TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Xpeng gør flybilen til virkelighed – på en måde

Kinesiske Xpeng har en overraskende tilgang til konceptet med den flyvende bil. I stedet for én enhed, der både kører og flyver, er Land Aircraft Carrier en modulopbygget løsning.

Af / 31/01/2025 - 10:00
Xpeng gør flybilen til virkelighed – på en måde

Vi har ventet på flyvende biler, siden “Tilbage til fremtiden 2” udkom i 1989. Vi så frem til 2015, men bortset fra et par tvivlsomme prototyper, der lignede flyvemaskiner mere end biler, har vi ikke set meget til, at flyvende biler er blevet realiseret. Men i de sidste par år er vi endelig begyndt at se lovende koncepter. Og nu er den kinesiske virksomhed Xpeng klar med en slags løsning.

Mens virksomheden i høj grad har fokuseret på at skabe kombinerede køretøjer, der både kan køre og flyve, har Xpengs luftfartsafdeling – Xpeng Aeroth – denne gang valgt en anden vej. Deres Land Aircraft Carrier er en seks-hjulet elektrisk SUV, der skjuler en to-personers drone i bagagerummet. Så du har et køretøj til landtransport og en drone til lufttransport.

Xpeng Land Aircraft Carrier Drone learn-pc-2
En drone til to i bagagerummet. (Foto: Xpeng)

Automatisk foldbar drone

Bilen fungerer som et “moderskib” for dronen. En enkelt kommando er alt, hvad der skal til for at aktivere den autonome adskillelse: Bagagerummet åbnes, modulet løftes ud, armene strækkes ud, og landingsstellet klappes ned. Når du er færdig med at flyve, vender dronen tilbage til bilen, hvor den automatisk foldes sammen og lægges tilbage i bagagerummet.

Det betyder, at du skal finde en passende parkeringsplads til din bil, før du går i luften. Så holder bilen og venter, mens du flyver derhen, hvor du skal, og du skal tilbage til bilen for at køre videre. Selv om det kan virke begrænsende, giver det også nogle praktiske fordele: Hvert modul kan optimeres til sin anvendelse uden de kompromiser, der ofte følger med kombinerede løsninger.

Land Aircraft Carrier scaled
(Foto: Xpeng)

270 graders panoramaudsigt

Selve dronen har plads til to personer og giver et 270-graders panoramaudsyn gennem en letvægts-kulfiberkabine. Den bruger seks rotorer med foldbare propeller og siges at være meget nem at flyve takket være intelligent styring med et enkelt joystick-system. Eller du kan lade dronen flyve autonomt.

Annonce

For at sikre, at dronen altid er klar til brug, oplader bilen den løbende, når den er dokket i bilen. En fuld opladning skulle være nok til seks flyvninger, men Xpeng har endnu ikke specificeret, hvor længe man kan være i luften pr. flyvning. Bilen har også en imponerende rækkevidde på over 1.000 kilometer og oplades lynhurtigt med 800 volt.

 

Selvkørende vision for fremtiden

I Xpengs fremtidsvision vil bilen være i stand til at køre selv. Man kan tage den korteste vej gennem luften med dronen, mens bilen automatisk kører den lange vej rundt til samme destination. Hvor drone og bil genforenes.

Det er en genial idé, som løser et af de største problemer med konceptet – at bilen skal parkeres, mens man flyver. Men det forudsætter, at vi har opnået fuld selvkørsel, hvilket synes stadig mere fjernt. Selv om man på nogle motorveje og i bycentre nu kan slippe rattet helt, er vi langt fra en bil, der kan navigere på alle vejstrækninger på egen hånd. Det er stadig uvist, om vi overhovedet når dertil, før landflyveren må gå på pension efter lang og tro tjeneste.

Xpeng eVTOL flybil
Markedet ser måske frem til den egentlige flyvende bil Xpeng eVTOL, som efter planen skal lanceres på et senere tidspunkt. (Foto: Xpeng)

Flere flyvende bilmodeller på vej

Xpeng har også større ambitioner end Land Aircraft Carrier. Virksomheden har allerede en sekssæders model med tilt-rotor under udvikling og arbejder på en ægte flyvende bil – en såkaldt eVTOL, der både kan køre og flyve som en enkelt enhed. Målet er at skabe et problemfrit, integreret dør-til-dør-transportsystem uden behov for separate moduler.

door
Xpeng Land Aircraft Carrier har også bagsæder og kan bruges som en almindelig familiebil. (Foto: Xpeng)

Over 3.000 har bestilt

Med over 3.000 forudbestillinger ser det ud til, at markedet til dels er klar til denne type løsning. Xpeng planlægger at starte produktionen i 2026 på en topmoderne fabrik i Guangzhou, som vil være i stand til at producere op til 10.000 flymoduler om året.

Det eneste spørgsmål er, om lovgivningen er lige så klar som teknologien, når de første biler bliver leveret. Men med en allerede godkendt typecertificering ser det ud til, at Xpeng også har tænkt på dette.

I en nordisk sammenhæng kunne en sådan løsning være interessant til at krydse fjorde eller til at nå afsidesliggende steder, hvor vejnettet er begrænset. Men da både bilen og dronen skal være på samme sted for at være forbundet, er fleksibiliteten noget begrænset.

Prisen er sat til 276.000 dollar, dvs. knap 2 millioner danske kroner – altså før diverse afgifter.

Mere info: aeroht.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GAC’s nye biler er fornuftige, men uden et es i ærmet

Den største bilproducent, du har aldrig har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Jeg har prøvet Googles selvkørende taxi i San Francisco

Denne bil har en flyvemaskine i bagagerummet

Stort digitalt løft til Volvo-ejere

Ny Model Y beholder blinkerarmen - kan bestilles nu

Tesla Model Y kommer til Europa

Tesla Model Y - nu er den helt ny

Skodas elbilsucces bliver endnu bedre

Segway lancerer smarte elcykler

Sony er (næsten) klar med sin elbil

Kinesisk elbilproducent sigter mod stjernerne