Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Dynaudio Confidence 20

Panoramaudsigt til musikken

Tak for kaffe! Dynaudios Confidence-højttalere er usædvanlig vellykkede – og vellydende.
Karakter
Dynaudio Confidence 20
Lyd & Billede mener
Enorm gennemsigtighed og ekstrem detaljerigdom. Dynamiske og ekspansive med hele farvepaletten af klange. Et præcisionsinstrument. Standere medfølger.
Relativt store.
Specifikationer
  • Type: 2-vejs kompakthøjttaler
  • Bas: 18 cm MSP
  • Diskant: 28 mm Esotar 3
  • Maks. belastning: 250 W
  • Indgange: Single par WBT
  • Følsomhed: 87 dB/6 ohm
  • Frekvensområde: 42 Hz – 22 kHz
  • Mål og vægt: 22,3 x 52 x 41,4 cm / 27 kg
  • Finish: Grå el. sort lak, rubinrød, lys el. mørk lakeret træfinér
  • Web: dynaudio.com

Jeg er ikke i tvivl om, at det var ventetiden værd. Den nye generation af Confidence er det soleklart bedste, jeg nogensinde har hørt med Dynaudio-logoet på, og den mindste udgave er en lysende stjerne på hi-fi-himlen.

Det har taget dem flere år at færdiggøre den nye højttalerserie. Men de har brugt tiden godt.

Alt bortset fra navnet er nyt. Den allermindste i serien, som vi tester her, er ligesom forgængeren en tovejshøjttaler, ellers er alt andet på Confidence 20 udviklet fra bunden.

Lillebror er i øvrigt ikke så kompakt, som det måske ser ud på billederne. Med stander måler den 113 cm i højden og med en dybde på næsten 46 cm er det ikke ligefrem en reolhøjttaler.

Men Confidence 20 er indgangsbilletten til et univers, hvor portene til skelsættende musikoplevelser slås op på vid gab. Det er højttalerne til dem, der synes, at gulvhøjttalere fylder for meget, men almindelige standerhøjttalere er for pjevsede.

Annonce

Hvis man savner mere dybbas eller har brug for at fylde en stor stue, findes der tre større gulvhøjttalere i Confidence-serien. Den slanke Confidence 30, den større Confidence 50 med en ekstra mellemtone-enhed og flagskibet Confidence 60. Der koster lige så meget som en mellemstor bil.

Vi har lyttet til dem alle fire og er ikke sikre på, at det overhovedet er muligt at finde en favorit. Bortset fra de åbenlyse forskelle i fysik, lydtryk og dynamik, især i bassen, har de en identisk lydsignatur. En næsten gåsehudsfremkaldende åbenhed og en nærmest grænseløs dynamik og dybde.

Det, Dynaudios ingeniører har opnået her, har flyttet niveauet for lydkvalitet et godt stykke op i forhold til forrige generation af Confidence.

Det her er High-end med stort H.

Højttalerne leveres med standere, her med justérbare fødder. Foto: Dynaudio

Annonce

Montering

Højttalerne leveres i trækasser med et par Confidence 20 plus standere. Som følger med. Det er der en grund til.

Udpakning og opsætning tager lidt tid, for kassen skal skrues op, standerne skal samles, og så skal de medfølgende pigge og eventuelt parketbeskytterne på plads. Derefter kan højttalerne sættes på toppladen og skrues fast fra undersiden med tre skruer.

Under monteringsprocessen vil man bemærke, at Dynaudio har beskyttet den nye Esotar 3-diskant med en gul plastkop. Man vil også bemærke, at basrefleksporten sidder på undersiden, og at toppladen på standerne har en gummieret forhøjning. Den fungerer som diffuser for den bas, der strømmer ud af porten, og forhindrer blafren og pusten fra portene. Hvis man spiller højt.

For det kan man virkelig.

