Nogen skal komme først med nyskabelser. Det ligger i sagens natur. Nogle var først ude med film på rulle, andre kom først med indbygget lysmåler, og siden var andre først ude med autofokus, digitalkameraer osv.
Så er der dem, som kom først med video i et stillbilledkamera, først med HD-video og først med 4K-video. Der er i det hele taget så mange “først”, at listen er uendelig.
Canon har også været først. Mange gange. Denne gang er de først ude med 8K-video i et systemkamera: Canon EOS R5, som er flagskibet blandt Canons nye generation af systemkameraer.
Og sikke et kamera, det er blevet!
EOS R5 er det banebrydende kamera, som EOS R ikke blev, da det blev lanceret som Canons første flagskib blandt spejlløse full-frame-kameraer.
Det er den spejlløse udgave af spejlreflekskameraet EOS 5D Mark II fra 2008 – et kamera, der i sin tid var banebrydende med 1080p HD-video, og som siden blev omfavnet af videografer verden over. Det samme kan ske med EOS R5, som er Canons mest avancerede kamera, men ikke udelukkende rettet mod professionelle videografer.
Det har også andre egenskaber, såsom en skudtakt på 20 billeder i sekundet (fps), en 45 megapixel højopløst CMOS-billedsensor, indbygget billedstabilisering, ekstremt hurtig autofokus – og ja, det kan optage 4K-video i høj kvalitet.
I sig selv er det ikke opsigtsvækkende i denne prisklasse. Panasonic Lumix DC-S1R, Nikon Z7 og Sony a7R IV har mange af de samme funktioner, men ingen af dem har 8K-video-optagelse.
Men lad os først se på nogle af EOS R5’s centrale egenskaber:
• 45 Mp full-frame CMOS billedsensor m. Dual Pixel II-autofokus
• Hurtig skudtakt på 12 fps m. mekanisk lukker, 20 fps m. elektronisk
• 5.940 punkters autofokus, der dækker 100 % af billedfladen
• 8 trins billedstabilisering m. udvalgte objektiver
• ISO 100-102.400
• 10 bit HDR-stills i HEIF-format
• 8K DCI- eller UHD-video, 10 bit 4:2:2, raw, C-Log, HDR PQ
• 1080p Full HD med 120 fps i kommende firmware
• CFexpress + SDHC/SDXC UHS-II kortpladser
• 5,76 Mp OLED-søger
• Drejelig 2,1 Mp touch-skærm
• Wi-Fi og Bluetooth integreret, FTP-overførsel
• Vejrbestandigt kamerahus
• BG-R10 batterigreb (ekstraudstyr)
• WFT-R10 batterigreb med Wi-Fi (ekstraudstyr)
Nogle af de samme egenskaber finder man også i EOS R og EOS R6. Men EOS R5 har mere af det hele og kombinerer ekstrem opløsning med en vanvittig hurtig skudtakt på 20 fps, 8K raw-video og 10 bit HEIF (bedre end 8 bit jpeg) i et solidt bygget og vejrbestandigt kamerahus.
Opløsningen på kameraets billedsensor er fortræffelig til landskabsfotografering, og skudtakten og den hurtige autofokus gør R5 perfekt til sport, action og fotografering af dyreliv.
Men kameraet er også fremragende som portrætkamera. Med Canons store udvalg af kvalitetsoptik og dets dynamiske omfang har både portræt-, bryllups- og modefotografer meget at arbejde med i efterbehandlingen.
Der er nærmest ikke noget, dette kamera ikke kan, men det betyder ikke, at der ikke er nogen begrænsninger på EOS R5.
360 graders ergonomi
Canon er næsten altid lykkedes med ergonomien på deres kameraer. Den udskældte touchbar fra EOS R er heldigvis erstattet af en joystick-knap på R5. Knapperne og de tre indstillingshjul ligger naturligt, når man griber kameraet.
Statusskærmen på toppen kunne måske have været større, og en ekstra programmérbar knap foran havde været rart, men ellers er kameraet forbilledligt overskueligt og let at bruge efter lidt indkøringstid.
Kameraet har to kortpladser. En til de hurtige CFexpress-kort og en til SD-kort med UHS-II-understøttelse. Førstnævnte er absolut nødvendigt for at gemme 8K-video, som ikke kan gemmes på almindelige SD-kort. Hvis man vender kameraet, finder man tilslutninger til mikrofon, hovedtelefoner, fjernstyring, HDMI, blitz og USB-opladning.
