Sonos Trade Up: Du behøver ikke længere at dræbe din gamle højttaler

… for at få rabat på et nyt produkt.
forfatter

Sonos har opdateret deres Trade Up-program og fjernet kravet om at sætte gamle produkter i Recycle Mode.

Mellem jul og nytår kom meldingen om, at ældre Sonos-produkter ikke ville få fremtidige firmware-opdateringer, og at de derfor ikke ville kunne få nye funktioner eller fungere med nye versioner af Sonos-app’en. Eller kunne spille sammen med nyere højttalere.

Samtidig annoncerede Sonos, at eksisterende kunder ville få 30 procent rabat på et nyt produkt, hvis de satte det gamle i Recycle Mode. Det betyder, at alle brugerdata slettes, men også at produktet i praksis bliver ubrugeligt. Desuden ville produktet aldrig kunne hentes ud af sin koma igen!

Sonos forklarer

Dine gamle produkter holder ikke op med at virke, sagde Sonos til Lyd & Billede og forklarede, at de gamle produkter bare skulle placeres i deres eget netværk for at fungere som før. De vil bare ikke få bruger-support.

Men kritikken fortsatte, for hvad med opdateringer og fejlrettelse af gamle produkter?

Så kom der et dekret om, at jo, ældre produkter ville skam stadig blive opdateret med fejlrettelser og sikkerhedsopdateringer. De ville bare ikke få nye funktioner efter maj måned.

Første generation af Play:5 er blandt de produkter, der ikke længere understøttes. (Foto: Sonos)

Ikke miljøvenligt

Kritikken aftog lidt, men Sonos måtte stadig høre for, at man skulle sætte produktet i Recycle Mode for at opgradere til et nyt. Det er alt andet end miljøvenligt at skrotte produkter, der sagtens kan bruges af andre, som ikke ønsker at spendere en masse penge på helt ny elektronik.

Annonce

Ny handelspolitik

Nu er Sonos så vendt på en tallerken igen. Recycle Mode-kravet er fjernet, hvilket betyder, at du slipper for at lægge gamle produkter i en koma, som det er umuligt at vågne op fra.

Du vil stadig få 30 procent rabat på nye produkter, men kan nu selv bestemme, hvad du vil gøre med det gamle. Fortsætte med at bruge det, give det til en ven eller donere det til en god sag. Eller aflevere det på din lokale e-genbrugsstation. Det er også muligt at sende det tilbage til Sonos via en forudbetalt forsendelsesetiket.

Sådan skal det gøres!

De produkter, det gælder, er Sonos Connect (ZP80 og ZP90), Connect:Amp (ZP100 og ZP120) og Play:5 (1. generation).

sonos.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Som udgangspunkt gode nyheder. Jeres artikel overser dog at “gamle enheder skal køre for sig selv – hvis nye enheder skal kunne opdateres.

    Hvad skal jeg gøre, hvis mit system indeholder ældste generation produkter?
    Du behøver ikke at gøre noget nu, men du har nogle muligheder for, hvad du kan gøre, når dine ældste generation produkter ikke længere modtager regelmæssige opdateringer. Du kan:

    Opgradere dine ældste generation produkter og spare 30% på moderne Sonos-produkter gennem Trade Up-programmet.

    Lade dit system være som det er, og ikke længere modtage regelmæssige softwareopdateringer fra maj 2020. Dit Sonos-system fortsætter med at virke som nu, men over tid påvirkes funktioners og tjenesters funktionalitet.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Annonce
Annonce

Læs også