Nyhed

Xpeng afslører specifikationer og startpris på Xpeng P5

Xpeng P5 kan reserveres online allerede nu.

Xpeng P5

Den kinesiske elbil Xpeng P5 er på vej til Danmark. Og nu har kineserne afsløret flere informationer om specifikationerne på den danske version af den fuldt elektriske sedan sammen med en estimeret startpris.

Som forhjulstrukken sedan vil Xpeng P5 med et 66kWh batteri få en rækkevidde på op til 465 km (WLTP) på en opladning. Med CCS2 opladning kan elbilen oplades på de fleste ladestandere i Europa.

Xpeng P5 følger Xpeng’s designlinje med et “X” som omdrejningspunkt og med karakteristiske LED for- og baglygter i hele bilens bredde. (Foto: Xpeng)

På grund af et aerodynamisk design og skjulte dørhåndtag er Xpeng P5’s koefficient for luftmodstand nede på 0.223 Cd, lover producenten, der i en pressemeddelelse også fortæller, at aircondition som standard kommer med varmepumpe, der især ved lave temperaturer skal kunne reducere energiforbruget.

Kabine og indretning

Sæder og øvrig indretning er bygget på ergonomiske principper, der ifølge den kinesiske producent skal give optimal komfort for fører og passagerer. Alle sæder har sædevarme som standard, lover Xpeng i øvrigt.

Læs også Xpeng P5 kommer til Danmark Den kinesiske elbil-producent åbner også Experience Store i København i april.

Bagsæderne har brede nakkestøtter og 991 mm benplads til passagerer. Midterkonsollen har USB, USB-C-porte og A/C-regulering. Bagsædet har ISO FIX til sikker fastspænding af børn. Det store bagagerum rummer op til 520 liter delt op i det store rum på 450 liter med et ekstra på 70 liters nedenunder.

Xpeng P5 har desuden panorama-soltag med elektrisk styret mulighed for skærmning mod solen, et surround sound system med støjreducerende teknologi, og Xfreebreath luftrensningssystem.

Køreegenskaber og infotainment

Producenten forklarer i pressemeddelelsen, at Xpeng P5 kommer med XPILOT 2.5, der kaldes “et avanceret system til at assistere køreren”, samt styresystemet Xmart OS, der styrer de intelligente løsninger under kørsel. Desuden opdateres Xpeng P5’s software og firmware løbende I hele bilens levetid med over-the-air (OTA), oplyser producenten.

XPILOT 2.5 anvender 5 high-definition millimeter-bølgeradarer, 12 ultrasoniske sensorer, 4 kørekameraer og 9 high-perception kameraer til at understøtte XPILOT kørsel, XPILOT parkering og XPILOT sikkerhed.

Med XPILOT 2.5 har føreren desuden adgang til diverse muligheder som f.eks. adaptiv fartpilot (ACC), vejbaneassistent (LCC), adaptiv kurvekørsel (ATC) og automatisk vejbaneskift (ALC).

“Hey XPENG”-assistenten giver mulighed for at kommunikere med bilen med stemmen. Systemet kan høre fra hvilket sæde kommandoerne kommer og kan udføre en lang række opgaver som at åbne og lukke solafskærmningen, justerer klimaanlægget, skifte køre-mode og meget mere. (Foto: Xpeng)

Den intelligente parkeringsassistance giver mulighed for fuld automatisk parkering under førerens supervision. Elbilen har også omfattende sikkerhedsudstyr, som inkluderer kollisionsforebyggelse og overvågning af førerens tilstand (DSS), ligesom den har seler, der elektrisk tilpasser sig forholdene.

Sidst, men ikke mindst, har Xpeng P5 infotainment og adgang til bilens systemer via Xmart OS på en stor 15.6″ skærm i midten af instrumentbrættet. Et stort antal applikationer er tilgængelige i et appbibliotek, inklusive Spotify, DAB-radio, smart navigation og ekstra kamera apps med 360 og 3D kamera funktioner.

Pris og tilgængelighed

Xpeng P5 bliver snart tilgængelig i både Danmark, Norge og Sverige. Bilen kan konfigureres og forudbestilles allerede nu, og den forventede startpris er på 390.000 kroner.

Les videre
Exit mobile version