Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Elektrisk Porsche Macan debuterer i 2024

Har kørt mere end 3,5 millioner kilometer.

Skrevet af / 13/01/2024 - 11:15
Elektrisk Porsche Macan debuterer i 2024

Det siges, at det var SUV’erne, der reddede Porsche, og at uden Cayenne ville de næppe have overlevet. Men Porsche har været tæt på konkurs flere gange før, selv uden en SUV i kataloget, og overlevet.

Nu boomer bilsalget så. Den ikoniske Porsche 911 sælger næsten sig selv, og i 2023 steg salget med 24 procent til 50.146 biler, hvilket er mere end den elektriske Taycan, som endte på 40.529 biler i 2023. Det er godt, men stadig meget mindre end SUV’erne Cayenne og Macan, som endte på henholdsvis 87.553 og 87.355 biler. Panamera nåede op på 34.020 biler, og de smarte 718-modeller nåede lige akkurat over 20.000 biler, men steg med 13 procent i forhold til året før.

Læs også Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.
(Foto: Porsche)

Men også hos Porsche er fremtiden elektrisk, og snart får Taycan følgeskab af det, der sandsynligvis bliver katalogets bestseller: Den elektriske Macan, som er bygget på Porsches Premium Platform Electric (PPE), som de deler med Audi.

Macan får premiere i 2024 og har allerede gennemgået omfattende test rundt om i verden. Porsche har i alt kørt over 3,5 millioner kilometer i eludgaven, under alle tænkelige forhold. Fra minus 30 grader nord for polarcirklen i Skandinavien til plus 50 grader i Death Valley, Californien.

(Foto: Porsche)

800 Volt

Macan får et lithium-ion-batteri på 100 kWh brutto, 95 kWh netto, og 800 Volt-arkitektur med op til 270 kW opladningskapacitet. Porsche siger, at det skulle være muligt at oplade fra 10 til 80 procent på mindre end 22 minutter.

Hvis der oplades ved en 400 Volt ladestation, deler en splitter 800 Volt-batteriet i to til 400 V for mere effektiv opladning på op til 150 kW. Hjemmeopladning understøttes med en 11 kW on-board oplader.

(Foto: Porsche)

Aktiv dæmpning

Macan leveres med firehjulstræk som standard, med fokus på baghjulstræk det meste af tiden, og de to elmotorer leverer lidt over 450 kW effekt til hjulene. Med et drejningsmoment på 1.000 Nm og Launch Control vil vi sandsynligvis se 0-100-tider på under fire sekunder for Macan.

Bilen kan også fås med Porsches Active Suspension Management-system, som har dobbeltkammerdæmpere, luftaffjedring, differentialespærre bagtil og baghjulsstyring op til fem grader.

Porsche siger ikke noget om modelprogrammet, eller hvornår du kan købe en Macan, men forvent, at den bliver tilgængelig i en Turbo S-version, samt en GTS-udgave og som Macan 4S. Hvornår? Spørg din nærmeste Porsche-forhandler. Svaret er sandsynligvis levering senere i 2024, men den 25. januar skulle der komme mere nyt fra Porsche om Macan. Så bliver vi klogere.

(Foto: Porsche)
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Luksus-familiebilen kører som et lyn

Meget imponerende debut

Nyt infotainmentsystem og op til 600 km rækkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - endte på skadestuen

Batteridrevet havetraktor fra Husqvarna

Hybrid-elcykel skabt til Skandinavien

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Scroll to Top