Højttalerne er kablet op med Van den Hul-kabler fra WBT-terminalerne på bagsiden. Foto: Dynaudio

Annonce

Compex og DDC

Nogle vil hævde, at det her har de set før, og det er helt rigtigt. Confidence-serien har ligesom forgængerne “hængende” frontplader. Sådan ser det i hvert fald ud. De er lavet af et kompositmateriale kaldet Compex med udfræsninger til enhederne og en struktur på bagsiden, som skal give maksimal stivhed. Det skal ikke bare se pænt ud, men er også med til at holde resonanser væk og give en mere ensartet spredning af lydbølgerne.

Confidence 20 er den eneste i serien, der ikke har diskant-enheden monteret i Dynaudios DDC-baffel – Dynaudio Directivity Control. Som er en formstøbt aluminiumramme omkring diskanten med en nøje udformet kurve på frontbaffelen, der skal give bedre kontrol over spredningen af høje frekvenser.

Nye enheder

Kabinetkonstruktionen er også ny med horisontale forstærkninger på indersiden og et avanceret delefilter, som er sat op med Van den Hul-kabler fra WBT-terminalerne på bagsiden til de nye enheder.

Såsom Esotar 3 – tredje generation af Dynaudios high-end diskant-enhed. Og den nye bas/mellemtone-enhed med membran af magnesiumsilikatpolymer (MSP).

En kraftigere neodymmagnet driver den nye diskant, der har et større bagkammer, som dæmper de resonanser, der kan opstå af luftstrømmen bag silkemembranen. Dynaudio har placeret en lille diffuser på indersiden – Hexis – som bl.a. giver en mere jævn frekvensrespons og bedre resonanskontrol.

Annonce

Neodym bruges også til magneten på de nye bas-enheder. Som driver en svingspole i trelags glasfiber med MSP-membranen fæstnet til en ny letvægtskurv.

Confidence 20 har fået ny bas/mellemtone med en kraftigere neodymmagnet. Foto: Dynaudio

Jupiter

Højttalerne har også været en tur forbi Jupiter. Ikke planeten, men Dynaudios nye måleanlæg. Som er et kubeformet dæmpet rum, der måler 13 x 13 x 13 meter og har to elektromotoriserede rigs. Den ene stiller man højttaleren på, hejser den op til midt i rummet og placerer så en syv meter stor buet mikrofon-rig foran og måler signalresponsen fra højttalerne.

31 specialkalibrerede mikrofoner fra Brüel & Kjær laver en 360 graders måling ved at rotere hele riggen, og efter nogle minutter har ingeniørerne en komplet måling af højttalerne.

Hele Confidence-serien har været forbi Jupiter under udviklingen. Det samme har Evoke-serien, som vi testede for nylig, samt den trådløse Music-serie og pro-højttalerne i Core-serien.

Annonce

Men som vi ved, er målinger ikke alt – der skal også lyttes.

Foto: Dynaudio

Referenceklasse

Jeg indså det straks, da jeg satte en gammel optagelse med Sarah Vaughan og Clifford Brown på. Optagelserne blev lavet i december 1954, i mono, men lød så ferske og friske, at jeg måtte nive mig i armen.

Her havde jeg en 65 år gammel plade, men realismen var uhyggeligt god. Vokalen sad som en ske i en honningkrukke, klistret midt i rummet, og jeg aner ikke, hvordan det er muligt, men højttalerne gjorde et hæderligt stykke arbejde med at skabe en troværdig illusion af tredimensionalitet.

Normalt lyder gamle mono-optagelser fladere, mere sammenpresset og aldrig så dynamisk som dette.

Annonce

Højttalerne prøvede så kræfter med Radioheads “Hail To the Thief”, hvor jeg forsøgte at fremprovokere åndedrætsbesvær i bassen. Det skete ikke. Godt hjulpet af en stærk McIntosh-forstærker skruede jeg endnu mere op for lyden og satte Puccinis La Bohème på. Den berømte Decca-optagelse med Pavarotti og Mirella Freni, og Karajan som dirigent.

