TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Forbud mod Easee-ladebokse

Salgsforbud mod Easee-ladebokse i Sverige grundet mangelfuld fejlstrømssikring.

Forbud mod Easee-ladebokse

De svenske myndigheder har indført salgsstop for to elbil-ladebokse fra Easee, og snart kan norske myndigheder følge efter. Erhvervsavisen Dagens Næringsliv bragte onsdag morgen nyheden om, at salget af ladeboksene Easee Home og Easee Charge stoppes i Sverige. Salgsforbudet skyldes bl.a. en manglende fejlstrømssikring, som opfylder svenske krav.

Flere norske Easee-forhandlere har til NRK udtalt, at de også midlertidigt har standset salg og montering af Easee-ladebokse. I stedet vil de tilbyde ladebokse fra konkurrenten Zaptec.

Leidulf Ims, daglig leder hos Kreatel Elektro, som forhandler Easee-ladebokse, siger, at deres kunder stiller mange spørgsmål om Easee-opladeren. Mens de venter på en afklaring, sælger de derfor flere af konkurrentens ladebokse. Han siger, at Easee-ladeboksen har været stort set fejlfri og en bestseller i flere år. Men årsagen til salgsstoppet er kunderne.

Læs også Nyhed: Elbilerne får superbatterier Nye batterier bliver billigere og bedre, og fjerner al rækkeviddeangst. Og de kommer, før du ved det.

Easee får salgsforbud, men “ingen fare”

Det svenske Elsäkerhetsverket siger i sin afgørelse, at der ikke er nogen umiddelbar risiko for liv og helbred ved at bruge produkterne, men den har pålagt Easee at standse salget og udbedre de fejl, der er påpeget.

NAF Jan Tore Gjoby-scaled
Jan Tore Gjøby, rådgiver om lade- og batteriteknologi i NAF (Norges FDM). (Foto: NAF)

NAF reagerer

På spørgsmål fra Motor (den norske interesseorganisation NAF’s blad, svarer til FDM’s Motor) om, hvorvidt Easee-ejere skal være bekymrede, siger NAF’s opladningsekspert Jan Tore Gjøby:

Annonce

“Nej, ikke på kort sigt. Men jeg ville ikke have sådan en ladestation hængende i flere år. Det ville svare lidt til konsekvent at køre 90 km/t i en 80 km-zone. Det vil for det meste gå godt, men før eller siden kører man af vejen.”

Grundlæggeren af Easee, Jonas Helmikstøl, beroliger sine kunder med, at de fortsat trygt kan oplade deres biler uden at foretage sig yderligere. Han siger også, at der ikke er nogen automatik i, at det svenske forbud breder sig til andre lande.

Easee-ladebokse sælges også i Danmark. Det vides endnu ikke, om salgsforbuddet i Sverige også får konsekvenser i Danmark. 

Læs mere hos NRK og norske Motor.

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Drømmen om den talende bil bliver til virkelighed med Gemini Live

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri

Volvos mindste er klar til eventyr

GAC’s nye biler er fornuftige, men uden et es i ærmet