Flere af knapperne kan deaktiveres med en låseknap på toppen, og man kan også styre alle menuvalg og indstillinger på den drejelige touch-skærm. Som også kan bruges til at flytte fokus, når man f.eks. bruger skærmen under video-optagelse.
Ligesom de andre kameraer i R-serien har EOS R5 en M-Fn-knap, hvor man hurtigt kan vælge ISO-følsomhed, serieoptagelse, servo- eller oneshot autofokus, hvidbalance og blitzkompensation.
Endnu flere indstillingsmuligheder er tilgængelige med Q-knappen på bagsiden. Tryk den ind og vælg den indstilling, du vil ændre, med indstillingshjulet eller med en finger på skærmen.
Mode-knappen på toppen og indstillingshjulet omkring den bruges til at skifte programautomatik. Alle almindelige programvalg er tilgængelige, man kan også sammensætte sine egne foretrukne indstillingskombinationer, og kameraet har et programvalg, som man nærmest ikke finder på andre kameraer: Fv. Som kort sagt er en fleksibel variant af fuld programautomatik, hvor kameraet styrer alt, men med mulighed for at ændre blænde, lukkerhastighed eller ISO, når man vil.
For at skifte mellem stillbilleder og video-optagelser skal man først trykke på Mode-knappen og så på Info-knappen bagpå. Derefter kan man bladre i de mange automatikprogrammer, inklusive manuel eksponering, med indstillingshjulet på toppen. En separat knap til at skifte mellem stillbilleder og video havde klart været at foretrække. Der er plads til venstre for søgeren, Canon!
Men det er fint, at kameraet husker alle indstillingsvalg på stills og video uafhængigt af hinanden.
120 Hz OLED-søger
Den store OLED-søger har hele 5,76 megapixel opløsning, og hvis man ikke har brug for at spare strøm, kan den sættes til 120 Hz for hurtigere respons end de sædvanlige 60 Hz. Det gør søgeren meget bedre i brug, med et silkeblødt billede og høj detaljeskarphed.
Billedstabilisering
Den indbyggede billedstabilisering fungerer med alle objektiver, men allerbedst med visse Canon-objektiver, hvor man kan opnå op til otte eksponeringstrins kompensation for ustabilitet. Som når man holder kameraet ved lange lukkertider eller bevæger det meget under fotograferingen.
Mens en RF 70-200 mm f/2.8L IS giver 7,5 trins kompensation sammen med R5, får man otte trin med 24-70 mm f/2.8L og 85 mm f/1.2L, som vi testede kameraet med, men også med 24-105 mm f/4.0, 24-105 mm f/4.0-7.1, 28-80 mm f/2.0L og den nye 85 mm f/2.0 makro. Vidvinkelzoomen RF 15-35 mm f/2.8L, 35 mm f/1.8IS og 50 mm f/1.2L giver syv trins billedstabilisering sammen med R5.
Fokusvalg
Fotografen har flere muligheder for at vælge autofokus efter behov. Man kan også vælge at finjustere autofokus med et dyk ned i de omfattende fokusmenuer på skærmen. Parametre som sporingsfølsomhed samt accelerations- og decelerationshastighed kan justeres i flere trin, og der er færdiglavede grupper af parametre – som også kan ændres – i skærmmenuerne.
Dermed burde fotografen kunne finde den mest egnede fokusmetode til motivet. At fotografere vilde dyr er mere uforudsigeligt for autofokus – og fotografen – end sports- og portrætfotografering, og kræver andre indstillinger.
Canon siger, at de har arbejdet meget med avanceret maskinlæring for at få EOS R5 til at opføre sig så godt som muligt ved krævende motiver, og kameraets følgefokus er den bedste på noget Canon-kamera til dato – og i de fleste tilfælde på niveau med vores referencekamera fra Sony.
Fotografen kan vælge fokus og følgefokus på øjne, ansigter eller dyr, ligesom man kan vælge punktfokus, etpunktsfokus, udvidet fokusområde i kryds eller firkant, zonefokus og vertikal eller horisontal gruppering af fokuspunkter i én zone.
8K-video
Bare så det er sagt: Canon-kameraet leverer meget høj videokvalitet i 4K. Op til 100 fps med 1800 Mbit/s bit-rate og 10 bit dybde med 4:2:2 ved All-Intra-komprimering. Det har også 4K med 50, 25 eller 24 fps, og man kan vælge DCI- eller UHD-pixelbredde i 4K.
