Nyhed

Denne pickup har en rækkevidde på 1.000 km

Nikola Badger bruger både brint og batteri. Batteriet alene skulle give 500 km.

Med elbilproducenten Teslas succes lå det ligesom i kortene, at der også ville dukke en konkurrent op med navnet Nikola. Hvor Tesla har satset på batteridrift, er det brint, der har været Nikolas store drøm, med lastbilen One som bannerfører. Two og Three, hvoraf sidstnævnte er beregnet til Europa, er derimod hybrider, der kører på brint og batteri. Nu lancerer Nikola så deres første personbil, pickuppen Badger.

Banebrydende pickup

Også Nikola Badger en hybrid på brint og batteri. Hvilket virker som en smart løsning: Det går meget hurtigere at fylde brint på end at lade et batteri op, mens batteriet har en langt mere udbredt ladeinfrastruktur. Især her i Skandinavien. Med Nikola Badger får du med andre ord i både pose og sæk.

Rækkevidden er også imponerende: 960 km med kombineret brint og batteri eller 500 km med den ene eller den anden drivkraft. Det er målt efter den amerikanske EPA-standard, der er strengere end WLTP, som vi bruger i Europa. WLTP vil vise omkring 20 procent mere, hvilket giver 1.150 km.

Læs også: Batterirevolutionen er her!

Nikola Badger er en temmelig anderledes pickup. Bl.a. med en rækkevidde på omkring 1.000 km! (Foto: Nikola)

Højkapacitetsbatteri

Sidst i november kom Nikola med nyheden om et revolutionerende batteri, som de vil vise frem på deres egen messe, Nikola World, i september 2020. Et batteri, der fordobler energitætheden i forhold til almindelige litium-ion-batterier (1100 Wh pr. kg). Batteriet er en modifikation af li-ion-batteriet, hvor det er lykkedes at fjerne bindingsmaterialet i anoden (oftest en form for cellulosegummi). Væk er også strømaftageren (som regel kobber eller aluminium).

Det betyder, at selve anode-materialet er fuldstændig sammenhængende og samtidig strømførende, hvilket ikke rimer på nutidens grafit-anoder. Det rimer derimod godt på de nye silicium-anoder, der er på vej, hvor grafit og grafen blandes med store mængder silicium for at øge batteriets kapacitet.

Om Nikola Badger får et siliciumbatteri eller et almindeligt litium-ion-batteri, må vi vente og se, til den afsløres på Nikola World i september.

Kommer den til Skandinavien?

Hvorvidt Nikola Badger nogensinde vil blive lanceret på vores breddegrader, er usikkert. Men vi ved, at Nikola samarbejder med norske Nel Hydrogen om udvikling af infrastruktur til påfyldning af brint. At de derfor ønsker at vise bilerne frem på de norske veje, er derfor ikke utænkeligt. Selv om pickuppen ikke ligefrem er den bedst sælgende biltype i Skandinavien.

Fakta om The Badger:

Mere info: nikolamotor.com/badger

Les videre
Exit mobile version