Polestar har endelig officielt afsløret sit nye flagskib, Polestar 5. En firedørs elektrisk Grand Tourer, der kombinerer skandinavisk design og ekstreme præstationer. Med sit karakteristiske aluminiumschassis og egenudviklede motor yder bilen op til 884 hestekræfter, mens de, der synes, at 748 hestekræfter er nok, kan nyde godt af en rækkevidde på 670 kilometer.

Fra koncept til virkelighed
Polestar 5 er den produktionsklare version af Precept-konceptet, som blev afsløret tilbage i 2020. Med et aerodynamisk design og en luftmodstandskoefficient på kun 0,24 er bilen bygget til både prestige og performance. Og den færdige version ser næsten præcis ud som konceptversionen.

To kraftpakker
Polestar 5 lanceres i to versioner, begge med imponerende specifikationer. Basismodellen kaldet Dual Motor har 748 hestekræfter og et drejningsmoment på 812 Nm, hvilket resulterer i en acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 3,9 sekunder. Med en rækkevidde på imponerende 670 kilometer (WLTP) og en pris på 1.150.000 kroner placerer den sig helt sikkert i det øverste segment af luksus-elbiler.
For dem, der af en eller anden grund ønsker endnu mere kraft, har Performance-modellen en opgraderet drivlinje med hele 884 hestekræfter og et massivt drejningsmoment på 1.015 Nm. Det giver en acceleration fra stilstand til 100 km/t på bare 3,2 sekunder – et niveau, der matcher eller overgår mange supersportsvogne. Med en rækkevidde på 565 kilometer og en pris på 1.400.000 kroner er dette Polestars absolutte topmodel.

Unik teknologi
Under skallen ligger Polestar Performance Architecture (PPA), en helt ny aluminiumsplatform med en vridningsstivhed, der overgår mange supersportsvogne. Bilen har et batteri på 112 kWh (106 kWh netto) og understøtter hurtigopladning med op til 350 kW, hvilket giver en opladning på 10-80 procent på bare 22 minutter.
Den bageste motor er udviklet internt hos Polestar, og bilen er den første med 800-volts kredsløb. Med Brembo-bremser og specialudviklede Michelin-dæk samt adaptive MagneRide-dæmpere (kun Performance-modellen), der aflæser vejen 1.000 gange i sekundet, kan bilen håndtere de enorme kræfter på både lige og snoede veje.

Luksus og bæredygtighed
Interiøret oser af premium med Recaro sportssæder og en blanding af MicroTech-indtræk og Nappa-læder. Det største panoramatag i nogen Polestar-model – over to meter langt – giver et lyst og rummeligt indtryk.
Skærmen i midten måler 14,5 tommer, mens førerdisplayet måler 9 tommer. Der er også et 9,5-tommers head-up-display, så du ikke behøver at fjerne blikket fra vejen for at se, hvor hurtigt du kører, eller hvornår du skal dreje af ved næste afkørsel.
Hi-fi-entusiaster har mulighed for at opgradere lydsystemet til et Bowers & Wilkins-system med 21 højttalere og 1.680 watt.

Udfordrer Porsche og Tesla
Med Polestar 5 udfordrer det svensk-kinesiske mærke etablerede spillere som Porsche Taycan, Lucid Air og Tesla Model S Plaid. Selv om Tesla har endnu mere ekstreme præstationer med 1.020 hestekræfter og 0-100 km/t på 2,1 sekunder, har Polestar mere at byde på med et mere eksklusivt interiør, gennemtænkte materialer og sandsynligvis bedre køreegenskaber takket være MagneRide-støddæmpere og den stive aluminiumsplatform. Patrick George fra InsideEVs, som testede bilen på Millbrook Proving Ground i Storbritannien, beskriver den som “en af de bedst håndterbare elbiler, jeg nogensinde har oplevet”.

Tekniske specifikationer
Dual Motor – Launch Edition:
- Rækkevidde: 670 km (WLTP)
- Effekt: 550 kW / 748 hk
- Drejningsmoment: 812 Nm
- 0-100 km/t: 3,9 sekunder
- Pris: 1.150.000 kroner
Performance – Launch Edition:
- Rækkevidde: 565 km (WLTP)
- Effekt: 650 kW / 884 hk
- Drejningsmoment: 1015 Nm
- 0-100 km/t: 3,2 sekunder
- Pris: 1.400.000 kroner
Mere info: polestar.com



