TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST: Sonus faber Lumina II

Når mindre er mere

Sonus faber Lumina II beviser, at små højttalere kan give bedre lyd for pengene.

Karakter
Sonus faber Lumina II
Lyd & Billede mener
+Kompakt og potent i nydeligt udført træværk, med en lydkvalitet, man ikke forventer af så lille en højttaler.
-Begrænset dybbas.
Specifikationer
  • Type: 2-vejs gulvhøjttaler
  • Bas: 15 cm m. cellulose-/fibermembran
  • Mellemtone:
  • Diskant: 29 mm DAD silke-dome
  • Følsomhed: 86 dB
  • Impedans: 4 ohm
  • Frekvensområde: 55 Hz – 25 kHz
  • Delefrekvens: 1800 Hz
  • Maks. belastning: Ikke opgivet
  • Anbefalet forstærkereffekt: 30-150 W
  • Mål og vægt: 30,4 x 18 x 26,3 cm /-
  • Farver: Sort kunstskind, valnød, wengé, sort front
  • Web: av-industry.dk
Vejl. pris 9. 000

Jeg har ofte sagt, at man får mere for pengene i en kompakthøjttaler. Sjældent har det været så sandt, som da vi testede den lille Lumina I fra Sonus faber i 2020.

Den kompakte højttaler gjorde det umulige muligt og fortsatte egentlig bare den tradition, Sonus faber har for at lave utrolig gode kompakthøjttalere. Kendere med god hukommelse vil huske Minuetto, Minima og Electa som noget af det bedste, man kunne sætte i bogreolen.

Eller helst på standere.

Disse passer derimod lige godt i en reol som på et par standere. Lumina II adresserer nemlig vores eneste ankepunkt ved Lumina I, uden at kabinettet er blevet meget større.

Lumina-højttalerne bygges manuelt i Italien.

Som alle ved, har små højttalere begrænset lydtryk og lidt eller ingen dybbas. Alligevel formåede Sonus faber at klemme en forbavsende baskvalitet ud af det lille 12 cm basenheden på Lumina I. Den lidt større Lumina II har en 15 cm stor basenhed, lidt større indvendig volumen og 2 decibel bedre følsomhed.

Wenge, valnød eller sort lak.

Basenheden har den samme type membran i cellulosefiber kombineret med en 29 mm diskant med en membran vævet i silke. Den bruger Sonus fabers DAD, Damped Apex Dome, som skal gøre diskanten så lineær som muligt.

Kigger man nøje på billederne, ser man en lille spalte under højttalerfronten foran, som er en basrefleksport. Dermed er det nemmere at placere højttalerne i en reol, indtil væggen, uden at man forstærker bassen unødvendig meget. Havde porten siddet på bagsiden, ville basfrekvenserne være blevet overdrevent forstærket af bagvæggen.

Læg mærke til, at basrefleksporten sidder foran – det gør højttalerne mere placeringsvenlige.

Nydelig klang og federe bas

Som de andre højttalere i Lumina-serien bygges også denne i Italien, hvor Sonus faber også bygger de dyrere modeller, stort set manuelt fra kabinettets undfangelse til polering og montering af højttalerne.

Højttalerne er betrukket med kunstlæder og leveres med frontplader i sort lak, wengé eller valnød og har heldækkende fronter, som holdes på plads af usynlige magneter. Som alle højttalerne i Lumina-serien har disse også bi-wire-terminaler til et dobbelt sæt kabler.

Siden Lumina II er lidt lettere at drive end Lumina I, har man ikke brug for et kraftværk af en forstærker til at drive dem. En lille Rega IO, NAD Amp 1 eller en Hegel H95 har mere end rigelige kræfter til at drive højttalerne til respektable lydvolumener.

De har den samme lydsignatur som de mindre Lumina I, men man kan godt mærke, at der sidder en større basenhed i et større kabinet.

En dybde på knap 24 cm gør, at de passer i alle reoler.

Da bassen og trommerne tonede frem på Keith Jarrett trios “Someday My Prince Will Come” fra Up For, mærkede jeg, at kontrabassen lød større og mægtigere. Højttalerne går dybere og får flere af de laveste toner frem, og det kan også mærkes på trommerne, som lyder fyldigere og har mere krop og substans. Dynamikken i bassen mærkes desuden bedre på kroppen.

Det gør også noget ved andre instrumenter. Den ekstra fylde i de lavere frekvenser giver vokaler mere klangdybde, og de lavere oktaver på et flygel får mere vægt og tilstedeværelse.

Vokaler lyder vidunderligt med et nydeligt fokus og tegnes skarpt og tydeligt op i lydbilledet. Bemærk, at visse indspilninger kan lyde lidt skarpt i diskanten, men det er ikke højttalernes fejl, for det går igen på de samme indspilninger på andre højttalere.

Lumina-serien, med Lumina II som nummer to fra venstre.

Konkurrenter

Der findes gode alternativer i samme prisklasse som Lumina I. Den ene er Dali Menuet, som har en nydelig mellemtone næsten i klasse med den legendariske Rogers LS3/5A, men ikke den samme fylde og vægt i bassen som Lumina II. Bowers & Wilkins 707 S2 er et andet alternativ, men de er lidt tungere at drive. Audiovector QR1 er måske det mest spændende alternativ og de første, vi ville sætte på listen sammen med Lumina I i en duel.

Konklusion

Selv om Lumina II ikke er så meget større end Lumina I, spiller de med større autoritet. Lydbilledet vokser med Lumina II, som også giver lytteren både federe og mere hårdtslående bas. Selv om den ikke går helt i bund, er det mere end nok til, at højttaleren lyder som en meget større højttaler, end den egentlig er, og det var egentlig det eneste, vi savnede hos lillebroren.

Sonus faber Lumina II er en mere komplet og anvendelig højttaler, som vi synes spiller så godt til prisen, at den får vores uforbeholdne anbefaling.

Audiovector QR1 Kompaktmodellen QR1 er noget af det bedste, vi har hørt i prisklassen.

Skriv en kommentar