekvensområde, man skal skrue ned. Mislyde som dybe feeds (også kendt som ”rundhyl”), hvor for eksempel en akustisk guitar ufrivilligt kommer til at virke som basdrone (en dyb konstant brummen i baggrunden) kan man komme til livs ved at bruge et highpass filter. Her definerer man at kun frekvenser over en vis bølgelængde slipper igennem. 

Sætter man eksempelvis sit highpass-filter til 80 Hz, så blokeres alle frekvenser under 80 Hz. Vær dog opmærksom på, at hvis man sætter sit highpass for højt (typisk over 150 Hz), så begynder det at gå ud over det frekvensområde, stemmen typisk ligger i. Sætter man filteret for lavt, så har man ingen glæde af det. De fleste lydfolk er enige om, at der ikke sker noget i frekvensområdet under 80 Hz, der er værd at lytte til.

Det meste sker i mellemtoneområdet, når vi bruger stemmen. Det er frekvensområdet mellem 400 Hz og 5 kHz. Det er dette område, der skal forstærkes, hvis man vil trænge gennem baggrundsstøj. Man kan også dæmpe nogle frekvenser i mellemtoneområdet, hvis man synes, det lyder for meget af ”kasse” eller der er rumstøj fra eksempelvis maskiner eller ventilatorer, man vil have siet fra. De høje frekvenser mellem 3 kHz og 12 kHz kan forstærkes, hvis man vil have en klarere og skarpere lyd eller dæmpes, hvis man synes lyden bliver for skinger.

Der er ikke nogen facitliste til disse indstillinger, da alle stemmer lyder og ræsonnerer forskelligt. Et godt bud på den fyldige stemme med god bund i bassen og kant på diskanten kan typisk opnås ved at forstærke lidt omkring 200 Hz, dæmpe en smule mellem 400 og 600 Hz og så forstærke en anelse i området mellem 4 og 6 kHz – men man skal prøve sig frem, og det er let gjort med Blue Voice-effect softwaren.

Annonce

Støjdæmpning gjort enkelt

Med Blue Voice-Effect softwaren er støjdæmpning også gjort let. Softwaren analyserer sig selv frem til, hvad der er støj, og hvad der er vigtigt. Man kan så definere, hvor mange millisekunder og hvor mange dB, der skal dæmpes. En anden måde at komme af med uønsket støj på er ved at indstille en noise-gate, også kaldet expander. Her sætter man en tærskelværdi i dB, og så længe mikrofonen ikke registrerer lyd over tærskelværdien, er den slået fra. På den måde undgår man ”sus” og baggrundsstøj på sin optagelse i passager, hvor der ikke bliver sagt noget. Udover tærskelværdien er der to yderligere indstillinger i expander/gate, der er vigtige: attack og release. 

Attack er den tid i millisekunder, der går fra mikrofonen registrerer lyd og til den åbner ”porten”. Jo kortere attack, jo mindre risiko for, at gaten klipper det starten af et ord. Typisk skal attack ikke være over 3-4 millisekunder. Release er den tid i millisekunder, der går, før mikrofonen slår fra, fordi den ikke registrerer lyd. Her kan man med fordel gå op omkring 100-150 millisekunder, så mikrofonen ikke slår fra, hvis man lige leder efter et ord midt i en sætning.

De-esser og seks spilopper

Bogstavet ’s’ kan godt volde lidt genvordigheder. ”Seks spilopper sejlede sammen i en snavset sko,” vil for de fleste medføre en hel del hvislelyde, der går over i hinanden. Det kan kommes til livs ved at bruge Blue Voice-Effects de-esser. Også her skal der justeres på attack og release. Attack skal sjældent være mere end 5-10 millisekunder og release mellem 100-250 millisekunder.

Kompressor giver konsistent og tydelig lyd

En af de stærkeste effekter i lydmandens værktøjskasse – og også i Blue Voice-Effects – er kompressoren. Kompression reducerer dynamikken i lydstyrken, så den holdes mere konstant. På den måde lyder stemmen mere tydelig og konsistent. Man indstiller en tærskelværdi i dB – start et sted mellem 3 og 6 dB og eksperimentér derfra. Kompressoren vil nu hæve lydstyrken på lyde, der er under tærskelværdien og dæmpe på dem, der er over. I kompressoren kan man også justere på attack- og release-tider, så de passer til stemmen. Et hurtigt attack giver det bedste resultat, men for hurtigt kan komme til at lyde forceret – de fleste har glæde af omkring 3 millisekunders attack på kompressionen. Release skal der arbejdes lidt mere med, men i intervallet 100-200 millisekunder, vil de fleste opnå god kompression.

Annonce

Den sidste parameter, der kan justeres på i kompressoren, er ratio. Det er hvor hårdt kompressionen skal slå ned på høje lyde. Det mest naturlige resultat opnås med en ratio på omkring 3:1. Limiteren fungerer efter de samme principper, men med en fast tærskelværdi på 0 dB, så der kun (og altid) dæmpes, når lyden er tæt på at overstyre.

Det tager lidt tid og nogle forsøg at skyde sig ind på præcis de indstillinger og de effekter, der passer til den enkelte stemme og det enkelte formål. Med Blue Voice er arbejdet let. Blue Voice kan hentes gratis ved at downloade enten Blue Sherpa eller Logitech G HUB. Men husk ”gyldenlok-reglen”, når der arbejdes med effekter: ikke for meget og ikke for lidt.