Nyhed

Hummer EV: Elektrisk monster

Helelektrisk med 1000 hk og 14 Bose-højttalere.
forfatter

Where we’re going we don’t need roads,” sagde Dr. Emmet Brown til Marty McFly i Back to the Future, og det kunne GMC også sige om den kommende el-SUV Hummer EV.

Den kommer ikke før i 2023, men den er sandsynligvis mere opnåelig end Dr. Browns radikalt ombyggede DeLorean. Og den har heller ikke brug for veje for at komme frem.

GMC lukkede Hummer-programmet ned i 2010, men den elektriske revolution har fået dem til at tænke sig om en ekstra gang, især efter at Tesla fik et væld af forhåndsbestillinger på deres Cybertruck. Som helt tilfældigt har flere designtræk tilfælles med DeLorean …

Den elektriske Hummer er et langt mere konservativt projekt, men helelektrisk og med omfattende støttesystemer for dem, der vil (og tør) tage SUV’en uden for alfarvej.

GMC planlægger to udgaver. En forlænget pickup, der sandsynligvis vil sælge godt i hjemlandet og blandt håndværkere her i Norden, og en stationcar-agtig SUV. Begge med aftagelige tagelementer over kabinen, som er af en generøs størrelse.

Hummer EV vil kunne leveres med op til 830 hk for SUV’en og 1000 hk fra tre motorer for pickuppen, og den har en anslået rækkevidde på ca. 560 km for pickuppen og 480 km for SUV’en.

Med en batteriarkitektur på 800 volt kan den lades op med op til 350 kW, hvilket kan give 160 km mere rækkevidde med kun ti minutters hurtigopladning.

Nogen sinke bliver den heller ikke med 0-100 km/t på henholdsvis 3,5 og 3 sekunder rent, og med over 15.000 Nm trækkraft kan den sikkert trække et hus.

Ud over et Bose-anlæg med 14 højttalere samt to skærme – en på 12,3 tommer og en på 13,4 tommer – er den fyldt med elektroniske hjælpemidler. Supercruise er GMC’s navn for førerassistenter som håndfri kørsel, torque vectoring, adaptive dæmpere, extraction mode, der løfter bilen over forhindringer, og noget, som Dr. Brown ville nikke anerkendende til:

Crabwalk, som kan vride baghjulene ti grader og i praksis gør det muligt at bevæge bilen sidelæns.

Det kan f.eks. være praktisk i terræn for at få bagenden løs, hvis den er kørt fast.

Føreren kan også benytte sig af Ultravision, som er 360 graders visning af terrænet omkring bilen fanget af 18 kameraer, som man kan vælge imellem, hvis man f.eks. vil se, hvad der er på passagersiden, uden at måtte stige ud af bilen.

… Men lydanlægget er godt! Den er ikke ligefrem sprælsk, opladning går langsomt, og den kører ikke særlig langt ad gangen. Men Mazda MX-30 har et lydanlæg, som mange vil misunde den.
Mazda MX-30

Amerikanske kunder kan allerede reservere en Hummer EV nu. Priserne starter ved 80.000 dollars for Hummer EV2, der bliver tilgængelig i foråret 2024, mens Edition 1, som leveres i 2023 (men er udsolgt), koster 105.000 dollars.

Læs alle artikler i 1 måned for 39 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.