Selv om der næsten går 13 højttalere på dusinet, er det forfriskende at se nogen gå deres egen vej. Hvor mange moderne højttalere imponerer med ekstrem bas og analytisk diskant, er den svenske Respons-designer og -grundlægger Reidar Persson gået i den modsatte retning. Den nye højttaler handler ikke om at imponere under butiksdemonstrationer, men om musik, der bevæger dig time efter time. Det pyramideformede kabinet er smallere bagtil for at minimere refleksioner og stående bølger.
”Det vigtigste er, at lyden starter korrekt. Man kan ikke rette den ene fejl med den anden,” forklarer Persson, mens han placerer højttalerne med millimeterpræcision.

Opbygning
Jussi er en 3-vejs basreflekskonstruktion med et ventileret mellemtonekammer. Den bruger en 2,5 cm beryllium-diskant, en 13 cm mellemtone og en 20 cm basenhed.
Kabinettet kombinerer MDF og gips med et viskoelastisk dæmpningslag. ”Gips har en ekstremt hurtig energiabsorption,” forklarer Persson. Det viskoelastiske lag absorberer energi uden at virke som en fjeder.
Fødderne består af tre specialfremstillede støttepunkter i aluminiumoxid med to ekstra sideskruer som stabilisatorer. Delefiltrene er håndlavede med komponenter, der er valgt efter lydkarakter, ikke efter mærke.

Bløde oppheng
Perssons filosofi adskiller sig fra de nuværende tendenser. Hvor andre bruger stive membranophæng, har han valgt blødere varianter.
Enhederne skal have en så blød affjedring som muligt. Hvis de ikke reagerer på de små signaler, mister man lyden og musikken.
Det er måske derfor, Jussi genskaber nuancer selv ved lave lytteniveauer – en sjældenhed i en verden, hvor mange højttalere kræver volumen for at ”vågne op”.

Frigjort musik
Det første indtryk, når man lytter til Jussi, som jeg antager er en hyldest til operasangeren Jussi Björling, er, at højttalerne næsten forsvinder. Det er ikke ”højttalerlyd”, man hører, men musik, der strækker sig naturligt mellem dem.
Højttalerne er vinklet skarpt ind.
”Lyden spredes 180 grader. Jeg vinklede dem for at undgå baffelrefleksioner mod lytteren og for meget refleksion fra sidevæggene,” siger Persson.
Tilsluttet højttalerne er en Cyrus 40 AMP med 40 PSU, som leverer mere end nok kraft til Jussi.

Krævende stemmer
Susanne Sundførs stemme i hendes fortolkning af ”Deilig er jorden” er ekstremt velplaceret og lagdelt. Kontrabassen står bundsolidt i et tredimensionelt rum, der strækker sig bag højttalerne. Og når kirkeorglet (som faktisk er syntetisk) kommer ind, er fornemmelsen af virkelighed næsten uudholdelig.
The Ghost of Johnny Cashs version af ”The Sound of Silence” viser evnen til at gengive både autoritet og nuancer. Den dybe stemme får en naturlig vægt uden overdreven basforstærkning. Det lyder autentisk med alle de subtile nuancer i fremførelsen intakt. Og hvis du undrer dig, så lyder denne imitator faktisk præcis som Johnny Cash.
Musikalsk bas
Jussi leverer ikke den tungeste, mest hårdtslående bas, men i stedet en præcis, kontrolleret bas, der følger musikkens rytme perfekt.
”Enhederne skal kunne ånde,” siger Persson.
Bassen er altid i balance med resten af frekvensspektret. I komplekse orkesteroptagelser bevarer Jussi klarheden, selv når dynamikken i optagelsen øges.

Problemfri overgang
Overgangen mellem beryllium-diskanten og mellemtoneenheden er umulig at registrere. Diskanten fortjener særlig ros, da den afslører detaljer med naturlig præcision uden antydning af hårdhed. Den afslører små detaljer som rumklang og fingerlyde på guitarstrenge så livagtigt, som jeg har svært ved at huske at have hørt det.
Forstærkervalg
Man ser ofte, at en højttaler har 8 ohms impedans og 4 ohm som minimum. Det samme gælder for Jussi, men når man ser på impedanskurven, er den en af de mest jævne, jeg har set!
Det betyder, at disse højttalere vil fungere fint, næsten uanset hvilken forstærker du tilslutter. Følsomheden på 87 dB er lidt lavere end gennemsnittet, men hvis du har en forstærker på 80 watt eller mere, er meget gjort.
Jeg fik fremragende resultater med Cyrus 40 AMP, men endnu bedre kontrol med Hegel H590. Der er noget ved basresponsen, som bliver endnu strammere, især ved højere lydniveauer, med en kraftigere forstærker. Forudsat at kraften ikke kommer på bekostning af andre aspekter som forvrængning og støjgulv.

Konkurrenter
Der er flere imponerende muligheder i prisklassen. Raidho X2t skiller sig ud med sin slanke profil og nerve i mellemtonen. Bowers & Wilkins 803 D4 med diamantdiskant er blandt de mest homogene i sin klasse, men mindre tilgivende over for dårlige optagelser. KEF Reference 5 Meta har massiv dynamik og potent bas, mens Audiovector Trapeze Ri kan spille højere end Respons uden at miste gennemsigtighed.
Respons Jussi udmærker sig ved at afbalancere præcision med musikalitet på en måde, der gør det muligt at lytte i længere tid uden at blive træt.

Konklusion
Respons Jussi er stor højttalerkunst. For 130.000 kroner får du højttalere, der forsvinder fra lytteoplevelsen og lader musikken være i centrum. Beryllium-diskanten, det ventilerede mellemtonekammer og den gennemtænkte kabinetstruktur smelter sammen til en harmonisk helhed, der afbalancerer præcision med musikalitet. Og den leverer oplevelsen næsten uanset forstærkeren, forudsat at den er af høj kvalitet.
Hvor nogle andre kan prale af spektakulære individuelle egenskaber, leverer Jussi en sjælden holistisk musikoplevelse, der respekterer både optagelsen og lytteren. For den dedikerede musikelsker, der værdsætter naturlig gengivelse og langvarig lytteglæde, er Respons Jussi et højdepunkt.
Læs videre med LB+
LB+ Total UGE
Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!
Tilbud - 4 uger 4 kr.
Fuld adgang til alt LB+ indhold
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.800 produkttests!
- Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
- Deaktivering af annoncer
- L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!



