TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Femte generation af Mini bliver helelektrisk

Den næste elektriske Mini vil stadig være lille, men får et større batteri.

forfatter
Publiceret 25/03/2022 - 14:47

Den camouflerede Mini på billederne er femte generation af Mini, der her ses ved sneføretest i Arjeplog i det nordlige Sverige. Det er på en måde også den første generation i en ny serie af batterielektriske Mini-udgaver, og tredørsudgaven på billederne kommer allerede i 2023.

Læs også Verdens sjoveste elbil? En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?
Mini Cooper SE spread (foto Lasse Svendsen)

Den erstatter den nuværende Mini Cooper SE, der med en anslået rækkevidde på 225-234 km ligger i den lave ende, hvad rækkevidde angår.

P90453009 lowRes
Mini Cooper Electric 2023. (Foto: Mini)

Den nye version får en større batteripakke – efter sigende i størrelsesordenen 60 kWh, hvilket kan give en rækkevidde på op til 400 km – og bliver sandsynligvis udstyret med 5. generation af BMW’s elektromotor.

Om tredørsversionen får firehjulstræk, er endnu usikkert. Men det får Mini Countryman garanteret, som er Mini’en til børnefamilier, der har brug for mere plads. Tredørsudgaven ser – heldigvis – ikke ud til at vokse noget særligt i størrelsen, selv om den virker gigantisk ved siden af Alec Issigonis originale Mini.

P90453030 highRes scaled 1
Fem generationer af Mini. (Foto: Mini)

Ifølge Car Magazine skal nogle af de kommende batterielektriske Mini’er bygges i Kina, og de mener også, at BMW har planer om at genoplive Paceman som en kompakt firedørs elbil med firehjulstræk.

Det sker næppe før i 2024, og den vil i så fald blive en af meget få minibiler (ikke at forveksle med Mini-biler) med firehjulstræk.

Indtil videre er der ingen rygter om en cabriolet-udgave af næste generation af Mini. Det betyder i så fald, at Fiat 500 Electric er den eneste batterielektriske cabriolet på markedet et stykke tid endnu.

P90455283 highRes scaled 1 P90455259 lowRes
<
>
Den kommende Mini ved sneføretest i Arjeplog. (Foto: Mini)
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede