TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Hyundai Ioniq 6 N med 650 hk og simulerede motorlyde

Hyundai har præsenteret den anden elektriske model i N-serien på Goodwood Festival of Speed. Den elektriske sedan byder på tårnhøj ydelse og flere teknologier, der skal give dig køreglæden ved at køre i en klassisk sportsvogn.

Af / 11/07/2025 - 12:39
Hyundai Ioniq 6 N med 650 hk og simulerede motorlyde

Ioniq 6 N er udstyret med et dobbeltmotor firehjulstræksystem, der leverer 478 kW (650 hk) og 770 Nm drejningsmoment, men kun i 10 sekunder ad gangen ved aktivering af ‘N Grin Boost’-funktionen. Standardydelsen ligger på 601 hk. Bilen accelererer fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder ifølge Hyundais egne målinger og har en tophastighed på 257 km/t.

Batteriet på 84 kWh giver en WLTP-rækkevidde på 469 km. For at modvirke effekttab under intensiv kørsel har Hyundai udviklet et nyt batteristyringssystem med forbedret køling. Magnetsystemet i både for- og bagmotorerne er forstærket med cirka 19,8 procent for at reducere varmeudvikling ved vedvarende høj belastning.

Hyundai Ioniq 6 N
(Foto: Hyundai)

Teknologien, der skal give chaufføren et bredt grin

Et centralt element i Ioniq 6 N er systemerne, der skal simulere fornemmelsen af at køre en klassisk sportsvogn. ‘N e-Shift’ simulerer gearskift via padler bag rattet, mens ‘N Active Sound+’ genererer motorlyd (ja, vroom, vroom!) gennem bilens højtalere. Føreren kan vælge mellem tre forskellige lydprofiler.

N Drift Optimizer muliggør kontrolleret overstyring gennem justerbare parametre for driftinitiering, vinkel og hjulspind. ‘N Track Manager’-funktionen lader brugeren registrere banedata og omgangstider.

Undervogn og køreegenskaber

Undervognen i Ioniq 6 N er omarbejdet i forhold til standardversionen med et lavere tyngdepunkt og længere caster-trail, hvilket giver bedre retningsstabilitet og mere direkte styrefeedback. De elektronisk styrede dæmpere tilbyder forskellige indstillinger til gade- og banekørsel. Stivere fjedre og en ekstra tværgående forstærkning bagerst skal øge karosseriets stivhed.

Annonce
Hyundai Ioniq 6 N
(Foto: Hyundai)

Karosseri og aerodynamik

Designet af Ioniq 6 N inkluderer 30 mm bredere skærme på hver side, en bagvinge og andre ændringer med fokus på aerodynamik. Fronten har fået større luftindtag med aktive flapper, og bagenden er udstyret med en diffusor. Bilen er monteret med 20-tommer smedede alufælge.

Luftmodstandskoefficienten er målt til 0,274 Cd, hvilket er højere end standardmodellens 0,21. Dette skyldes prioriteringen af nedadrettet tryk frem for mindst mulig luftmodstand.

Ioniq 6 N baseres på samme E-GMP-platform som Ioniq 5 N og Kia EV6 GT. I forhold til konkurrenter som Tesla Model 3 Performance (335 kW, 0-100 km/t på 3,3 sekunder) og BMW i4 M50 (400 kW, 0-100 km/t på 3,9 sekunder) tilbyder Hyundai mere effekt og marginalt hurtigere acceleration.

800V-arkitekturen muliggør opladning fra 10 til 80 procent på cirka 18 minutter ved højeffekt-ladestandere.

Læs også TEST: Hyundai Ioniq 5 Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Pris og tilgængelighed

Hyundai Ioniq 6 N forventes at komme på markedet i 2026. Priser er ikke offentliggjort, men den vil sandsynligvis koste omkring samme niveau som Ioniq 5 N, der i Storbritannien koster mellem 65.000-70.000 pund. I USA ventes prisen at starte omkring 60.000 dollars.

Den danske pris bliver formentlig væsentligt højere end standardudgaven af Ioniq 6, der starter ved 324.995 kroner. Hyundai tilbyder normalt fem års garanti uden kilometerbegrænsning.

(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera

Lucid-ejere vil snart få strøm fra bilen