Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

Vil skille sig ud på vejene

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Cupra er et relativt ubeskrevet blad her i Norden. Seats søstermærke var oprindelig tunede udgaver af Seat-modeller, som igen var spanskbyggede udgaver af Volkswagen-modeller.

Men nu, hvor Cupra er skilt ud fra Seat og står på egne ben – lidt ligesom Polestar er i familie med Volvo, men gør deres egne ting – kommer der interessante ting fra den kant.

F.eks. den her. Cupra Tavascan er tidligere kun blevet vist som konceptbil, men nu siger Cupra-chef Wayne Griffiths, at Tavascan vil blive sat i produktion.

Den skal heller ikke adskille sig meget fra designet på billederne af konceptbilen, der er baseret på VAG-koncernens MEB-platform. Altså den samme, som bruges på VW ID.4 og ID.3.

Oprindelig var tanken firehjulstræk med en elmotor på hver aksel, et 77 kWh batteri og 306 hk, men det står tilbage at se.

Annonce

Indvendig vil den ligne sine VW-slægtninge med en stor central touch-skærm kombineret med en skærm foran føreren. Men farvevalgene, udformningen af rattet og sandsynligvis også sæderne vil være af den mere sporty slags.

Bilen kommer ikke ud på vejene før 2024, men vi får nok mere at vide før det. Det vil være fedt, hvis Cupra holder sig tæt op ad designet på billedet. Så vil Tavascan virkelig skille sig ud på vejene.

Året efter planlægger søsterselskabet en ny elbil, som kommer efter el-Born, der er baseret på samme MEB-platform som Tavascan og ID.4.

I øjeblikket er det kun en skitse, en kompakt crossover – eller CUV, om man vil – der skal bygges på en ny platform for elektriske småbiler.

Fuld adgang til Lyd & Billede for 3 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 1 uge.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter
Skrevet af

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Redaktionen anbefaler

Læs også

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kan få over 300 hk og firehjulstræk.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2020 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.