TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Nyhed

Obsidian: Hyundais fremtidsvision er retro

Hyundai og Münchens universitet afslører Obsidian, en elektrisk konceptsedan. Med inspiration fra andre radikale modeller er resultatet både frækt og overrumplende.

Obsidian: Hyundais fremtidsvision er retro

Hyundai har opfordret nogle designstuderende fra Universitetet for Anvendt Videnskab i München til at komme med en ny fremtidsvision for en elbil. Resultatet er Obsidian, en elektrisk sedan, der åbenbart henter elementer fra både Honda 0 og Tesla Cybertruck – og aner jeg et strejf af Citroën Xenia? Uanset hvad ville jeg ikke blive overrasket over at se denne bil i en Mad Max- eller Blade Runner-film.

Hyundai Obsidian Concept
(Foto: Hyundai)

Design-vision

Der er noget ved Obsidian-konceptet, som får tankerne til at vandre. Designet, som er skabt af transportdesignstuderende Dominik Anders ved universitetet i München, skubber til grænserne for, hvad vi forventer af en elektrisk sedan.

Bilen har en flad, næsten brutal front, der glider sømløst ind i forruden. Det er en kompromisløs geometrisk form, der minder lige så meget om en science fiction-film, som den minder om en moderne elbil. Der er dog masser af kanter her. Overgangen fra top til sider er skarpere end Bill Hicks’ tunge. Røde accentlinjer langs hjulkasserne og store alufælge forstærker det aggressive look.

Hyundai Obsidian Concept
(Foto: Hyundai)

Teknologi møder kreativitet

Konceptet er ikke bare en designøvelse. Det er et samarbejde mellem den akademiske verden og bilindustrien, hvor unge designtalenter får mulighed for at tænke frit og udfordre det etablerede formsprog.

Inspireret af Honda 0 Saloon, Tesla Cybertruck og en god portion fri fantasi har Anders skabt noget, der hverken er en kopi eller en traditionel konceptbil. De pixelformede LED-lygter, som er taget fra Hyundais nyere design, tilføjer et genkendeligt touch, som også føles helt nyt.

Annonce
obsidian 2
(Foto: Hyundai)

Fremtidens mobilitet tager form

Proportionerne tyder på en batterielektrisk platform. Det er tænkeligt, at en eventuel produktionsversion vil trække på teknologi fra Hyundais IONIQ-serie – rækkevidde, ydeevne og design smeltet sammen til en ny form.

Hyundai har vist stor interesse for projektet. Under Car Design Event 2025 blev konceptet præsenteret sammen med virksomhedens egne konceptbiler – en stærk anerkendelse af de studerendes arbejde.

Måske fortæller Obsidian os, at vi er ved at bevæge os væk fra ultraglatte, strømlinede biler. Designet viser en mulig tendens til mere kantede, science fiction-inspirerede former, der bryder med de nuværende konventioner.

Indtil videre er dette kun et koncept. Hvis Obsidian går i produktion, vil det næsten helt sikkert være med nogle synlige ændringer, sandsynligvis med mere afrundede former. Vi kan se, hvor meget mindre fyrig Ioniq 6 var end konceptbilen Prophecy, som den var modelleret efter. En lignende nedtoning vil næsten helt sikkert ske, hvis Obsidian bliver en realitet.

CDE25 115 scaled 1.jpg
(Foto: Hyundai)

Kilder:

Korean Car Blog

electrec.co

 

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Video-apps på vej til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Sådan undgår du, at en selvkørende elbil smadrer dit mobilkamera

Genesis tager kampen op med Tesla

Volvo først med Android Auto-funktioner

Så nemt er det at hacke din bil

Peugeot: Populær elbil får kraftig opdatering

Elektrisk terrængående køretøj til nordiske forhold

Hjernen elsker bilkørsel højere end musik

Fords elbil-succes bliver endnu bedre

SUV med 1.000 km rækkevidde og ekstrem ladehastighed

Pump cyklen uden sved på panden