Kommentar

Se at komme tilbage på jobbet, Musk!

Elon Musk hygger sig på Twitter, hvor han i stedet burde fikse min Tesla.

Billionaire entrepreneur and founder of SpaceX Elon Musk speaks at the 68th International Astronautical Congress 2017 in Adelaide on September 29, 2017. Musk said his company SpaceX has begun serious work on the BFR Rocket as he plans an Interplanetary Transport System. / AFP PHOTO / PETER PARKS (Photo credit should read PETER PARKS/AFP/Getty Images)

Beslutningen om at købe en Tesla Model Y som familiebil blev truffet i sommer. Der er flere grunde, men bagageplads og ladenetværk vejede tungt.

Så sent som lørdag den 17.  december kunne jeg og familien glade og fornøjede hente vores splinternye Tesla Model Y Performance hos forhandleren. Men allerede da vi kørte bilen ud fra parkeringspladsen, var der nogle ting, der skurrede fælt. 

Tesla Model Y Performance, som vi elskede den i sommer. Foto: Geir Gråbein Nordby

At det ikke var muligt at aktivere fartpiloten var okay, bilen har nemlig brug for nogle kilometers indkøring, før Autopilot-kameraerne er kalibreret. 

Værre var det med følgende fejlmelding: “Nødopkaldssystemet er midlertidigt utilgængeligt”. Og en besked om at tjekke internetopkoblingen, hvis problemet fortsatte. Nuvel, eftersom bilen faktisk var i stand til at tage imod både Tidal og internetradio, var der i hvert fald ikke problemer med lige netop det.

Læs også Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.

Desværre stopper det ikke der. Lydanlægget, som vi tidligere har pralet så hæmningsløst af lød nærmest som en transistorradio. Årsagen: ingen lyd i subwooferen. Efter en dag kom bassen pludselig, og jeg fik nærmest chok dér bag rattet. Pludselig var alt bare skønt. Det var det, lige til jeg parkerede bilen og startede igen, hvorpå subwooferen endnu en gang gjorde som SAS-piloterne og gik i strejke.

Det stopper desværre ikke der. Da jeg testede Performance-udgaven tidligere i sommer, faldt jeg pladask for den. Så forelsket blev jeg, at jeg havde held med at overbevise hele redaktionen om at give den udmærkelsen Årets bedste bil i Premium-klassen. Velfortjent, baseret på min uge med bæstet. Den havde alt, hvad man forventer, plus det ekstra som følger med en Performance-bil fra Tesla.

Ikke en fejlmelding, du har lyst til at se i det øjeblik, du kører ud fra forhandleren. Foto: Sylvia Nordby

Bilen, jeg har modtaget, er desværre ikke helt sådan. Det vil sige, den har absolut Performance-delen. Det den mangler, er ‘alt, hvad man forventer’. I hvert fald noget af det. Nærmere bestemt parkeringssensorer.

Forstår du, Tesla besluttede tidligere i år at fjerne radaren fra autopilotsystemet i sine biler til fordel for en rent kamerabaseret løsning. En de kalder Tesla Vision. Det skulle vist give bedre autonome egenskaber. Og det er muligt. Men jeg havde ikke fået opfattelsen af, at det også indebar, at parkeringssensorerne ville forsvinde.

På 2023-modellerne er der ganske vist bak- og sidekameraer, men intet frontkamera til parkering. Og uden ultralydssensorer, der bipper for at advare om genstande på vejen bliver parkering mere besværlig – især når man nærmer sig forhindringer foran bilen. Og uanset hvor meget nogen måtte mene, at en dygtig chauffør bør kunne klare sig uden, så virker det meget mærkeligt, at et 360-system til parkering ikke skulle være på plads i en 2023-model. Det findes i næsten alle andre nye biler, undtagen – åbenbart – i Tesla. Alene den detalje gør det svært for mig at overbevise husets frue om, at dette er en bil, vi skal beholde.

Musk har travlt – med Twitter

Vi har alle bemærket, at Elon Musk på det seneste har haft hænderne fulde med Twitter. I mellemtiden er Tesla-aktien styrtdykket til et niveau, der ikke er set siden november 2020. Musk er gået fra at redde Tesla fra konkurs i 2018 ved praktisk talt at flytte ind på fabrikken for at løse problemerne med masseproduktionen omkring Model 3, til nu at forsøge at gøre det det samme på Twitters hovedkvarter.

Forskellen mellem Twitter og Tesla? Mens Tesla-investorerne elsker Musk (så længe han ikke mister fokus), vil Twitter-brugerne ikke have ham der.

Det fandt Musk ud af på den hårde måde, da han for få dage siden spurgte Twitter, om han burde gå af som chef. Så mange som 57,5 procent mente, at han burde.

I tråd med sit løfte om at adlyde flertallet, annoncerede han sin afgang.

Det vil sige, det hele er ret kryptisk og kan tolkes som noget svævende.

For efter først at have sagt, han vil gå af, har han udtrykt enighed med en del konspirationsteoretikere. Som når Kim Dotcom hævderat ‘deep state bots’ har påvirket undersøgelsen. Bots som selvfølgelig var utænkelige, da Musk gennemførte en lignende undersøgelse om, hvorvidt Donald Trump skulle have sin Twitter-konto tilbage. “Folket har talt”, lød det dengang.

Da en anden bruger mente, at kun bekræftede konti – såkaldte Twitter Blue-abonnenter – burde kunne deltage i spørgeundersøgelser, som angår firmapolitik, sprang Musk ind og kommenterede: “God pointe. Twitter vil foretage den ændring.”

Er der nogen konklusion at hente her?

Hvad det vil betyde i praksis, er selvsagt umuligt at vide. Som det meste, der foregår på Twitter for tiden. Under Musk er Twitter blevet ét stort galehus.

Bottom line er, at Tesla lider under Musks manglende lederskab, mens Twitter havde det bedre uden ham. Så hvorfor kan han ikke bare at at komme tilbage til Tesla? Han kan begynde med at fikse min bil.

Les videre
Exit mobile version