TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Få fuld adgang til alt LB+ indhold

Nyhed

Rolls-Royce Spectre testes på den franske riviera

Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!

Af / 29/07/2022 - 17:45
Rolls-Royce Spectre testes på den franske riviera

Rolls-Royce Spectre er den første elektriske model fra det britiske bilmærke (nu ejet af BMW), som anses for noget af det ypperste inden for firehjuls-luksus. Prototypen af Spectre gennemgår for tiden en 2,5 millioner kilometer(!) lang testrunde, før de første produktionsmodeller ventes at komme ud til kunderne i slutningen af 2023. Spectre har tidligere været til vintertest i Arjeplog i Sverige, og netop nu befinder den sig i Sydfrankrig, hvor den skal tilbagelægge 625.000 testkilometer på Côte d’Azur og Autodromo Miramar.

Læs også Nyhed: Rolls-Royce Spectre i garagen fra 2023 Og gæt hvor den elektriske drivlinje kommer fra!

Rolls-Royce fortæller, at de ved at integrere batteriet i karosseriet er lykkedes med at fremstille en bil, som er 30 procent stivere end andre modeller og dermed mere vridningsstabil. Spectre bliver også den mest aerodynamiske model hidtil, med bare 0,25 Cd.

Detaljerne omkring den elektriske drivlinje, batterikapacitet og lignende er endnu ikke bekræftet, men det er nærliggende at tro, at Spectre henter en stor del af teknikken fra moderselskabet BMW. I mellemtiden har vi fået lov at set flere billeder af prototypen!

<
>
(Foto: Rolls-Royce)

Rolls-Royce Spectre: Tilpasser sig automatisk til vejforholdene

Hvorfor så omfattende tests? Altså, Rolls-Royce fortæller bl.a., at Spectre vil få en ny type elektronisk støddæmpning, som tilpasser sig automatisk til køreforholdene. Bilen er udstyret med kameraer, som kontinuerligt scanner vejen og opfanger ujævnheder. Samtidig bruger den navigationssystemet til at indhente information om terrænet og vejen forude. Det foregår alt sammen simultant for at sikre en fløjlsblød køretur. Rolls-Royce kalder selv konceptet Magic Carpet Ride, og det kræver både solid hardware med masser af regnekraft og mange test-kilometer at få systemet til at virke.

Foruden en utrolig behagelig affjedring, som er prinsessen på ærten værdig, kan vi nok også forvente ekstremt lidt støj. Rolls-Royce betragtes i forvejen som en af de mest støjsvage biler på jorden, med bl.a. 6 millimeter tykke laminerede vinduesruder, specialfremstillede dæk og alskens støjdæmpning i kabinen. Og det bliver nok ikke ringere med elektrisk drivlinje.

Annonce

Obs! Rolls-Royce har ikke afsløret detaljerne om, hvilket infotainment- og lydsystem vi kan forvente i Spectre, men dagens Phantom-model leveres med et såkaldt Bespoke Audio System, som er udviklet internt, med bl.a. 18 højttalere og 1300 watt.

Alternativt læsestof

Bentley bliver 100 procent elektrisk

Den britiske legende udfaser forbrændingsmotoren.

Læs mere

Bentley Bentayga V8 med Naim for Bentley

Luksuriøs koncertsal

Hvis der står en Bentley på din indkøbsliste, så sørg for at få Naim-anlægget med. Det vil du ikke fortryde.

Læs hele testen

BMW i7 med hjemmebiograf

Vi har prøvet hjemmebiografen i BMW i7.

Læs mere
(f. 1981): Journalist. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Han er ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Annoncørindhold: Samsung 990 PRO SSD

Hvor meget kraft får du egentlig ud af en Samsung 990 PRO SSD?

Læs mere

Kunstig intelligens kan snart indstille Windows

Nye kompakte Surface-enheder

Et sidste farvel til Skype

Trumps told-krig får konsekvenser: Første tech-producent fjerner produkter fra det amerikanske marked

Chromebooks i stimer

Apple maksimerer Mac Studio

Apple opgraderer Macbook Air igen

Denne laptop har foldbar skærm på 18,1"

Danmarks billigste 5G-router

Velduftende mus fra Asus

Går processorudviklingen baglæns?

Problemer med dit ny GeForce-kort? Her er måske løsningen