TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Netgear Meural Canvas II MC327

Digitalt kunstmuseum på din væg

Luksusudgaven af den digitale billedramme sender verdenskunsten ind i din stue. Eller i hvert fald noget af den.

Af / 10/02/2020 - 10:00
Netgear Meural Canvas II MC327

Home mener

  • Lækkert designet produkt, der giver dig en evigt skiftende kunstudstilling på din væg. Simpelt – når først det fungerer. Billedkvaliteten er flot.
  • Den dyreste Full HD LCD-skærm, der længe er set. 16:9-billedformatet passer ikke til de fleste malerier – så billederne i abonnementet klippes til.

Kunne du tænke dig at få lidt kvalitetskunst til at pynte op på stuevæggen? F.eks. en van Gogh?

Hvis du ikke lige har en milliard kroner liggende til at føre drømmen ud i livet, har Netgear et noget mere tilgængeligt tilbud i form af Meural Canvas II, der bedst kan beskrives som en netforbundet digital billedramme. I slægt med de små digitale fotorammer, der kan fås til nogle hundrede kroner i elektronikbutikkerne – men betydelig mere luksuriøs.

 

Som et billede på væggen

Meural Canvas II fås i to størrelser med henholdsvis 21 og 27 tommers billedfelt. En træramme og en hvid passepartout udenom fuldender illusionen af et indrammet billede på væggen.

Ser vi på den tekniske side af sagen, består Meural Canvas II af et LCD-panel af AHVA-typen, som er kendt for at give en bred betragtningsvinkel. En 1,8 GHz ARM-processor udgør hjernen i rammen. Og så er Canvas II selvfølgelig netforbundet. Det er her, det sjove begynder.

Annonce
MC327LW 27 Hero HighRes horizontal Birch scaled
Meural Canvas II ligner et indrammet billede på væggen. (Foto: Netgear)

30.000 kunstværker

Netgear tilbyder for 70 dollars om året et kunstabonnement, der giver adgang til 30.000 kuraterede billeder fra store museer verden rundt. Når abonnementet er betalt, er der frit valg på hylderne, og det er en fornøjelse at hive da Vinci og van Gogh ned fra hylderne til sin egen private kunstudstilling. Selv om det senere skal vise sig, at man ikke får det hele med.

Hvis du hverken er til renæssancekunst eller impressionisme, vil udvalget af billeder fra National Geographic og Marvel måske friste i stedet.

Man kan naturligvis også vise sine egne billeder på Meural Canvas II. De kan uploades via en browser eller fra mobil-app’en. Der er 8 gigabyte lagerplads i rammen, og man kan supplere med SD-kort og USB-lager.

Rammen kan hænges på højkant eller liggende, og den registrerer selv sin retning og vælger billeder i samme format. Man kan også købe et drejeophæng, så rammen kan roteres, mens den hænger på væggen. Der medfølger både skridsikkert ophæng, vaterpas, skruer og rawlplugs, så man er sikker på, at den otte kilo tunge enhed hænger stabilt. Nydeligt.

MC327BL 27 CloseUp HighRes vertical Black scaled
Bag klappen finder man SD-kortlæser og micro-USB-port. (Foto: Netgear)

Drilsk opsætning

Med en netværksekspert som Netgear i ryggen havde jeg forventet, at opsætningen ville være overstået med få klik. Men det tog betydelig mere indsats og en del digitale blindgyder og mærkelige fejlmeddelelser, inden billedrammen var oppe at køre på det trådløse net, og Meural var tilmeldt til min Netgear-konto. Hvem der end har skrevet vejledningen og programmeret brugerfladen i app’en, ville ikke kunne få job i IKEAs afdeling for brugervejledninger!

Med rammen på netværket og abonnementet på plads kan man vælge og vrage mellem de tusindvis af kunstværker. Den del forløb forholdsvis ligetil. Lidt sværere var tilpasning af lysstyrken og følsomheden på den lyssensor, der skal få Meural Canvas II til at falde ind i omgivelserne og ligne et billede på væggen. Både på en solskinsdag og i et halvmørkt rum. Her lykkedes det aldrig helt at skjule, at der var tale om en lysende skærm frem for et billede belyst fra en anden kilde.

 

Glimrende billedkvalitet

Selve billedkvaliteten er til gengæld lykkedes fremragende. Der er ikke antydning af trappetrinseffekt på farveovergange, og selv om vi har at gøre med en forholdsvis lavt opløst skærm, opleves billedet ikke som pixeleret selv på nært hold.

