Huawei vil ikke svare på kritik af manglende apps

Den kinesiske elektronikgigant afviser at forklare strategi bag AppGallery.
Annonce
Annonce
forfatter

For få dage siden publicerede vi denne kommentar på lydogbillede.dk, hvor vi forklarer, hvorfor vi mener, at Huawei AppGallery langt fra er noget reelt alternativ til Google Play og resten af Googles økosystem af apps og tjenester.

På den baggrund vurderer vi, at Huawei vil få utroligt svært ved at fastholde mobilkunderne i det lange løb, og vi spår, at firmaet om et års tid blot vil være en skygge af sig selv på det danske marked.

Men den analyse er selvfølgelig baseret på en antagelse om, at det ikke vil lykkes Huawei inden for relativt kort tid at få lokket flere udviklere med på vognen.

Huawei forsøger febrilsk at få så mange danske apps som muligt i Huawei AppGallery. Desværre kommer man bl.a. til at måtte undvære Mobile Pay i første omgang. (Foto: Peter Gotschalk)

Hvis tilstrækkeligt mange lokale tjenesteudbydere – såsom banker, betalingsløsninger og medier – gør deres apps tilgængelige i Huawei AppGallery, ser det hele jo ganske anderledes ud, end vi har forudset.

Vores forventning er blot, at dette ikke kommer til at ske – Huawei har immervæk haft næsten et helt år til at arbejde på sagen uden for alvor at nå i mål – men vi ville alligevel gerne have spurgt Huawei om deres fremtidige strategi for AppGallery.

Samtidig ville vi også gerne vide, hvordan Huawei mere overordnet ser på situationen omkring den amerikanske boykot. Kendsgerningen er jo, at den amerikanske regering mere eller mindre med et pennestrøg har skabt enorme problemer for den kinesiske virksomhed, der for et år siden ellers kunne være stolte af en position som verdens andenstørste mobilproducent.

Derfor sendte vi i går en mail til Huaweis officielle talspersoner i både Danmark, Norge og Sverige. Heri skriver vi bl.a.:

“Huaweis situation trænger til at blive belyst yderligere. Ikke blot for at informere læserne og markedet om Huawei og jeres strategi, men også for at kunne få sat fokus på de udfordringer som den nuværende globale markedssituation udgør for alle, både producenter og forbrugere. Derfor vil vi gerne spørge, om der er en talsperson fra Huawei, som har lyst til at deltage i et interview med os på baggrund af søndagens artikel?”

Knap en dag senere modtog vi svar fra Sofia Björnerfors, som er PR Manager for Huawei i Sverige. PR-kollegerne fra Danmark og Norge modtog mailen i cc som tegn på, at Sofia svarer på vegne af Huawei i hele Skandinavien.

Det meget korte svar?

“Vi avser inte att kommentera artikeln och heller inte att medverka på någon intervju.”

Om det skyldes den kinesiske virksomheds utvivlsomt meget hierarkiske struktur, at ingen fra de skandinaviske filialer må udtale sig om sagen, må stå hen i det uvisse.

Huawei-topchef Richard Yu taler om AppGallery ved lanceringen af Mate 30-serien. (Foto: Peter Gotschalk)

I hvert fald har topchefen for Huawei Consumer Business, Richard Yu, allerede udtalt sig langt mere åbent om virksomhedens udfordringer i et interview til amerikanske Wired i slutningen af marts.

Her spørger Wired bl.a.:

Nu hvor I har bygget jeres egen app-butik, vil I så nogensinde vende tilbage til Google?

Richard Yu svarer: “Indtil nu har vi skabt kæmpe omsætning og overskud for amerikanske virksomheder som Google, og vi har været en meget god partner. Så, hos Huawei håber vi stadig, at vi kan fortsætte med at samarbejde med Google. […] Vi vil gerne bruge alle Googles tjenester og Google Play som den primære app-butik med Huawei Mobile Services som en ekstra mulighed.”

Hvornår vil Huawei AppGallery tilbyde alt, som mobilbrugere i Storbritannien og Europa forventer at finde?

Richard Yu: “Huawei Mobile Services og AppGallery blev udviklet meget hurtigt og bliver hele tiden bedre. Der er flere og flere populære apps i AppGallery nu, men ja, der er helt sikkert huller. Dem kan vi lukke, men det vil tage os et eller to år.”

Det lyder jo lovende, men om ét til to år er hurtigt nok, hvis Huawei skal fastholde brugerne er et åbent spørgsmål. Ligesom det også er et åbent spørgsmål, om samme tidshorisont er gældende for de skandinaviske lande.

Dét ville vi bl.a. gerne have spurgt Huawei om. Svaret må stå hen i det uvisse …