Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Marantz Model 30

Vanedannende Marantz-forstærker

Marantz Model 30 er en pragtfuld forstærker for både øjne og ører, og byggekvaliteten overgår det meste.
Karakter
Marantz Model 30
Lyd & Billede mener
Fornem byggekvalitet og finish. Rigtig god pladespillerindgang. Spiller musik med en varm glød og god detaljerigdom. Tilstrækkelige kraftreserver og god dynamisk kontrol.
Har ikke DAC eller netværkstilslutning. Mangler lidt dynamisk kontrast.
Specifikationer
  • Type: Integreret forstærker
  • Effekt: 2 x 100 W i 8 ohm, 2 x 200 W i 4 ohm
  • Teknologi: HDAM-SA3, Hypex-moduler, klasse D
  • Tilslutninger: 6 x ubalanceret, 1 x ud
  • Pladespillerindgang: MM/MC-pickup
  • Hovedtelefonudgang: Ja
  • DAC: Nej
  • Netværk: Nej
  • Andet: Fjernbetjening, bas- og diskantkontrol
  • Mål og vægt: 44,3 x 43,1 x 13 cm / 14,8 kg
  • Web: marantz.com

Et halvt minut inde i Keith Jarretts Köln-koncert indså jeg, hvorfor jeg altid har haft en svaghed for Marantz’ integrerede forstærkere. Den helt nye Model 30 har meget af den samme lydsignatur – en letflydende, velopløst og uanstrengt lyd, som er så let at holde af, at den hurtigt bliver vanedannende.

Forstærkeren ligner også en million med buet frontplade og et “svævende” kontrolpanel med et rundt display i midten. Det bedste fra begge verdener, altså: Tiltalende varm lyd og et attraktivt design.

Marantz’ HDAM-SA3-moduler, der bidrager til den velopløste, silkebløde lyd. (Foto: Marantz)

Det er den første i en ny generation af Marantz-forstærkere, hvor vi kender meget af teknologien fra tidligere Marantz-modeller såsom PM-10 og PM-12SE. Som er bygget op omkring Marantz’ egne forstærkermoduler Hyper-Dynamic Amplifier Modules, kaldet HDAM.

Det adskiller den integrerede Model 30 markant fra den originale Model Thirty fra 1970, men der er også mange ligheder.

Annonce

Ligesom Model Thirty er den nye Model 30 en analog tokanals integreret forstærker. Den har rene line-indgange og en pladespillerindgang til både MM- og MC-pickup, men ikke netværkstilslutning til streaming eller digitalkonverter.

Her vil Marantz pege på SACD 30n (test på vej), som er en CD-afspiller i samme serie, og som har alt dette indbygget.

Separat opbygget phono-modul med symmetrisk kredsløb. (Foto: Marantz)

Separat opbygget

Det meste under låget er kendt i forvejen. En switch-mode strømforsyning, separat opbyggede HDAM SA3-moduler, der skal give lavere støj og bedre linearitet over et større frekvensområde, nul negativ feedback i signalvejen og separate, symmetrisk opbyggede kredsløb til pladespillerindgangen og de seks line-indgange.

Udgangstrinet er ikke bygget med traditionelle transistorer, som Model Thirty var. Som så mange andre moderne Marantz-forstærkere har Model 30 to klasse D forstærkermoduler fra Hypex (NC500 OEM). Det er de samme, som vi kender fra PM-10, der bruger fire af dem for en samlet udgangseffekt på 2 x 200 watt i 8 ohm.

Annonce

Her er effekten opgivet til 100 watt pr. kanal – 200 watt i 4 ohm – og det er konservativt efter min mening. Forstærkeren viste få eller ingen tegn på åndenød, da den blev presset på tungtdrevne højttalere.

Et af de to klasse D-forstærkermoduler fra Hypex. (Foto: Marantz)

Betjening

Hvis vi går videre til den lækre front på Model 30, bemærker man hurtigt den dæmpede hvide LED-belysning, der skinner på den buede frontplade.

Ud over en indgangsvælger er der også en omskifter til MM- og MC-pickup. Og man kan indstille belastningsimpedansen på MC til 33, 100 og 390 ohm – Low, Mid og High. Det er tilstrækkeligt for de fleste MC-pickupper og fungerer efter min erfaring også fint med pickupper, der skal have 10, 50 eller 200 ohm belastning.

Bas- og diskantkontrollerne kan kobles ud på fjernbetjeningen. Man kan indstille dem, som man vil, og så bare trykke på knappen, når der ikke er brug for dem. Ingen grund til at stille frem og tilbage på dem hele tiden.

