TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Mercedes-Benz elektrisk G-klasse med Burmester 3D Surround

Koncertsal på hjul i offroad-kongen

Burmester-systemet med Dolby Atmos i Mercedes G 580 EQ er en lydoplevelse som ingen anden - men er det den høje pris værd?

Af / 31/07/2025 - 09:03
Mercedes-Benz elektrisk G-klasse med Burmester 3D Surround

Lyd & Billede mener

  • Fyldigt og detaljeret lydbillede med uovertruffen rumfølelse. Atmos-højttalerne i loftet løfter bogstaveligt talt lydoplevelsen. Stram og præcis bas. Problemfri integration med G-ROAR-lydsignaturen.
  • Fås kun i den dyre Exclusive Line-pakke. Mangler filmtjenester til at udnytte Atmos fuldt ud. Ikke så kraftig basgengivelse som nogle konkurrenter.

Mercedes-Benz G-Klasse, populært kaldet Geländewagen, har altid været en kultbil. Nu har den fået en elektrisk drivlinje, men bevarer stadig sit ikoniske, kantede ydre og sine formidable offroad-egenskaber. Desuden har den fået en række luksuriøse opgraderinger, bl.a. et topmoderne Burmester-anlæg med Dolby Atmos.

Mercedes G 580 GeirNordbytop speaker front right
Burmester-højttalerne i G-Klasse har stilfulde metalgitre, som bidrager til bilens eksklusive look. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Burmester i elektrisk offroad-konge

Burmester-systemet i G 580 EQ består af 18 strategisk placerede højttalere og har en samlet effekt på 760 watt. Dette inkluderer højttalere, der er monteret i loftet specielt til Dolby Atmos-lydspor. Det, der gør denne kombination særlig interessant, er, at den elektriske drivlinje skaber et betydeligt mere støjsvagt fundament for en fantastisk musikgengivelse – ingen fossildrevet V8-motor, der brummer og overdøver de fineste detaljer. Ved højere hastigheder er en Geländewagen dog ikke fri for vejstøj.

Læs også TEST: Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!

Mercedes har ikke glemt G-klassens robuste natur. De, der er særligt interesserede, kan nyde en kunstig motorlyd kaldet “G-ROAR”, som er inspireret af den traditionelle V8-motor. Den kan aktiveres efter ønske, og intensiteten varierer, alt efter hvilket køreprogram du vælger – diskret i “Comfort” og mere dominerende i “Sport”. Det skaber et sjovt lydbillede, som formidles gennem Burmester-systemet.

Mercedes G 580 G-Turn GeirNordby
360-grader lyd fortjener en 360-grader bil! (Video: Rune Einarsen)

Når det gælder festlige funktioner, er G-Turn ikke til at komme udenom. Det er et af de fedeste partytricks, jeg nogensinde har oplevet: Det giver dig mulighed for at dreje bilen på en femøre ved at dreje hjulene på hver side i modsat retning. Jeg prøvede det på en fodboldbane og gravede mig ned i et kæmpe krater – og brugte den næste time på at skovle hullerne til igen! G-Turn er standardudstyr i alle G 580-modeller, uanset om du vælger Burmester-systemet eller ej. Men jeg tror, vi alle kan blive enige om, at sådan en manøvre fortjener et passende soundtrack gennem et førsteklasses lydsystem.

Mercedes G 580 GeirNordby 6
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Kvalitetslyd med stor K

Når det drejer sig om billyd, er der stor forskel på at spille højt og at spille godt. Og her er fokus på det sidste.

Annonce

Jeg starter med at lytte til musik i standardstereo via Tidal. Selv i standard stereoformat imponerer systemet med sin klarhed og præcision. Basgengivelsen er stram og kontrolleret – ikke overdrevet, men bestemt tilstrækkelig til at give musikken vægt. Mellemtonen er særlig klangfuld, og stemmerne lyder klare og naturlige.

Mercedes G 580 GeirNordby Personal Sound Profile
Der er ingen avanceret EQ-funktion, men man kan justere bas, mellemtone og diskant. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Med Dolby Atmos-indhold åbner lydbilledet sig op. Det Morten Lindberg-producerede album Tuvayhun med Nidarosdomens pigekor og Trondheimsolisterne i harmoni giver næsten tårer i øjnene. Den rumlige lydgengivelse tilføjer en helt ny dimension til musikken, hvor koret er placeret i hele rummet med præcis placering af hver stemme. Højdekanaler i loftet skaber en ekstra dimension, der giver en ægte følelse af at sidde i en katedral.

Læs også Videoanmeldelse: Porsche Taycan med Burmester Sound System Porsches nye super-elbil kan fås med premium-lydanlæg fra Bose eller Burmester. Vi har testet begge dele!

Michael Kiwanukas Floating Parade er elektronisk musik, men af den ekstremt luftige slags. Og det er her, at detaljerigdommen kommer til sin ret. Selv om G 580 er en stor bil med meget glas, formår Burmester-systemet at skabe et sammenhængende og præcist lydbillede. Den drømmeagtige æteriske lyd gengives med et væld af nuancer, og den separate baslinje står solidt under det hele.

