Hyke Shuttle 0001 elektrisk færge

Selvkørende færge debuterer.

Hyke Ferge i Arendal 2022 R2 1920x1452 1

Foto: Hyke

Elektrificeringen har for længst fundet vej til de maritime fartøjer. Vi har allerede prøvekørt den elektriske Candela C8, en hydrofoil-båd, der bruger mindre strøm, når hastigheden øges.

Læs også Nyhed: Elbåden Candela C-8 flyver over vandet Svensk elbåd med hydrofoiler og designelementer fra Polestar.

Elektriske fritidsbåde er med andre ord ikke noget nyt, og det er elektriske færger heller ikke. Men selvkørende elektriske færger er nyt.

Hyke Shuttle 0001 er den første fra Hydrolift Smart-City Ferries AS, og den er allerede på vandet i norske Arendal i denne uge.

Hyke Fjord 28
Foto: Hyke

Fire eksemplarer af den elektriske færge skal fragte passagerer på Seinen i Paris under De Olympiske Lege i 2024, hvor den 15 meter lange færge kan fragte 50 passagerer pr. tur. Hydrolift Smart-City Ferries AS er et selskab i Eker Group, som bl.a. designer og bygger Hydrolift-både, og Bård Eker, manden bag selskabet, er også kendt som designer af Koenigseggs superbiler.

Raadhusbrygga Oslo v3
Foto: Hyke

Færgen er bygget af kompositmaterialer og vejer kun 11 tons: Den kan lægge til og oplades automatisk, når den ligger ved kaj, og ifølge Hydrolift Smart-City Ferries kan færgen udstyres med selvstyrende navigation, så den ikke behøver en besætning.

Foto: Hyke
Læs videre
Exit mobile version