R5 har nærmest ingen synlig rullende lukker på 4K, men for at undgå hakkende bevægelser bør man køre med den højest mulige 4K-kvalitet, altså 100 fps, hvis man skal optage video med meget panorering.
Det er også muligt at vælge 4K fra et beskåret udsnit svarende til APS-C-formatet med sampling fra 5,1K-opløsning.
Men det er selvfølgelig 8K, der er det interessante her. For mens 4K-video kan give 10 bit dybde og en opløsning svarende til 8,3 megapixel, som mange er vant til fra Netflix på TV’et, Apple TV 4K og andre videokilder, så er 8K noget helt andet. På alle måder.
Først og fremmest er datamængden enorm. Med en opløsning på 33,2 megapixel i 10 bit dybde og 8K-raw (med 2600 Mbit/s!) ryger mængden af gigabytes hurtigt i vejret, hukommelseskortet fyldes hurtigt (syv minutter og 30 sekunder med et 128 gigabyte CFexpress), og kameraet bliver varmt. Meget varmt. Vores testeksemplar var overnervøst og kom hurtigt med en advarsel på skærmen om overophedning ved 8K-optagelse.
Selv om Canon til at begynde med hævdede op til 20 minutters 8K-optagelse – 30 minutter i 4K – kunne kameraet ikke klare mange minutter i bagende sol, før det advarede om, at det ville lukke ned for at køles af. Det samme gælder, omend i mindre grad, ved 4K HQ-video. Hvis man skyder mange sekvenser i træk, bliver kameraet varmt, og det reducerer optagetiden.
Den korte optagetid gælder primært, når man gemmer på hukommelseskort. Hvis man bruger ekstern optager, er situationen anderledes, men Canon har set sig nødsaget til at komme med en firmware-opdatering til R5. For på nettet bredte der sig hurtigt rygter om, at kameraet var fuldstændig ubrugeligt til 8K-video – ikke kun fordi man risikerede, at det stoppede midt i optagelsen, men også fordi det skulle køle ned i op til en halv time, hvor det var ubrugeligt.
Den nye firmware, version 1.1.0, indeholdt nogle mindre rettelser, men vigtigere var bedre temperaturkontrol og længere optagetider med kortere nedkøling.
R5 kan også optage video i 8 bit 4:2:0, det har Canon Log 1 (C Log 3 kommer senere), det kan tage 10 bit HDR-stillbilleder i HEIF-format, som giver meget bedre kvalitet end 8 bit jpeg, og det understøtter All-I- eller IPB-komprimering af 4K – og som nævnt 8K-raw.
Det er også muligt at hente stillbilleder i 33,4 megapixel fra 8K DCI-video eller i 8,8 megapixel fra 4K DCI-video, eller UHD, hvis man vil.
Regnekraft
Mange har måske opgraderet maskinparken med en computer, der kan tackle 4K-videoprocessering. Det har garanteret kostet. For ikke alene fylder 4K i højeste kvalitet meget, det kræver også meget af processor, grafikkort, hukommelse (både hastighed og mængde) – og af brugeren.
At trække 8K gennem samme processering kræver endnu mere regnekraft. Meget mere. Selv om man skyder 8K komprimeret i enten All-I eller IPB, kræver det en endnu kraftigere multi-core-processor, en meget heftigere grafikmotor og meget mere hukommelse end de 32 gigabyte, jeg havde på en fem år gammel quad-core iMac med 2 gigabyte grafikhukommelse.
Jeg prøvede også en spritny iMac med en nyere octa-core processorgeneration og en meget kraftigere grafikprocessor med 8 gigabyte RAM. Det gik meget bedre med 8K ALL-I og IPB, men ikke med 8K-raw. Slet ikke. Det ville have fungeret bedre med endnu mere hukommelse, men 8K er så processorkrævende, at det kommer til at koste at opgradere til noget, der kan bruges til efterbehandling af 8K-video. Især 8K-raw.
Skudtakt og autofokus
Højopløste stillbilleder og 8K-video er ikke det eneste, Canon-kameraet kan. Skudtakten på 12 fps med mekanisk lukker rækker til de fleste opgaver, men med hele 20 fps til rådighed med elektronisk lukker er R5 oplagt til sport.
Det skyldes i høj grad, at kameraets Dual Pixel II-autofokus er så lynhurtig og samtidig præcis, at man sidder tilbage med et enormt antal billeder, der er i fokus. Langt flere end med EOS R – og Sony a7R IV, for den sags skyld – og R5 er mere på linje med det professionelle EOS 1DX Mark III her. Selv om skudtakten på spejlrefleksen er lavere.