Mercedes G 580 GeirNordbytop speaker top mid. rearjpg
Dolby Atmos-højttalerne i loftet skaber en tredimensionel lydoplevelse, som især er imponerende med klassisk musik og filmmusik. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Smart integration af funktionalitet

Systemet er udstyret med gode, men ikke fantastiske, tilpasningsmuligheder. Med “Personal Sound Profile” kan du skræddersy lydbilledet efter dine egne præferencer, men du kan kun justere bas, mellemtone og diskant. Ingen equalizer med valgfrie frekvensområder ud over dette.

Funktionen “VIP Seat” kan optimere lyden til bestemte sæder i bilen. Man kan også gruppere, så f.eks. begge forsæder prioriteres. Styringen sker via MBUX-systemet på den store touchskærm i midterkonsollen, hvor Burmester har sin egen menu med indstillingsmuligheder.

Læs også TEST: Mercedes S-Klasse med Burmester 4D Sound System Mercedes S-Klasse i lang udgave er en VIP-øse ud over det sædvanlige: Med Burmester-lyd og dejlig basmassage i sæderne får du med garanti lyst til at tage en omvej hjem.

G-ROAR-funktionen er elegant integreret med lydsystemet. Om det er en gimmick eller ej, er op til dig at afgøre, men jeg synes faktisk, at køreoplevelsen blev lidt sjovere med den syntetiske motorlyd aktiveret. Hvis du kører den elektriske G-Klasse i stilhed, mister du noget af det følelsesmæssige bånd, som motorlyden skaber. Men hvis musikoplevelsen er i fokus, er det bedst at holde den stille.

Mercedes G 580 GeirNordbytop speaker top mid front scaled
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Er det merprisen værd?

Så til det store spørgsmål: Er lydsystemet værd at betale for? Her i landet kan du få Burmester-systemet for 55.132 kroner, men det kræver også, at du vælger et soltag til 22.438 kroner og G-ROAR til 6.688 kroner. Selve Burmester-systemet står for 26.006 kroner af denne sum.

Det gør det svært at isolere værdien af selve lydsystemet. For kunder i dette segment er prisforskellen mellem en G-Klasse til 1,55 millioner og en fuldt udstyret bil til omkring 1,6 millioner måske ikke så stor. Men objektivt set er det en betydelig omkostning for et lydsystem, der måske i virkeligheden er 20-25.000 kroner værd.

Mercedes G 580 GeirNordbytop speaker subwoofer
Subwooferen bagi kunne godt have været større og mere kraftfuld. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Burmester-anlægget i G 580 tilbyder ikke den samme råstyrke som f.eks. premium-systemet i en Tesla eller Burmester-systemet i Porsche Taycan. Det, Mercedes tilbyder, er en mere raffineret og afbalanceret lyd med fokus på opløsning og rumfornemmelse. Det passer godt til G-Klassens karakter – som er en blanding af robust offroader og luksuriøst multifunktionelt køretøj.

Når det gælder Dolby Atmos-funktionaliteten, er der en begrænsning i, at MBUX-systemet i øjeblikket ikke tilbyder integrerede filmtjenester. Det betyder, at Atmos-oplevelsen er begrænset til musik. På et marked, hvor konkurrenter som Tesla, Xpeng og NIO tilbyder integrerede videostreamingtjenester i deres infotainmentsystemer, er dette en mulighed, som Mercedes snart bør udforske.

Mercedes G 580 GeirNordby 10
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion

Burmester-systemet med Dolby Atmos i Mercedes G 580 EQ leverer en lydoplevelse i topklasse. Den elektriske stilhed skaber et perfekt udgangspunkt for systemets præcision og rummelighed. Atmos-højttalerne i loftet tilføjer en ekstra dimension til musikken, mens G-ROAR-funktionen kan erstatte V8-brølet for nogle.

Den store ulempe er prisen – anlægget fås kun som en del af en pakke til 55.132 kr. Men for G-Klasse-købere, der stadig vil have soltag og andre luksuselementer, er lydsystemet en naturlig del af pakken. Og hvis du sætter pris på en musikoplevelse på højt niveau, er det helt sikkert en investering, du ikke vil fortryde.

Karakter
Mercedes-Benz elektrisk G-klasse med Burmester 3D Surround
High End
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

stopper automatisk

LB+ Total UGE

Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!

TILBUD

Tilbud - 4 uger 4 kr.

Fuld adgang til alt LB+ indhold

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

59 kr
4 kr / første mnd
108 kr / mnd
Med LB+ får du:
  • Adgang til mere end 7.800 produkttests!
  • Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
  • Deaktivering af annoncer
  • L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!

Krystalklar musikformidler

Lille radio med stor lyd

Forbløffende dynamisk og raffineret

Klassiker i referenceklasse

Næsten bedre end topmodellen

Et brag af en debut

Mere effekt, flere kanaler – men er det 50 procent bedre?

Raffineret kraft i halvformat

Klassens nye reference

Et lydanlæg for de mest kræsne

Dejlig streamingforstærker fra McIntosh

Pladespiller? Så skal du bruge måtter