TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ LB+ Total 6 uger for bare 6 kroner!

Nyhed

Vanmoof er tilbage med S6 og S6 Open

Hollandske Vanmoof lancerer sine første nye elcykler siden konkursen i 2023. S6 og S6 Open byder på mekanisk automatisk gearskifte og forbedret styresystem.

Af / 20/06/2025 - 13:34
Vanmoof er tilbage med S6 og S6 Open

Vanmoof, der tidligere gjaldt som verdens mest innovative producent af elcykler, er tilbage fra de døde. Efter halvandet års stilhed præsenterer det hollandske mærke nu to nye modeller, S6 og S6 Open.

De nye elcykler holder fast i Vanmoofs rene, minimalistiske udseende. Alle de væsentlige ændringer er sket på indersiden. Blandt nyhederne er et nyt automatisk gearsystem og et redesignet elektronisk styresystem.

596633 vm s6 launch pr image 4 007241 original 1749554274
Den mest markante ændring i S6-serien er Autohub, et mekanisk 3-trins automatisk nav, der erstatter det tidligere elektroniske e-shifter-system. (Foto: Vanmoof)

Automatisk mekanisk gearskifte erstatter elektronisk e-shifter

Den mest markante ændring i S6-serien er således Autohub, et mekanisk 3-trins automatisk nav, der erstatter det tidligere elektroniske e-shifter-system. Gearsystemet skifter automatisk baseret på hastigheden, lover Vanmoof, der forsikrer at løsningen vil give en jævnere og mere lydløs kørsel sammenlignet med forgænger-teknologien.

Det mekaniske system fungerer uafhængigt af batteriet, hvilket sikrer gearskift selv når elcyklen er løbet tør for strøm.

Læs også TEST: Vanmoof S3 & X3 Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elcykel-modeller fra en hollandsk virksomhed, som mener, at deres smarte og internetopkoblede cykler er fremtidens mobilitet.

Redesignet elektronik og forbedret sikkerhed

Control Core er Vanmoofs nye elektroniske styresystem. Systemet integrerer batteristyring, motorassistance og dele af det elektroniske tyverisikringssystem.

Annonce

Den mekaniske Kicklock kan nu aktiveres selv når batteriet er fladt. Systemet har fået en USB-C port til diagnosticering. Always-On tracking med forbedret præcision benytter både satellitter og mobilmaster til kontinuerlig positionsbestemmelse, mens integration med Apples Find-app giver adgang til Apples sporingsnetværk.

Tekniske specifikationer

Begge modeller har en 250 watt forhjulsmotor der leverer 68 Nm drejningsmoment og assisterer op til 25 km/t. Det ikke-aftagelige 487 Wh batteri giver en rækkevidde på mellem 60 km i fuld effekt-tilstand og op til 150 km i øko-tilstand, garanterer Vanmoof.

Batteriet kræver cirka 6,5 timer for fuld opladning direkte på cyklen. Begge modeller har hydrauliske skivebremser og vejer henholdsvis 23,5 kg (S6) og 22,5 kg (S6 Open).

S6 kommer med 27,5-tommers hjul og diamantramme designet til ryttere mellem 165 og 210 cm. S6 Open har 24-tommers hjul og sænket overrør til ryttere mellem 150 og 200 cm høje.

596634 vm s6 launch pr image 1 47d4ac original 1749554274
Både VanMoof S6 og S6 Open koster 3.298 euro. (Foto: Vanmoof)

Fra konkurs til comeback

Vanmoof gik konkurs i juli 2023 efter at have tabt 78 millioner euro trods en omsætning på 83 millioner euro året forinden. Virksomheden blev ramt af høje serviceomkostninger og kvalitetsproblemer. Cirka hver tiende cykel blev returneret af kunderne.

I efteråret 2023 blev Vanmoofs aktiver opkøbt af Lavoie, et datterselskab af McLaren Applied, for et beløb i omegnen af 100 til 150 millioner danske kroner. Dette var markant lavere end Vanmoofs tidligere værdiansættelse på mellem 512 og 768 millioner dollars i 2021.

Under den nye ledelse har Vanmoof fokuseret på at forbedre produktkvaliteten og forenkle vedligeholdelse. De nye ejere har investeret en stor sum penge i at genopbygge virksomheden og udvider nu medarbejderstaben fra de oprindelige 50-60 tilbageværende ansatte.

Læs også Nyhed: Vanmoof klar med to nye smarte elcykler Elcyklernes svar på Tesla er klar med to spritnye modeller.

Gamle Vanmoof-kunder får ikke nye garantier

De nye ejere påtager sig ikke ansvar for eksisterende garantiaftaler eller udestående leverancer fra tiden før konkursen. Vanmoof arbejder på at sikre, at eksisterende kunder kan holde deres cykler på vejen gennem et udvidet servicenetværk med 130 salgspartnere og 250 servicepartnere fordelt på 13 lande.

Pris og tilgængelighed

Både Vanmoof S6 og S6 Open koster 3.298 euro. Kunder kan reservere en tidlig leveringsplads for 150 euro, som fratrækkes den endelige pris.

De første leverancer er planlagt til august 2025, med reservationer der åbnede 10. juni. Ved lanceringen er elcyklerne kun tilgængelige i Nederlandene, Tyskland, Frankrig og Belgien. Storbritannien kommer ind i varmen i fjerde kvartal 2025.

Vanmoof har til gengæld ikke offentliggjort planer for distribution i Skandinavien. Danske kunder må derfor væbne sig med tålmodighed. Eller købe deres Vanmoof-cykel i udlandet, for der er ingen garanti for, at Vanmoof nogensinde vender tilbage til det danske marked.

Læs også:

4 elcykler (2024)

Medvind på sommerens cykelstier

Elektriske cykler er blevet smukkere, smidigere og mere sofistikerede. Vi har testet fire elcykler og deres meget forskellige bud på batteridrevet køreglæde.

Læs hele testen
(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tjek den her elektriske superbil!

Ny brint-SUV fra BMW - er de gale?

Vanmoof genopstået fra de døde med nye elcykler

Førstehåndsindtryk: Sådan bliver NIOs nye digitale arsenal

Vigtige fremskridt for Nissan Leaf

Tesla kører sig selv gennem Rom

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Fartmonster fra Lucid på vej til Danmark

Video-apps på vej til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Sådan undgår du, at en selvkørende elbil smadrer dit mobilkamera

Genesis tager kampen op med Tesla