Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Honda Prelude Concept debuterer på Japan Mobility Show

Hondas legendariske Prelude genfødes, og Toyota opdager design.

Skrevet af / 27/10/2023 - 14:33
Honda Prelude Concept debuterer på Japan Mobility Show

Med den prisværdige undtagelse af Nissan har de japanske bilproducenter givet elbilerne den kolde skulder. Mazda har én model med alt for kort rækkevidde. Honda har charmebomben E og e:Ny1, også de med alt for kort rækkevidde. Toyota sælger godt af BZ4X, selv om den også har alt for kort rækkevidde, og Lexus? De pakker Toyotas drivlinje pænt ind og beklæder den med læder indvendigt.

Det er i det hele taget ret trist.

Men nu ser det ud til, at der endelig sker noget.

Læs også Lille fremtidsbil Efter en tur i Honda e virker det meste andet gammeldags.

På Japan Mobility Show for nylig viste de fleste japanske bilproducenter, at de er ved at vågne op. Ikke alene vil de satse på elbiler, de har også indset, at design er vigtigt. Hvilket bl.a. Mazda viste med den vanvittigt lækre Iconic SP. Som bare er en konceptbil, og med “forkert” drivlinje. Nemlig en to-kammer Wankel-motor, der assisteres af en elektrisk drivlinje.

Vi krydser fingre og tæer for, at Mazda laver en ren batterielektrisk udgave af den.

Men så er der Honda. Som ofte har lavet spændende produkter, både på to hjul, til lands og til vands, og som har skabt nogle ikoniske biler, som stadig huskes af mange.

Honda Prelude for eksempel.

Japan Mobility Show 2023. Foto: Honda

Den første kom i 1978, en 1.600cc firecylindret sag, der leverede 80 hk gennem den femtrins gearkasse. Den så hurtigere ud, end den var, og det var tilfældet med næsten alle Prelude-generationer, frem til den gik ud af produktion i 2001. På det tidspunkt havde Honda produceret over 800.000 Preludes.

Nogle af de sidste havde over 200 hk fra en 2,2 VTi VTEC-motor, og Honda udstyrede dem med elektronisk torque vectoring – ATTS, som vi i dag kender fra Porsche Taycan, Audi SQ8 e-tron og Polestar 3.

Prelude-konceptbilen, som Honda-chefen Toshihiro Mibe nænsomt rører ved på billedet ovenfor, skal vise Hondas engagement i at lave sporty biler. Det er tilladt at juble nu!

Foto: Honda

Under præsentationen af Prelude Concept sagde Mibe også, at den skulle arve køreglæden og “tilbyde en spændende oplevelse, der giver dig lyst til at køre for evigt”. For mig lyder det, som om den ikke forbliver et koncept, og at der er noget at se frem til.

Honda fremviste i øvrigt flere koncepter på Japan Mobility Show. Heriblandt en elektrisk eVTOL, en forvokset drone og en selvkørende mikrobus kaldet Cruise Origin, som vil blive lanceret i Japan i begyndelsen af 2026.

Summary of Honda CEO Speech at the Japan Mobility Show 2023 Summary of Honda CEO Speech at the Japan Mobility Show 2023 Summary of Honda CEO Speech at the Japan Mobility Show 2023 Summary of Honda CEO Speech at the Japan Mobility Show 2023
<
>
Sustaina C Concept. Foto: Honda

Toyota

Foto: Toyota

Den kobberfarvede tosæders er Toyotas FT-Se, også en konceptbil, men jo mere jeg kigger på den, jo mere vil jeg have den. Hvis nok mennesker tænker som mig, kan den også blive en realitet.

Læs også Det er ikke kun navnet som er svært at huske Toyotas første rene elbil er sikker; den får dig frem til destinationen, og den ligger fint på vejen. Men det man mest husker, er alle knapperne...

FT-Se er ifølge Toyota en skarp og hurtig sportsvogn, som de overvejer, om de skal udstyre med en eller anden form for manuel gearkasse. Alt for at give den “ægte” køreoplevelse, vil vi tro.

Gearstang? Her? På en elbil? Foto: Toyota

Uanset hvad, den ser i hvert fald fænomenalt godt ud, og hvis det er den designretning, Toyota går efter i fremtiden, kan man bare klappe i hænderne og råbe halleluja. Måske er det så slut med de triste grå biler fra den kant.

Se, FT-Se ser også godt ud bagfra. Foto: Toyota

Lexus

Foto: Lexus

Egentlig er det ikke helt fair at kalde Lexus for en velklædt Toyota. Det gælder ikke dem alle, og slet ikke denne. LF-ZC er en femsæders mellemklassebil med fem – eller er det fire? – døre, og linjer, vi ikke har set fra Lexus siden LC.

At produktionsmodellen kommer til at se lige så radikal ud, er der vel ingen, der tror på. Lexus har det med at nedtone produktionsmodellerne, og det vil helt sikkert også ske her. Produktionsmodellen er i øvrigt planlagt til lancering i 2026.

Foto: Lexus

Det er også usandsynligt, at nogen Lexus vil have et interiør som det på billedet herunder fra LF-ZL, men rattet kan faktisk blive en realitet. Lexus har allerede vist, at de er bedre end nogen anden til elektronisk styring, og det er først da, at et yoke-rat fungerer efter hensigten.

Bare spørg alle, der har kørt en Tesla med yoke-rat.

Foto: Lexus

Den 139 cm lave LF-ZC kan få følgeskab af den større LF-ZL, som er et SUV-koncept, vi ifølge Lexus kan komme til at se i en eller anden form på vejene. Hensigten med begge disse konceptbiler er at vise, hvordan Lexus arbejder med aerodynamik og batteriteknologi for at effektivisere drivlinjen og øge rækkevidden.

Der tales om CV-værdier på under 0,2 og lettere og mere tætpakkede batterier. Lettere køretøjer er mere effektive, og batterier udgør en stor del af vægten i elbiler. Så ideen er god.

Lexus siger ikke noget præcist om, hvornår LF-ZL kommer i produktion, men vi må indrømme, at vi bliver fristet, når vi ser billederne og renderingerne af Lexus’ nye designretning.

LF-ZL. Foto: Lexus
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Luksus-familiebilen kører som et lyn

Meget imponerende debut

Nyt infotainmentsystem og op til 600 km rækkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - endte på skadestuen

Batteridrevet havetraktor fra Husqvarna

Hybrid-elcykel skabt til Skandinavien

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Scroll to Top