TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkræfter

Polestars nye performance-flagskib kombinerer skandinavisk design med ekstrem performance. Vælg mellem 884 hestekræfter eller 670 km rækkevidde.

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkræfter

Polestar har endelig officielt afsløret sit nye flagskib, Polestar 5. En firedørs elektrisk Grand Tourer, der kombinerer skandinavisk design og ekstreme præstationer. Med sit karakteristiske aluminiumschassis og egenudviklede motor yder bilen op til 884 hestekræfter, mens de, der synes, at 748 hestekræfter er nok, kan nyde godt af en rækkevidde på 670 kilometer.

Polestar 5
(Foto: Polestar)

Fra koncept til virkelighed

Polestar 5 er den produktionsklare version af Precept-konceptet, som blev afsløret tilbage i 2020. Med et aerodynamisk design og en luftmodstandskoefficient på kun 0,24 er bilen bygget til både prestige og performance. Og den færdige version ser næsten præcis ud som konceptversionen.

Polestar Precept
Det er svært at se forskel på Polestar 5 og Precept-konceptet ud fra billederne. (Foto: Polestar)

To kraftpakker

Polestar 5 lanceres i to versioner, begge med imponerende specifikationer. Basismodellen kaldet Dual Motor har 748 hestekræfter og et drejningsmoment på 812 Nm, hvilket resulterer i en acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 3,9 sekunder. Med en rækkevidde på imponerende 670 kilometer (WLTP) og en pris på 1.150.000 kroner placerer den sig helt sikkert i det øverste segment af luksus-elbiler.

Læs også Nyhed: Sådan kommer Polestar 5 til at se ud (tror vi) Der er gode grunde til at tro, at den kommende Polestar 5 vil se sådan ud.

For dem, der af en eller anden grund ønsker endnu mere kraft, har Performance-modellen en opgraderet drivlinje med hele 884 hestekræfter og et massivt drejningsmoment på 1.015 Nm. Det giver en acceleration fra stilstand til 100 km/t på bare 3,2 sekunder – et niveau, der matcher eller overgår mange supersportsvogne. Med en rækkevidde på 565 kilometer og en pris på 1.400.000 kroner er dette Polestars absolutte topmodel.

Polestar 5
(Foto: Polestar)

Unik teknologi

Under skallen ligger Polestar Performance Architecture (PPA), en helt ny aluminiumsplatform med en vridningsstivhed, der overgår mange supersportsvogne. Bilen har et batteri på 112 kWh (106 kWh netto) og understøtter hurtigopladning med op til 350 kW, hvilket giver en opladning på 10-80 procent på bare 22 minutter.

Annonce
Læs også TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.

Den bageste motor er udviklet internt hos Polestar, og bilen er den første med 800-volts kredsløb. Med Brembo-bremser og specialudviklede Michelin-dæk samt adaptive MagneRide-dæmpere (kun Performance-modellen), der aflæser vejen 1.000 gange i sekundet, kan bilen håndtere de enorme kræfter på både lige og snoede veje.

693289 20250908 Polestar 5 scaled
(Foto: Polestar)

Luksus og bæredygtighed

Interiøret oser af premium med Recaro sportssæder og en blanding af MicroTech-indtræk og Nappa-læder. Det største panoramatag i nogen Polestar-model – over to meter langt – giver et lyst og rummeligt indtryk.

Læs også TEST: Tesla Model S Plaid Den sagnomspundne Model S Plaid opfordrer til at bryde loven. Og ikke kun på grund af hurtigheden.

Skærmen i midten måler 14,5 tommer, mens førerdisplayet måler 9 tommer. Der er også et 9,5-tommers head-up-display, så du ikke behøver at fjerne blikket fra vejen for at se, hvor hurtigt du kører, eller hvornår du skal dreje af ved næste afkørsel.

Hi-fi-entusiaster har mulighed for at opgradere lydsystemet til et Bowers & Wilkins-system med 21 højttalere og 1.680 watt.

693250 20250908 Polestar 5 scaled
(Foto: Polestar)

Udfordrer Porsche og Tesla

Med Polestar 5 udfordrer det svensk-kinesiske mærke etablerede spillere som Porsche Taycan, Lucid Air og Tesla Model S Plaid. Selv om Tesla har endnu mere ekstreme præstationer med 1.020 hestekræfter og 0-100 km/t på 2,1 sekunder, har Polestar mere at byde på med et mere eksklusivt interiør, gennemtænkte materialer og sandsynligvis bedre køreegenskaber takket være MagneRide-støddæmpere og den stive aluminiumsplatform. Patrick George fra InsideEVs, som testede bilen på Millbrook Proving Ground i Storbritannien, beskriver den som “en af de bedst håndterbare elbiler, jeg nogensinde har oplevet”.

693261 20250908 Polestar 5 scaled
(Foto: Polestar)

Tekniske specifikationer

Dual Motor – Launch Edition:

  • Rækkevidde: 670 km (WLTP)
  • Effekt: 550 kW / 748 hk
  • Drejningsmoment: 812 Nm
  • 0-100 km/t: 3,9 sekunder
  • Pris: 1.150.000 kroner

Performance – Launch Edition:

  • Rækkevidde: 565 km (WLTP)
  • Effekt: 650 kW / 884 hk
  • Drejningsmoment: 1015 Nm
  • 0-100 km/t: 3,2 sekunder
  • Pris: 1.400.000 kroner

Mere info: polestar.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera

Lucid-ejere vil snart få strøm fra bilen