Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Candela C-8 går elektrisk

Candelas hydrofoilbåd klarer 50 sømil med Polestar-batterier.

Skrevet af / 24/08/2022 - 13:54
Candela C-8 går elektrisk

Selvfølgelig skal også fritidsbåde være elektriske. Vanvittige brændstofpriser er uden tvivl med til at fremskynde elektrificeringen af både – og ikke bare færger og passagertransport, men også små både som denne. Svenske Candela lancerede sin første elektriske båd i 2019, og nu skal Polestar levere batteri- og ladesystemer til Candelas elektriske hydrofoilbåde.

Både af denne type bruger hydrofoiler monteret under skroget, som løfter båden op i fart, og reducerer støj og ikke mindst energiforbruget – hele 80 procent – sammenlignet med normale både.

657353 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Candela C-8

Gustav Hasselskog, der startede Candela i 2014 og er administrerende direktør, siger, at Polestar er en drømmepartner for dem.

“Mens elektrificeringen af ​​biler er nået langt de seneste år, halter marinesektoren bagefter. Kombinationen af ​​vores effektive hydrofoilteknologi med Polestars højkapacitetsbatterier betyder, at vi sammen kan sætte fart på indfasningen af ​​elektriske både på massemarkedet.”

657299 20220823 Polestar 2 battery pack
Polestar 2 batteripakke

Med Polestars batteripakke skulle en Candela C-8 kunne klare hele 50 sømil (93 km) med en hastighed på 22 knob (40 km/t). Candela udtaler desuden, at dens Candela C-POD, en elektrisk pod-motor, er helt op til 400 procent mere effektiv end andre bådmotorer.

Polestars batteripakke vil også være at finde i en taxabådsversion af C-8 ved navn Voyager, samt i den elektriske færge P-12, som bliver selskabets første kommercielle fartøjer med elektrisk hydrofoilteknologi.

657352 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Polestar vil levere batterier til Candela, som producerer el-hydrofoilbåde.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

0
Lyd & Billede
Scroll to Top