TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Candela C-8 går elektrisk

Candelas hydrofoilbåd klarer 50 sømil med Polestar-batterier.

forfatter
Publiceret 24/08/2022 - 13:54

Selvfølgelig skal også fritidsbåde være elektriske. Vanvittige brændstofpriser er uden tvivl med til at fremskynde elektrificeringen af både – og ikke bare færger og passagertransport, men også små både som denne. Svenske Candela lancerede sin første elektriske båd i 2019, og nu skal Polestar levere batteri- og ladesystemer til Candelas elektriske hydrofoilbåde.

Både af denne type bruger hydrofoiler monteret under skroget, som løfter båden op i fart, og reducerer støj og ikke mindst energiforbruget – hele 80 procent – sammenlignet med normale både.

657353 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Candela C-8

Gustav Hasselskog, der startede Candela i 2014 og er administrerende direktør, siger, at Polestar er en drømmepartner for dem.

“Mens elektrificeringen af ​​biler er nået langt de seneste år, halter marinesektoren bagefter. Kombinationen af ​​vores effektive hydrofoilteknologi med Polestars højkapacitetsbatterier betyder, at vi sammen kan sætte fart på indfasningen af ​​elektriske både på massemarkedet.”

657299 20220823 Polestar 2 battery pack
Polestar 2 batteripakke

Med Polestars batteripakke skulle en Candela C-8 kunne klare hele 50 sømil (93 km) med en hastighed på 22 knob (40 km/t). Candela udtaler desuden, at dens Candela C-POD, en elektrisk pod-motor, er helt op til 400 procent mere effektiv end andre bådmotorer.

Polestars batteripakke vil også være at finde i en taxabådsversion af C-8 ved navn Voyager, samt i den elektriske færge P-12, som bliver selskabets første kommercielle fartøjer med elektrisk hydrofoilteknologi.

657352 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Polestar vil levere batterier til Candela, som producerer el-hydrofoilbåde.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
blank
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
blank
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede