TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Femte generation af Mini bliver helelektrisk

Den næste elektriske Mini vil stadig være lille, men får et større batteri.

forfatter
Publiceret 25/03/2022 - 14:47

Den camouflerede Mini på billederne er femte generation af Mini, der her ses ved sneføretest i Arjeplog i det nordlige Sverige. Det er på en måde også den første generation i en ny serie af batterielektriske Mini-udgaver, og tredørsudgaven på billederne kommer allerede i 2023.

Læs også Verdens sjoveste elbil? En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?
Mini Cooper SE spread (foto Lasse Svendsen)

Den erstatter den nuværende Mini Cooper SE, der med en anslået rækkevidde på 225-234 km ligger i den lave ende, hvad rækkevidde angår.

P90453009 lowRes
Mini Cooper Electric 2023. (Foto: Mini)

Den nye version får en større batteripakke – efter sigende i størrelsesordenen 60 kWh, hvilket kan give en rækkevidde på op til 400 km – og bliver sandsynligvis udstyret med 5. generation af BMW’s elektromotor.

Om tredørsversionen får firehjulstræk, er endnu usikkert. Men det får Mini Countryman garanteret, som er Mini’en til børnefamilier, der har brug for mere plads. Tredørsudgaven ser – heldigvis – ikke ud til at vokse noget særligt i størrelsen, selv om den virker gigantisk ved siden af Alec Issigonis originale Mini.

P90453030 highRes scaled 1
Fem generationer af Mini. (Foto: Mini)

Ifølge Car Magazine skal nogle af de kommende batterielektriske Mini’er bygges i Kina, og de mener også, at BMW har planer om at genoplive Paceman som en kompakt firedørs elbil med firehjulstræk.

Det sker næppe før i 2024, og den vil i så fald blive en af meget få minibiler (ikke at forveksle med Mini-biler) med firehjulstræk.

Indtil videre er der ingen rygter om en cabriolet-udgave af næste generation af Mini. Det betyder i så fald, at Fiat 500 Electric er den eneste batterielektriske cabriolet på markedet et stykke tid endnu.

P90455283 highRes scaled 1 P90455259 lowRes
<
>
Den kommende Mini ved sneføretest i Arjeplog. (Foto: Mini)
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid - vanvid på fire hjul Geir og Audun har styret (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette test kommer lørdag, her får du en lille smagsprøve.
Her er årets bil 2023 Car of the year 2023.
Teslas prisfald: Har det ændret bilmarkedet for altid? Nu kan du pludselig få en rummelig Model Y familiebil til prisen for en lille elbil. Det bør få konkurrenterne til at ryste i bukserne.
Se hvad Hyundai sysler med Med denne svingradius behøver du aldrig mere at frygte en parkeringsplads.
Bybus uden buschauffør Selvkørende shuttlebus
Følg Lyd & Billede