Autofokus fungerer ned til -5 eller -6 eksponeringstrin afhængigt af objektiv, og kameraet egner sig fint til actionfotografering i svagt lys.
Billed- og videokvalitet
Lad der ikke være nogen tvivl: Billedkvaliteten er ikke alene den bedste, vi har set fra Canon; den er fuldt på højde med det bedste, vi har set fra noget kamera. Inklusive mellemformat. Billeddynamikken fra EOS R5’s 45 megapixel billedsensor står ikke tilbage for hverken Sony a7R IV (61 megapixel) eller Panasonic Lumix S1R (47 megapixel).
Farvegengivelsen er efter min mening mere tiltalende end på a7R IV, for hudtoner ser mere naturlige ud, blåt er ikke lidt ekstra blåt, og rødt er dæmpet til et mere troværdigt niveau i forhold til Sony-kameraet. Jeg understreger, at vi her taler jpeg mod jpeg, men man kan også se, at kameraerne er “tunet” forskelligt på raw-filerne.
R5’s 10 bit HEIF-filer – som kan konverteres til jpeg i kameraet – giver fotografen meget mere at arbejde med i højlys og skygger, end jpeg nogensinde vil gøre. Og viser, hvorfor HEIF burde blive standard i alle kameraer. Det er i hvert fald et godt argument for at vælge Canon.
Detaljeopløsningen er meget bedre end på EOS R6, men også bedre end på EOS R, og kameraet leverer bedre skarphed under alle forhold, end spejlreflekskameraet EOS 5DS formår med 51 megapixel.
Hvis man ser på billedstøjen, er den godt under kontrol op til ISO 6400, hvor svag kornstøj kan gøre sig gældende, men selv ISO 12.800 ikke er så grumset, at det er kritisk. Husk dog, at farvestøj ofte kan være mere synlig ved høj ISO på billeder taget i svagt lys, altså med længere lukkertider.
Hvad med 8K versus 4K, spørger du måske. Video bliver stadig vigtigere, men der vil nok gå lang tid, før 8K bliver centralt. Det betyder ikke, at 8K ikke har sin berettigelse, for der er mærkbar kvalitetsforskel mellem 8K- og 4K-opløsning. Også på en skærm, der ikke kan vise 8K-video.
Uden at drage for vidtgående konklusioner kan jeg i hvert fald sige, at alle kan se forskel. Om den er stor nok til at være signifikant, er en anden sag. Første gang jeg tjekkede videokvaliteten fra EOS R5, var på et Panasonic-TV med 4K-opløsning. Selv dér var der synligt bedre detaljeskarphed på 8K- kontra 4K-optagelser.
På et LG-TV med 8K-opløsning var kvalitetsforskellen selvfølgelig endnu større. Her kunne man tydeligt se, hvor meget mere information der er i 10 bit 8K-video, for farverne havde mere dybde, konturerne var skarpere, billedet fik mere dybde og selvfølgelig enormt meget bedre detaljeopløsning.
Skilte med lille skrift var nærmest ikke læsbare i 4K, men fuldt læselige i 8K, og detaljer i billedet var langt tydeligere gengivet i 8K. Så det giver helt sikkert god mening med 8K-video. Især hvis man kan bruge optagelsen som udgangspunkt for at redigere flere udsnit fra samme feed og beskære, når det er nødvendigt. Men prøv også at nedskalere 8K til 4K; det bliver også bedre, end hvis man kun filmer i 4K.
Så ja, 8K i et kamera har afgjort en fremtid, men det kommer måske lidt for tidligt for mange af os.
Konklusion
Canon EOS R5 er et af de sejeste kameraer, vi har testet, og det første med 8K video-optagelse. Det gør kameraet unikt blandt systemkameraer og åbner for muligheder, som vi endnu ikke kan se rækkevidden af.
Måske er det lidt for tidligt til, at 8K kan få fodfæste på det professionelle marked, men nu er frøet sået, og så er det op til fotograferne at omfavne det. Eller ikke. Hvis svaret er ikke, er EOS R5 stadig et fantastisk videokamera, også til 4K-video – for ikke at nævne, hvor enormt godt det er som stillbilledkamera, næsten uanset hvad man skal bruge det til. Sport, action, portrætter, landskaber, arkitektur – Canon-kameraet klarer det hele.
Konkurrenterne bør være bekymrede.
Læs videre med LB+
Efterårs tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i en måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer