TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Nyhed

Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåd

Transporterer 30 personer ved 30 knob.

Af / 22/11/2023 - 05:45
Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåd

Elektrificeringen breder sig også til maritime produkter. Nogle vil huske vores lyntest af den elektriske fritidsbåd fra svenske Candela. Den bruger hydrofoiler under båden for at spare strøm, når båden kommer op i fart.

Candela C-8 får snart følgeskab af en passagerbåd til kommerciel trafik, kaldet Candela P-12, hvor 12 står for 12 meter.

Den blev oprindelig vist som et koncept i sommeren 2022 og har nu gennemgået flere tests i Stockholms skærgård.

Læs også Nyhed: Elbåden Candela C-8 flyver over vandet Svensk elbåd med hydrofoiler og designelementer fra Polestar.

Ligesom med C-8 løfter de elektronisk styrede hydrofoiler skroget op af vandet, når båden kommer op i fart. På den måde vurderer Candela, at båden bruger 80 procent mindre energi. Når båden passerer 18 knob, er det kun hydrofoilerne, der er i vandet.

P 12 Nov 23 Hero 15 scaled
Foto: Candela

Det hele foregår helt uden dramatik. Skroget løftes roligt op af vandet, og bådens fart er helt stabil. Eftersom skroget ikke er tæt på vandet, er bølgerne mindre mærkbare, og elmotoren støjer langt mindre end en dieselmotor.

Annonce

Candela P-12 siges at have en topfart på 30 knob, hvilket Candela mener er rekord for en elektrisk passagerbåd. Rækkevidden angives til 50 sømil, eller lidt over 90 kilometer på en enkelt opladning.

Batteriet er på 252 kWh, og det driver to C-POD elmotorer med en samlet effekt på 340 kW.

P 12 Nov 23 Hero 30 scaled
Foto: Candela

Båden kan konfigureres på flere måder. Den mest almindelige vil nok være shuttle-versionen, som har plads til 30 passagerer. Men den kan også bygges i en mere luksuriøs lounge-version.

<
>
Foto: Candela

En shuttle-version af Candela P-12 vil blive indsat i Stockholms offentlige transportnetværk i 2024. Dens rute bliver strækningen Ekerö – Stockholms centrum. Rejsen vil tage 25 minutter. Til sammenligning bruger en dieselfærge 55 minutter på den samme strækning.

Læs også Nyhed: Hyke Shuttle 0001 elektrisk færge Selvkørende færge debuterer.
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Video-apps på vej til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Sådan undgår du, at en selvkørende elbil smadrer dit mobilkamera

Genesis tager kampen op med Tesla

Volvo først med Android Auto-funktioner

Så nemt er det at hacke din bil

Peugeot: Populær elbil får kraftig opdatering

Elektrisk terrængående køretøj til nordiske forhold

Hjernen elsker bilkørsel højere end musik

Fords elbil-succes bliver endnu bedre

SUV med 1.000 km rækkevidde og ekstrem ladehastighed

Pump cyklen uden sved på panden