TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Elektrisk Abarth 500e

På vej med flere hestekræfter og falsk motorlyd

Af / 25/11/2022 - 13:25
Elektrisk Abarth 500e

Fiat og Abarth har været et begreb lige siden Carlo Abarth tunede en Fiat 500-motor til 695 kubik og 38 hk i 1964. Hvilket gav Abarth 695 SS, som den hed, en tophastighed på 140 km/t. Det var meget for en minibil dengang.

Siden har Abarth altid været synonym med tunede Fiat-modeller, og nu er turen kommet til den elektriske 500’er.

Den skal hedde Abarth 500e Scorpionissima, og er en hot udgave af 500 electric, som vi kender fra vores egne tests. Abarth-udgaven er naturligvis hurtigere og mere sporty end originalen, og lyder meget ligesom en to-cylindret Abarth i sin tid gjorde.

Abarth 500e 1
Abarth 500e

Lidt bredere og lidt lavere, med et mere sportsligt udseende, og altså denne falske motorlyd som kommer ud af højttalerne, og sikkert medvirker til, at den elektriske Abarth 500e Scorpionissima lyder mere temperamentsfuld, end den måske er. Fiat angiver 0-100 km/t på syv sekunder; to sekunder hurtigere end en standard 500e, og tophastigheden er på 155 km/t.

Abarth-udgaven leveres blandt andet med panoramatag, 360 graders kamera, JBL-anlæg og ellers det samme infotainment-system, vi kender fra 500 Electric, med en 10,25-tommers touchscreen.

Annonce
Abarth 500e 2
Abarth 500e. Alle foto: Fiat

Effekten er øget til 155 hk, men batterikapaciteten er stadigvæk på 42 kW og skulle give en rækkevidde på omkring de 300 km, hvis man ikke er så hård ved el-pedalen. Abarth-udgaven bliver kun bygget i 1949 eksemplarer, hævdes det. Tallet er ikke tilfældigt; det er nemlig det år, hvor Carlo Abarth startede selskabet.

Bilen, som leveres med dæk i dimensionen 205/40 R18, og sportssæder i Alcantara-betræk, kan bestilles fra februar 2023. Så kan man, hvis man får fat i én, fornøje sig med tre forskellige køretilstande: Turismo, Scorpion Street, og den hotteste af dem, Scorpion Track, som nok skal få racerkøreren frem i dig.

Abarth 500e 6
Instrumentbrættet i Abarth 500e er betrukket med Alcantara

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?