De billeder, der er uploadet til rammens hukommelse, vises som lysbilledshow. Det er muligt at lave “afspilningslister” til bestemte tider på dagen, og rammen kan programmeres til at tænde og slukke på klokkeslæt. Den insisterede dog på at leve sit eget liv, frigjort fra dagsplanen. Hvis man har lyst til at bladre rundt mellem billederne, er Meural Canvas II udstyret med en bevægelsessensor, der i princippet kan betjenes ved at vifte hånden foran bunden af rammen. Det virkede i nogle tilfælde, men blev aldrig intuitivt.

Da der ikke er noget på markedet, der minder om Meural Canvas II, er antallet af konkurrenter begrænset. Og man kommer ikke langt på markedet for ægte kunst for prisen, som den koster. Teknologisk ligger det dog snublende nær at sammenligne med, hvad man får på TV-markedet. Man kan med lethed finde et 50 tommers smart-TV med netadgang og udmærket billedvisning i 4K-opløsning til langt mindre end prisen på en 27 tommers Canvas II, der kun klarer Full HD-opløsning.

Canvas II har dog et rigtig godt panel, og skal sammenligningen være mere retfærdig, bør den stilles op ved siden af Samsung The Frame, der slår den på hjemmebane i kunsten at lade, som om det er et maleri. Især når man betænker, at man kan få en 49 tommers Samsung The Frame for en fjerdedel ekstra. Og den kan vel at mærke også bruges til at vise TV i 4K.

Læs også Kunstudstilling på stuevæggen Samsungs superlækre billedramme-TV The Frame er tilbage i turboladet QLED-version. Og billedkvaliteten har fået et ordentligt løft!

 

Verdenskunst i udsnit

Meural Canvas II-rammen er i 16:9-format, altså samme højde/bredde-forhold som moderne bredformatfjernsyn. Det giver sikkert god mening, når det handler om udvalget af paneler. Men det er ikke det format, de store billedkunstnere oftest havde i tankerne, da de malede deres værker. Her havde gammeldags 4:3-format været tættere på gennemsnittet.

Uanset valget af panel vil der altid være billeder, der ikke passer ind, og billeder, der ikke holder 16:9-formatet, kan enten vises med bjælker i siderne eller i top og bund, eller strækkes til at passe i rammen. Ganske som vi er vant til på fjernsynet.

Netgear har imidlertid taget valget på brugernes vegne, når det gælder abonnementskunsten. Billederne er nemlig ikke blot kurateret, men også beskåret, så de passer i rammen! De har dermed reduceret nogle af kunsthistoriens mest berømte værker til dekoration i metermål!

Vi har forelagt spørgsmålet om beskæring af billederne for Netgear:

Billedkunsten fra museer er blot én af de måder, man kan bruge Meural Canvas II på. Vi vil også bruge den til at gøre fotokunst tilgængelig, og vi arbejder hele tiden med teknikken og indholdet,” siger Lionel Paris, der er europæisk chef for forbrugerprodukter hos Netgear. Han var dog ikke opmærksom på, at billederne beskæres for at passe til 16:9-formatet.

The Dissolute Household Jan Steen
Dette er ikke et foto fra L&B’s seneste firmafest, men et klassisk billede af den hollandske guldaldermaler Jan Steen (1626 – 1679).
The Dissolute Household Meural
I Meural Canvas-abonnementsudgaven er en stor del af billedet skåret væk for at passe i 16:9-formatet.

Konklusion

Ideen med Netgear Meural Canvas II er sympatisk, og når man kombinerer det med muligheden for at få et stort udvalg af berømte kunstværker leveret trådløst i abonnement, kan det næsten ikke gå galt. Men det gør det.

For det første er prisen rigtig pebret, når man tænker på, at det trods alt handler om et 27 tommers FHD-panel, der ikke samtidig er et TV. For det andet er 16:9-billedformatet og navnlig den måde, abonnementsbillederne er skåret til på for at passe til rammen, en ommer. Det går bare ikke at klippe i Mona Lisa! Så hellere vise kunsten i sin helhed og acceptere, at der bliver sorte eller hvide bjælker udenom. Den mulighed får man imidlertid ikke, da beslutningen og beskæringen er foretaget på forhånd.

Karakter
Netgear Meural Canvas II MC327
Premium
John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonse

Fleksibel og ideen er god

Overvågning med øje på økonomien

Plads til det hele

Robotstøvsugere med kunstig dumhed

Nu rykker AI også ind i vaskerummet

Passer godt ind i et Yale-smart home

Dine terrassedøre fortjener denne lås

Smidig suger går helt til kanten

Juletræskæde til hele året

Skarp og praktisk videodørklokke

Nem rengøring

Disko i køleskabet