High-end

Nu er verdens dyreste hovedtelefoner endelig gået i produktion. Vi genhørte dem - og oplevede Woodstock-festivalen i 14-kanalers 3D-lyd.
forfatter

Det er knap et år siden, at Sennheiser præsenterede deres “prisen-betyder-overhovedet-intet” hovedtelefon, Orpheus. Med en pris på 375.000 kroner er der tale om verdens suverænt dyreste ørebøffer. Og sandsynligvis også de bedste. De lød i hvert fald infamt godt, da vi hørte dem i London.

Det har dog vist sig lidt sværere at bygge de sindssygt komplicerede hovedtelefoner, end Sennheiser oprindelig havde regnet med. Sættet består af 6.000 enkeltdele, og samles i hånden. Det var meningen, at de skulle have været klar i begyndelsen af året, og at der derefter ville blive produceret i ca. 20 stk. om måneden. Sådan gik det ikke helt.

Efter en svær start er Sennheisers megedyre HE1-hovedtelefon klar. Her demonstreret på Victoria and Albert Museum i London. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Efter en svær start er Sennheisers megedyre HE1-hovedtelefon klar. Her demonstreret på Victoria and Albert Museum i London. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Ved en demonstration i London forleden kunne Sennheiser fortælle, at der endnu kun findes seks eksemplarer i verden, men at den nu går i produktion. Hovedtelefonen har i mellemtiden ændret navn til HE1 af juridiske årsager, men den lyder stadig himmelsk. Og nu virker også digitalkonverteren. Da vi hørte den sidst, var kun forstærkerdelen og selve de elektrostatiske hovedtelefoner klar.

Næsten som at være der selv. Oplev Woodstock-festivalen i 14-kanalers 3D-lyd. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Næsten som at være der selv. Oplev Woodstock-festivalen i 14-kanalers 3D-lyd. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Vi var nu ikke alene kommet derover for at bekræfte HE1’s eksistens. Formålet var også at se og især høre en udstilling på kunstmuseet Victoria and Albert. Udstillingen giver os en rundtur gennem ungdomsoprøret i årene 1966-1970. Og hvad har det med lyd at gøre? En hel del, eftersom netop Sennheiser har lavet lydsiden af udstillingen, der forvandler det hele fra ordinære plancher til en levende (gen)oplevelse, guidet gennem hovedtelefoner.

Centrum i udstillingen er genskabelse af Woodstockfestivalen i 1969. Her kan man slænge sig i sækkestole på en (kunstig) græsmark, omgivet af 14-kanalers  3D-lyd.

Nogle af Jimi Hendrix' - hårdt - brugte guitarer. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede
Nogle af Jimi Hendrix’ – hårdt – brugte guitarer. Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Billede

Turen og opholdet var betalt af Sennheiser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.