Kommentar

Derfor tager Lyd & Billede penge for artiklerne

Verden har ændret sig, det har markedet også, og derfor har vi også lavet de ændringer, som vi anser for nødvendige.

Man skal ikke have været længe på internettet for at se, at det flyder over med information. Meget er kun et klik væk – gratis, let at finde og gentaget på mange andre websites. Rigtig meget af det, man finder på nettet, er ikke unikt stof, men er ofte klippet, klistret og let omarbejdet stof, der recirkuleres på forskellige hjemmesider.

Det er som regel også gratis.

Men de senere år er der dukket betalingsmure op, til manges irritation. Lokale nyheder, der tidligere var gratis online, er havnet bag betalingsløsninger. Det samme er sket andre steder i verden, hvor mindre af det unikke stof er frit tilgængeligt for læserne.

Flere websites er mere eller mindre lukket land for læsere, der ikke abonnerer, og det er en uundgåelig konsekvens af de sidste ti års ændringer i markedet.

Det er ikke mere end fem-seks år siden, annonceindtægter stod for størstedelen af vores indtægter. Dengang var alt indhold på vores website gratis. Siden da har reklamemarkedet taget en markant drejning over mod nettet og de sociale medier – især Facebook og Google – og væk fra traditionelle magasin- og internetannoncer.

Med faldende annonceindtægter vender medierne sig mod abonnementsløsninger, og det har vi også gjort.

Abonnenter er vigtige for at sikre, at vi har indtægter, der dækker forretningsdriften. Det er jo sådan, at selv om redaktionen er drevet af entusiaster, der brænder for fed musik, god lyd og ny teknologi, så lever vi af de indtægter, vi får. Det er dem, der betaler regningerne og gør det muligt at lave unikt stof til læserne.

Det samme gælder de trykte aviser, der også har mistet størstedelen af deres traditionelle annonceindtægter. Flere og flere af dem tager sig betalt for det stof, de laver på nettet, med en eller anden form for betalingsløsning – ligesom vi gør.

Et niche-site som Lyd & Billede giver læserne adgang til unikt materiale skrevet af uafhængige, professionelle og entusiastiske journalister med stor ekspertise inden for forskellige fagområder, som hjælper læserne med at træffe kvalificerede beslutninger, før de køber forbrugerelektronik.

Vi mener, at en betalingsløsning som vores sikrer, at vi kan gøre det bedst mulige stykke arbejde for læserne, der fortjener kritisk og oplysende journalistik samt helt uafhængige tests, som man kan stole på.

Journalistik koster, hvad enten man skriver om krig og corona eller lyd og billeder.

Les videre
Exit mobile version