Esotar3 er tredje generation af Dynaudios high-end diskant-enhed. Foto: Dynaudio

Gud i himlen, sikke en oplevelse!

Denne version af La Bohème har jeg hørt utallige gange, og jeg kan tælle de højttalere, der har leveret en bedre lydoplevelse end Confidence-højttalerne, på én hånd. De fik ganske vist ikke den dybeste bas fra orkestergraven med, men dynamikken fra omkring 40 Hz og opad var chokerende god. Disse højttalere har en så ekstremt ekspansiv og præcis dynamik, at jeg næsten ikke kan vente med at teste de større højttalere i samme serie.

Frontpladen er lavet af et kompositmateriale kaldet Compex. Foto: Dynaudio

Jeg har flere gange læst, at Dynaudio-højttalere lyder tyndt. Well, de her hører ikke til i den kategori! Confidence 20 lyder usædvanlig fyldigt og voksent i forhold til deres størrelse, men ikke med opblæst bas.

Annonce

Der er mere bund og dynamik her end i Dynaudios Contour 20, som har været vores reference i kompaktkategorien, og endnu mere indsigt og dybde.

Højttalerne skaber en fantastisk dybde i musikken. Ikke kun på orkestermusik, men også på klaverkoncerter, f.eks. Keith Jarretts berømte Köln-koncert. Jarrett laver stønne- og gryntelyde her og dér under koncerten, og de kan høres langt bedre end på Contour 20.

Han stamper også takten enkelte steder, og det kan man høre på alle højttalere, men her kan man også høre den efterklang, som mikrofonen samler op, men som mange højttalere maskerer.

Confidence-højttalerne har også en dynamisk intensitet og kontrast, der minder om store hornhøjttalere, f.eks. Klipschorn. Men her håndteres både mikro- og makrodynamikken med ekstrem præcision.

Jeg hørte klange og detaljer her, som jeg ikke havde hørt lige så krystalklart siden testen af MartinLogan Impression 11A. Dynaudio’erne har mere luft og atmosfære i toppen og minder faktisk om Audiovectors R-serie med AMT-diskanter, hvad angår den pletfri og luftige gengivelse af f.eks. strygere og sopraner.

Konkurrenter

Der findes ikke særlig mange kompakthøjttalere i denne klasse. De fremragende KEF Reference 1 er blandt de få udfordrere. De leverer musikken med frapperende præcision, men går ikke lige så dybt i bassen, og klangen er lidt varmere. De smukke Sonus-faber Electa Amator III lyder også varmere og er ikke så fokuseret på detaljegengivelse, men for pokker, sikke en lyd!

I denne prisklasse foretrækker de fleste gulvhøjttalere. Audiovector R3 Arreté leverer mere dybbas, og både disse og Burmester B18 kan spille højere med overbevisning.

Konklusion

En relativt kompakt tovejshøjttaler, der næsten lyder som en gulvstående trevejshøjttaler, er ikke hverdagskost. Dynaudio Confidence 20 er måske store af standerhøjttalere at være. Og temmelig dyre. Men spørgsmålet er, om der findes bedre højttalere i denne klasse. For bortset fra dybbas er der intet, de ikke kan.

Højttalerne lyder så åbent og gennemsigtigt, at der går ilinger igennem kroppen, når musikken starter. Præcisionen, dynamikken og den enestående klangrigdom sætter en ny standard for standerhøjttalere i denne klasse.

picture4 picture7 picture9
<
>
Dynaudio har placeret en lille diffuser bag diskanten, kaldet Hexis, som bl.a. giver en mere jævn frekvensrespons. Foto: Dynaudio

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

1 Comment

  1. michael nielsen

    27/11/2019 at 13:33

    Unægteligt noget af en pris, for så lille en højttaler.🤣🤣 Tør næsten ikke spørge om det er stykpris. Sjovt nok bliver det ikke altid specificeret.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.