Et halvt minut inde i Keith Jarretts Köln-koncert indså jeg, hvorfor jeg altid har haft en svaghed for Marantz’ integrerede forstærkere. Den helt nye Model 30 har meget af den samme lydsignatur – en letflydende, velopløst og uanstrengt lyd, som er så let at holde af, at den hurtigt bliver vanedannende.
Forstærkeren ligner også en million med buet frontplade og et “svævende” kontrolpanel med et rundt display i midten. Det bedste fra begge verdener, altså: Tiltalende varm lyd og et attraktivt design.
Det er den første i en ny generation af Marantz-forstærkere, hvor vi kender meget af teknologien fra tidligere Marantz-modeller såsom PM-10 og PM-12SE. Som er bygget op omkring Marantz’ egne forstærkermoduler Hyper-Dynamic Amplifier Modules, kaldet HDAM.
Det adskiller den integrerede Model 30 markant fra den originale Model Thirty fra 1970, men der er også mange ligheder.
Ligesom Model Thirty er den nye Model 30 en analog tokanals integreret forstærker. Den har rene line-indgange og en pladespillerindgang til både MM- og MC-pickup, men ikke netværkstilslutning til streaming eller digitalkonverter.
Her vil Marantz pege på SACD 30n (test på vej), som er en CD-afspiller i samme serie, og som har alt dette indbygget.
Separat opbygget
Det meste under låget er kendt i forvejen. En switch-mode strømforsyning, separat opbyggede HDAM SA3-moduler, der skal give lavere støj og bedre linearitet over et større frekvensområde, nul negativ feedback i signalvejen og separate, symmetrisk opbyggede kredsløb til pladespillerindgangen og de seks line-indgange.
Udgangstrinet er ikke bygget med traditionelle transistorer, som Model Thirty var. Som så mange andre moderne Marantz-forstærkere har Model 30 to klasse D forstærkermoduler fra Hypex (NC500 OEM). Det er de samme, som vi kender fra PM-10, der bruger fire af dem for en samlet udgangseffekt på 2 x 200 watt i 8 ohm.
Her er effekten opgivet til 100 watt pr. kanal – 200 watt i 4 ohm – og det er konservativt efter min mening. Forstærkeren viste få eller ingen tegn på åndenød, da den blev presset på tungtdrevne højttalere.
Betjening
Hvis vi går videre til den lækre front på Model 30, bemærker man hurtigt den dæmpede hvide LED-belysning, der skinner på den buede frontplade.
Ud over en indgangsvælger er der også en omskifter til MM- og MC-pickup. Og man kan indstille belastningsimpedansen på MC til 33, 100 og 390 ohm – Low, Mid og High. Det er tilstrækkeligt for de fleste MC-pickupper og fungerer efter min erfaring også fint med pickupper, der skal have 10, 50 eller 200 ohm belastning.
Bas- og diskantkontrollerne kan kobles ud på fjernbetjeningen. Man kan indstille dem, som man vil, og så bare trykke på knappen, når der ikke er brug for dem. Ingen grund til at stille frem og tilbage på dem hele tiden.
Marantz har valgt en digital volumenkontrol for lavest mulig støj og bedst mulig linearitet, og den fungerer også med hovedtelefonudgangen på forstærkeren.
Silkeblødt raffinement
Marantz siger, at de har brugt meget tid på at lytte sig frem til lyden på Model 30, hvilket de altid gør, men endnu mere her end tidligere. Det gør alle konstruktører sådan set. Ellers ville de ikke have gjort deres arbejde, men Marantz har, siger de, forsøgt at få MARANTZ-lyden frem i Model 30 (og SACD 30n).
Hvis de mener den samme lyd, som vi har oplevet i premium-forstærkerne i PM-serien, er jeg enig, for lyden fra Model 30 kan ikke forveksles med lyden fra en Hegel- eller Denon-forstærker.
Lydbilledet er generøst åbent, og der er ingen unoder eller noget, der stikker ud. Den er simpelthen bare behagelig med masser af varme og et silkeblødt raffinement, der giver detaljerne i musikken de bedste muligheder for at komme frem i lydbilledet.
Det er let at holde af lyden fra Model 30. Uanset højttalere. De kompakte Lumina I fra Sonus faber og for så vidt også de gulvstående Lumina III gav mig et fyldigt og åbent lydbillede med god dynamisk kontrast.
De langt større 702 S2 Signature fra Bowers & Wilkins fik klangen i Keith Jarretts klaver frem med endnu flere nuancer end Lumina III, og de små, letdrevne Audiovector R1 Arreté fik endnu flere detaljer med, især i diskanten.
Den klarede sig rigtig godt på de vanskelige hybrid-elektrostater ElectroMotion ESL X fra MartinLogan, der har nogle udfordrende impedansvendinger i diskanten. Som dykker til kun 1,6 ohm ved 20 kHz.
Det er den slags, der kan få selv kraftige forstærkere i knæ.
Den førnævnte Keith Jarrett-koncert kunne jeg spille omtrent så højt, som jeg ville. Forstærkeren leverede det samme fyldige lydbillede med nydelig klangvarme, der gav klaveret både dybde og krop. Bassen strakte sig kælderdybt på Dire Straits’ “Love Over Gold”, og strygere på klassiske optagelser lød ikke tyndt og skingrende. Som det kan gøre på mange andre klasse D-forstærkere
Model 30 har mere end kræfter nok til de fleste højttalere; det er i hvert fald mit indtryk efter testen. Og den har glimrende, omend ikke klasseledende dynamisk kontrast. Sammenlignet med Hegel H190 i samme prisklasse mangler Model 30 lidt af trykket i dynamikken, og den lyder heller ikke så tredimensionelt som Hegel-forstærkeren. Der både har netværkstilslutning og DAC indbygget.
Men den har ikke pladespillerindgang. Analog-entusiaster vil få stor glæde af pladespillerindgangen på Model 30. Den er nemlig meget bedre end på andre Marantz-forstærkere, vi har testet, og lød fornemt på Ortofon Cadenza Bronze med en Linn Krystal-pickup. Så dem, der spiller vinyl og ikke er interesseret i at streame trådløst til andet end hovedtelefoner, vil få en god ven i Model 30.
Konklusion
Den nye Marantz Model 30 spiller som forventet af en Marantz-forstærker i premium-klassen. Nydelig varm klang med stor detaljerigdom og god dynamik med gode kraftreserver. Den har ikke helt samme dynamiske kontrast som de allerbedste i denne klasse, men den spiller så ubesværet, naturligt og ufarvet, at den vil klæde selv de bedste højttalere.
Fraværet af netværk og DAC vil få nogle til at vende sig mod andre muligheder, men for dem, der især nyder deres musik fra eksterne lydkilder som CD-afspiller og pladespiller, er Model 30 en forstærker, der absolut er en prøvelytning værd.
Læs videre med LB+
Efterårs tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i en måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer