Renault 5 EV

Renaults ikoniske minibil bliver elektrisk, men du må vente på den.
forfatter

Le Car kaldte de den i USA, landet, som ikke just er kendt for minibiler. Alligevel var den relativt populær i landet, der måler tankvolumen i gallons.

Men Renault 5 hørte egentlig bedre hjemme i små gader i Paris, hvor den korte minibil med en 800 ccm motor under panseret var let at stille fra sig.

Produktionen af den populære femmer begyndte i 1972 og sluttede i 1996 efter 23 millioner biler, hvoraf den allervildeste var den midtmotoriserede turbo-udgave, som i racingudgaven endte på hele 380 hk.

I går aftes genoplivede Renault femmeren som helektrisk minibil, men foreløbig viser billederne kun konceptbilen, for Renault mener, at den gule femmer, vi ser på billederne, ikke er helt færdig.

Renault-chefen Luca De Meo, siger dog, at de har planer om at få den i produktion, inden 2025. Under den gule skal vil Renault bruge drivlinjen fra Renault Zoe med en 50 kWt batteripakke og op til 136 hk.

Annonce

Den elektriske femmer er en firedørs/femdørs minibil og vil sandsynligvis blive efterfølgeren til Zoe, som efter planen skal ud af produktion i 2024.

Renault 5 EV er ikke den eneste elbil fra Renault, der kommer relativt snart. Der er planer om syv nye elbiler inklusive femmeren inden 2025, og Luca De Meo udelukker ikke en Renault 4 EV ifølge Autocar UK.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Annonce
Annonce

Læs også