Vanmoof, der tidligere gjaldt som verdens mest innovative producent af elcykler, er tilbage fra de døde. Efter halvandet års stilhed præsenterer det hollandske mærke nu to nye modeller, S6 og S6 Open.
De nye elcykler holder fast i Vanmoofs rene, minimalistiske udseende. Alle de væsentlige ændringer er sket på indersiden. Blandt nyhederne er et nyt automatisk gearsystem og et redesignet elektronisk styresystem.

Automatisk mekanisk gearskifte erstatter elektronisk e-shifter
Den mest markante ændring i S6-serien er således Autohub, et mekanisk 3-trins automatisk nav, der erstatter det tidligere elektroniske e-shifter-system. Gearsystemet skifter automatisk baseret på hastigheden, lover Vanmoof, der forsikrer at løsningen vil give en jævnere og mere lydløs kørsel sammenlignet med forgænger-teknologien.
Det mekaniske system fungerer uafhængigt af batteriet, hvilket sikrer gearskift selv når elcyklen er løbet tør for strøm.
Redesignet elektronik og forbedret sikkerhed
Control Core er Vanmoofs nye elektroniske styresystem. Systemet integrerer batteristyring, motorassistance og dele af det elektroniske tyverisikringssystem.
Den mekaniske Kicklock kan nu aktiveres selv når batteriet er fladt. Systemet har fået en USB-C port til diagnosticering. Always-On tracking med forbedret præcision benytter både satellitter og mobilmaster til kontinuerlig positionsbestemmelse, mens integration med Apples Find-app giver adgang til Apples sporingsnetværk.
Tekniske specifikationer
Begge modeller har en 250 watt forhjulsmotor der leverer 68 Nm drejningsmoment og assisterer op til 25 km/t. Det ikke-aftagelige 487 Wh batteri giver en rækkevidde på mellem 60 km i fuld effekt-tilstand og op til 150 km i øko-tilstand, garanterer Vanmoof.
Batteriet kræver cirka 6,5 timer for fuld opladning direkte på cyklen. Begge modeller har hydrauliske skivebremser og vejer henholdsvis 23,5 kg (S6) og 22,5 kg (S6 Open).
S6 kommer med 27,5-tommers hjul og diamantramme designet til ryttere mellem 165 og 210 cm. S6 Open har 24-tommers hjul og sænket overrør til ryttere mellem 150 og 200 cm høje.

Fra konkurs til comeback
Vanmoof gik konkurs i juli 2023 efter at have tabt 78 millioner euro trods en omsætning på 83 millioner euro året forinden. Virksomheden blev ramt af høje serviceomkostninger og kvalitetsproblemer. Cirka hver tiende cykel blev returneret af kunderne.
I efteråret 2023 blev Vanmoofs aktiver opkøbt af Lavoie, et datterselskab af McLaren Applied, for et beløb i omegnen af 100 til 150 millioner danske kroner. Dette var markant lavere end Vanmoofs tidligere værdiansættelse på mellem 512 og 768 millioner dollars i 2021.
Under den nye ledelse har Vanmoof fokuseret på at forbedre produktkvaliteten og forenkle vedligeholdelse. De nye ejere har investeret en stor sum penge i at genopbygge virksomheden og udvider nu medarbejderstaben fra de oprindelige 50-60 tilbageværende ansatte.
Gamle Vanmoof-kunder får ikke nye garantier
De nye ejere påtager sig ikke ansvar for eksisterende garantiaftaler eller udestående leverancer fra tiden før konkursen. Vanmoof arbejder på at sikre, at eksisterende kunder kan holde deres cykler på vejen gennem et udvidet servicenetværk med 130 salgspartnere og 250 servicepartnere fordelt på 13 lande.
Pris og tilgængelighed
Både Vanmoof S6 og S6 Open koster 3.298 euro. Kunder kan reservere en tidlig leveringsplads for 150 euro, som fratrækkes den endelige pris.
De første leverancer er planlagt til august 2025, med reservationer der åbnede 10. juni. Ved lanceringen er elcyklerne kun tilgængelige i Nederlandene, Tyskland, Frankrig og Belgien. Storbritannien kommer ind i varmen i fjerde kvartal 2025.
Vanmoof har til gengæld ikke offentliggjort planer for distribution i Skandinavien. Danske kunder må derfor væbne sig med tålmodighed. Eller købe deres Vanmoof-cykel i udlandet, for der er ingen garanti for, at Vanmoof nogensinde vender tilbage til det danske marked.
Læs også:
4 elcykler (2024)
Medvind på sommerens cykelstier
Elektriske cykler er blevet smukkere, smidigere og mere sofistikerede. Vi har testet fire elcykler og deres meget forskellige bud på batteridrevet køreglæde.