TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

BMW i7 med hjemmebiograf

Vi har prøvet hjemmebiografen i BMW i7.

forfatter
Publiceret 13/06/2022 - 20:14

Moderne biler er mere computer end bil, især elbiler, hvor det allermeste styres af bilens elektroniske hjerne.

Man kan også udstyre dem med et federe lydanlæg, end de fleste har derhjemme. F.eks. kan man få lyd fra JBL, Bose eller Harman Kardon. Men man kan også betale sig til endnu federe lyd fra f.eks. Naim, Burmester eller Bowers & Wilkins.

Læs også BMW’s dark horse Længere rækkevidde og lavere pris, men stadig med køreglæde i førersædet.
BMW i4 40 front scaled 1

Indtil videre er der dog ingen, der tilbyder ægte hjemmebiograf. Men det kommer sidst på året i BMW’s kommende i7. En næsten-limousine på 5,4 meter med firehjulstræk og 544 hk. Den kan, som vi tidligere har beskrevet, leveres med Dolby Atmos og 4D-lyd fra Bowers & Wilkins, fra 18 højttalere fordelt overalt i bilen og 655 watt effekt, der sørger for kraftfuld lyd.

Men det mest spektakulære, man kan bestille i en i7 – bortset fra pansring – er en motoriseret 31 tommers skærm i 32:9-format, som understøtter 8K-streaming og sænkes ned fra taget foran bagsædepassagererne.

BMW i7 skjerm II 2048x1152 1
31 tommers skærm i 32:9 format. (Foto: Lasse Svendsen)

Streaming-skærm

Indhold streames fra nettet via Chromecast til skærmen, som kan justeres både med hensyn til vinkel og afstand. Når skærmen er rullet ned, trækkes der gardiner for bagrude, soltag og bagerste sideruder for at dæmpe lyset.

Vi tør godt vædde på, at den også kommer til at understøtte Apple CarPlay, i hvert fald når Apple lancerer den næste version af CarPlay. Så kan man streame indhold fra en iPhone til alle skærme i bilen, sikkert også til bredformatskærmen i BMW i7.

BMW i7 skjerming 2048x1152 1
Soltaget samt bag- og sideruderne blændes, når man tænder for den store skærm foran bagsædet. (Foto: Lasse Svendsen)

Godt med tryk

B&W-anlægget i i7 har Buttkickers både i forsæderne og bagsædet, som sammen med højttalere i loftet giver passagererne en heftig biografoplevelse. Billedet fra skærmen er knivskarpt med et vanvittig godt sortniveau. Skærmen betjenes med små touch-skærme i sidedørene eller på selve skærmen, som selvfølgelig også er touch.

BMW i7 skjerm 2048x1152 1
BMW i7 skærmbetjening. (Foto: Lasse Svensen)

Executive lounge

Hvis man rykker sædet foran passageren på højre bagsæde, kan vedkommende hvile sine trætte ben på en motoriseret fodskammel på sæderyggen foran.

Ikke overraskende er lyden fra anlægget enormt fed. Det er både højt og klart på samme tid, og surround-effekten er tydeligt defineret. Man kan bogstavelig talt mærke bassen i kroppen, og man sidder næsten bedre end derhjemme i de dybe, bløde sæder bagi.

Det gav helt klart appetit på mere, og vi glæder os til at teste en i7 med dette anlæg.

BMW i7 loungesete 2048x1152 1
Executive lounge BMW i7. (Foto: Lasse Svendsen)

Pris og bestilling

Den første version af i7 hedder xDrive 60 og kan bestilles nu. Den leveres med firehjulstræk fra en elmotor foran på 190 kW/258 hk og en bagi på 230 kW/313 hk, eller en samlet effekt på 400 kW/544 hk. Med den motorisering skulle den kunne klare 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og topfarten er opgivet til 240 km/t.

BMW opgiver WLTP-forbruget fra et 101,7 kW batteri til mellem 18,4 og 19,6 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 590-625 km.

i7 xDrive 60 starter på 1.548.000 kroner.

BMW i7 side 2048x1168 1
5,4 meter bil giver masser af benplads. (Foto: Lasse Svendsen)

Senere kommer også i7 xDrive M70 med over 600 hk og mere end 1000 Nm drejningsmoment. Så falder tiden for 0-100 km/t til under fire sekunder, ifølge BMW.

i7 xDrive M70 kender vi endnu ikke prisen på.

BMW i7 grill 2048x1152 1 BMW i7 baklykt 2048x1152 1
<
>
BMW i7 M60. (Foto: Lasse Svendsen)
Annonce
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

Buzz kan vende på en femøre! Den moderne version af folkevognbussen er en ægte fuldtræffer – bortset fra ét problem.
Hurtigere Abarth-udgave af Fiat 500e På vej med flere hestekræfter og falsk motorlyd
Den ikoniske Golf genopstår som elbil Kommer formentlig også som elektrisk Golf GTI.
Prægtige Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ægte britisk bilkunst. Og nu får de lydanlæg fra selveste Sennheiser. Først ude er Plus Four og Plus Six.
Porsche Macan bliver elektrisk: Her er de friske detaljer Porsche har frigivet flere detaljer om den elektriske version af Macan, som forventes at komme ud på vejene i 2024. Der loves over 600 hestekræfter, 100 kWh batteri og lang rækkevidde!
Volvo EX90 ny luksus-SUV er lanceret og prissat Volvos flagskib kan bestilles nu og leveres i 2024
Følg Lyd & Billede