Apple undskylder for tonedøv iPad Pro-reklame

"Ødelæggelsen af den menneskelige erfaring. Med venlig hilsen fra Silicon Valley."

crush ipadpro TOP

(Screenshot)

Den kendte britiske skuespiller Hugh Grant (bl.a. kendt fra Fire bryllupper og en begravelse og Notting Hill) lagde ikke fingrene imellem, da han skarpt kritiserede Apple for en reklame, teknologigiganten offentliggjorde samtidig med lanceringen af den nye iPad Pro.

“Ødelæggelsen af den menneskelige erfaring. Med venlig hilsen fra Silicon Valley.”

“Helt ærligt, hvad er der galt med jer?”, skrev skuespillerinden Justine Bateman (Blomsterbørns Børn), som har rådgivet SAG-AFTRA, de amerikanske skuespilleres fagforening, om AI.

Filminstruktøren Asif Kapadia formulerede sin kritik mere detaljeret, og hans pointe er givetvis den væsentligste grund til de mange vrede reaktioner:

Kan godt lide iPads, men ved ikke, hvorfor nogen syntes, at denne reklame var en god idé. Det er den mest ærlige metafor for, hvad teknologivirksomheder gør ved kunsten, ved kunstnere, musikere, skabere, forfattere, filmskabere: presser dem, bruger dem, betaler ikke godt, tager alt og siger så, at det hele er skabt af dem.”

Apple trækker i land

Apple har ikke trukket reklamen tilbage, men firmaet har svaret på kritikken i et interview med branchemediet AdAge.

“Kreativitet ligger i vores DNA hos Apple, og det er utroligt vigtigt for os at designe produkter, der styrker kreative over hele verden,” sagde Apples marketingchef Tor Myhren i en udtalelse til Ad Age.

“Vores mål er altid at fejre de utallige måder, brugerne udtrykker sig på og bringer deres ideer til live gennem iPad. Vi ramte ved siden af med denne video, og det er vi kede af.”

Apples iPad Pro-reklame har i skrivende stund fået mere end 1,5 millioner visninger på YouTube.

Læs videre
Exit mobile version