TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Konceptbiler kan nu købes af bilentusiaster

Nu kan man købe bilfabrikkernes konceptmodeller, produceret i eksklusive miniserier på få hundrede styk.

Konceptbiler kan nu købes af bilentusiaster

Når man på store bilmesser i ind- og udland kan stirre benovet på skinnende, strømlinede konceptbiler, må man desværre også kynisk konstatere, at de allerfleste af dem bliver ved med at være drømmesyn om en fremtid, der kunne blive.

En af visionerne var VW XL1, som ikke blot imponerer med sit aerodynamiske udseende, men i endnu højere grad også med sin brændstoføkonomi. Konceptbilen, som blev præsenteret tilbage i 2002, skulle kunne køre 111 kilometer på en liter dieselolie. Vilde tal, når undertegnedes alderstegne Berlingo på en god dag runder 12 km på literen.

Selv om der er gået 12 år, er VW-konceptbilen ikke blevet hverdagvirkelighed, Men noget er alligevel sket. For fabrikken har lavet en lille, eksklusiv serie af XL1, som tilbydes til almindelige kunder (med ualmindelig mange penge), og den første køber kunne tirsdag hente sin bil på fabrikken. Christian Malorny  blev så betaget af bilens futursistiske linjer, at han var villig til at lægge 800.000 kroner på disken for at få en virkeliggørelse af konceptbilen.

Ideen med at gøre konceptbiler kommercielt tilgængelig er VW ikke alene med. Hyundai har ligeledes sluppet sin Tucson Fuel Cell CUV brændelscelle-bil fri i den virkelige verden. Det skriver webmagasinet Ingeniøren.

Sikkerheden skal være på plads
Det er almindeligvis sikkerhedshensyn, der er årsagen til, at prototyper og konceptbiler kun bliver afprøvet af professionelle testkørere og forskere. Først når en bilmodel er gennemprøvet og erklæret 100% sikker (og dermed sikret imod kostbare søgsmål), tilbydes den normalt til privatkunder. Og så er der altså de biler, som aldrig, aldrig nogen sinde ville kunne gøres sikre nok til gadebrug. Som Fords legedariske Nucelon-model – med atomreaktor om bord.

Annonce
nucleon
Ford Nucleon konceptbilen havde atomreaktor om bord. Hvilket ikke var nogen sikkerhedsmæssigt sund ide.
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

stopper automatisk

LB+ Total UGE

Fuld adgang til alt LB+ indhold - Ingen bindingsperiode!

TILBUD

Tilbud - 4 uger 4 kr.

Fuld adgang til alt LB+ indhold

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

59 kr
4 kr / første mnd
108 kr / mnd
Med LB+ får du:
  • Adgang til mere end 7.800 produkttests!
  • Store rabatter hos vores partnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med de seneste nyheder
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Magsinet digitalt – ny udgave hver måned
  • Deaktivering af annoncer
  • L&B+ Video – kom med L&B-redaktionen bag kulisserne, på de store tech-messer og meget mere!

Teddybjørnen fra Helvede

Monster-katastrofe i rummet: Sort hul gik amok

Googles nye AI kan læse håndskrevne opskrifter og planlægge din rejse

OpenAI's elregning bliver større end Indiens

Den eksistentielle rædsel i at være en støvsuger

Barbie Girl sagsøger Suno

Her kommer robotpolitiet

Årets Bedste 2025: Her er produkterne, der skiller sig ud

Kina kaster servere i havet

Kan husholdningsrobotten gøre hverdagen nemmere?

OpenAI kaster sig over musikskabelse

Nike laver robotsneakers