Annonce

Marantz har valgt en digital volumenkontrol for lavest mulig støj og bedst mulig linearitet, og den fungerer også med hovedtelefonudgangen på forstærkeren.

Set ovenfra med strømforsyning til venstre, trafo og udgangstrin i midten og forforstærker til højre med phono-trinet skjult. (Foto: Marantz)

Silkeblødt raffinement

Marantz siger, at de har brugt meget tid på at lytte sig frem til lyden på Model 30, hvilket de altid gør, men endnu mere her end tidligere. Det gør alle konstruktører sådan set. Ellers ville de ikke have gjort deres arbejde, men Marantz har, siger de, forsøgt at få MARANTZ-lyden frem i Model 30 (og SACD 30n).

Hvis de mener den samme lyd, som vi har oplevet i premium-forstærkerne i PM-serien, er jeg enig, for lyden fra Model 30 kan ikke forveksles med lyden fra en Hegel- eller Denon-forstærker.

Forstærkeren, her i champagne-finish, er fornemt bygget med lækre detaljer. (Foto: Marantz)

Annonce

Lydbilledet er generøst åbent, og der er ingen unoder eller noget, der stikker ud. Den er simpelthen bare behagelig med masser af varme og et silkeblødt raffinement, der giver detaljerne i musikken de bedste muligheder for at komme frem i lydbilledet.

Det er let at holde af lyden fra Model 30. Uanset højttalere. De kompakte Lumina I fra Sonus faber og for så vidt også de gulvstående Lumina III gav mig et fyldigt og åbent lydbillede med god dynamisk kontrast.

Model 30 har tre impedanstilpasninger til MC-pickupper. (Foto: Marantz)

De langt større 702 S2 Signature fra Bowers & Wilkins fik klangen i Keith Jarretts klaver frem med endnu flere nuancer end Lumina III, og de små, letdrevne Audiovector R1 Arreté fik endnu flere detaljer med, især i diskanten.

Den klarede sig rigtig godt på de vanskelige hybrid-elektrostater ElectroMotion ESL X fra MartinLogan, der har nogle udfordrende impedansvendinger i diskanten. Som dykker til kun 1,6 ohm ved 20 kHz.

Annonce

Det er den slags, der kan få selv kraftige forstærkere i knæ.

Meget kapabel hovedtelefonudgang. (Foto: Marantz)

Den førnævnte Keith Jarrett-koncert kunne jeg spille omtrent så højt, som jeg ville. Forstærkeren leverede det samme fyldige lydbillede med nydelig klangvarme, der gav klaveret både dybde og krop. Bassen strakte sig kælderdybt på Dire Straits’ “Love Over Gold”, og strygere på klassiske optagelser lød ikke tyndt og skingrende. Som det kan gøre på mange andre klasse D-forstærkere

Model 30 har mere end kræfter nok til de fleste højttalere; det er i hvert fald mit indtryk efter testen. Og den har glimrende, omend ikke klasseledende dynamisk kontrast. Sammenlignet med Hegel H190 i samme prisklasse mangler Model 30 lidt af trykket i dynamikken, og den lyder heller ikke så tredimensionelt som Hegel-forstærkeren. Der både har netværkstilslutning og DAC indbygget.

Strømforsyningen samt udgangstrinet fra Hypex. (Foto: Marantz)

Annonce

Men den har ikke pladespillerindgang. Analog-entusiaster vil få stor glæde af pladespillerindgangen på Model 30. Den er nemlig meget bedre end på andre Marantz-forstærkere, vi har testet, og lød fornemt på Ortofon Cadenza Bronze med en Linn Krystal-pickup. Så dem, der spiller vinyl og ikke er interesseret i at streame trådløst til andet end hovedtelefoner, vil få en god ven i Model 30.

Da forstærkeren har separat phono-trin indbygget, får pladespilleren sin egen indgang med ekstra kraftige bøsninger. (Foto: Marantz)

Konklusion

Den nye Marantz Model 30 spiller som forventet af en Marantz-forstærker i premium-klassen. Nydelig varm klang med stor detaljerigdom og god dynamik med gode kraftreserver. Den har ikke helt samme dynamiske kontrast som de allerbedste i denne klasse, men den spiller så ubesværet, naturligt og ufarvet, at den vil klæde selv de bedste højttalere.

Fraværet af netværk og DAC vil få nogle til at vende sig mod andre muligheder, men for dem, der især nyder deres musik fra eksterne lydkilder som CD-afspiller og pladespiller, er Model 30 en forstærker, der absolut er en prøvelytning værd.

Model 30 og SACD30n fås også i satinsort. (Foto: Marantz)

Annonce

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.