Når BMW endelig opgraderer sin iX3, er det egentlig slet ikke en opgradering, men en helt ny bil. Inspirationen er hentet fra BMW’s legendariske Neue Klasse-modeller fra 60’erne og 70’erne, som etablerede BMW som et premium-mærke.

Historisk lancering
BMW mener, at Neue Klasse er et enormt teknologisk spring, som vil forme hele mærket i de kommende år. Projektet har været under udvikling i fire år, og iX3 er den første af hele 40 nye modeller og opdateringer, der skal lanceres inden 2027.
Ekstrem rækkevidde med sjette generation af eDrive
Kernen i den nye iX3 er sjette generation af BMW’s eDrive-teknologi med cylindriske battericeller og 800V-arkitektur. Sammenlignet med den forrige generation har drivlinjen 40 procent lavere energitab, mens batteriet har 20 procent højere energitæthed.
Det giver en WLTP-rækkevidde på imponerende 678-805 kilometer, afhængigt af udstyr og kørselsforhold. Batteripakken på 108,7 kWh er fuldt integreret i bilens struktur, hvilket reducerer vægten og øger stivheden.
BMW kalder teknologien for “pack to open body design”, og man skulle tro, at den er inspireret af Teslas “cell to chassis”-koncept. Her er karrosseriet åbent i bunden og lukket af batteripakken, der fungerer som et strukturelt element. Det frigør plads til flere battericeller, reducerer vægten og øger den strukturelle stivhed.

BMW iX3 50 xDrive – endelig firehjulstræk
Hvor den første version af iX3 kun kom med baghjulstræk, er firehjulstræk nu endelig tilgængeligt. BMW iX3 50 xDrive har to motorer med en samlet ydelse på 345 kW (469 hk) og et drejningsmoment på 645 Nm. Det resulterer i en acceleration fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder og en tophastighed på 210 km/t.
Lynhurtig opladning
Med en opladningseffekt på op til 400 kW flytter iX3 grænserne for nutidens lynopladning. Takket være 800V-arkitekturen kan batteriet oplades fra 10 til 80 procent på kun 21 minutter. Ti minutters opladning giver op til 372 kilometers rækkevidde under optimale forhold.
Fra marts 2026 vil bilen også kunne bruges som strømkilde med Vehicle-to-Load (V2L) og være forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G) for at levere strøm tilbage til nettet.

Fire kraftfulde computere
iX3’s elektronik og software er bygget op omkring fire kraftfulde “superhjerner” – computere med over 20 gange så stor processorkraft som de nuværende modeller. En af disse, “Heart of Joy”, styrer drivlinjen, bremserne, energigenvindingen og styringen og behandler oplysninger op til ti gange hurtigere end før.

BMW Panoramic iDrive
iX3 er den første BMW med det nye BMW Panoramic iDrive-betjeningssystem, som projicerer information ud over hele forruden. Det hele styres på en 17,9″ touchskærm, som drives af BMW Operating System X.
Bæredygtigt fokus
Omkring en tredjedel af bilen består af genbrugsmaterialer. Sædebetrækket “Econeer” er lavet af genbrugte PET-flasker, ligesom tekstilerne i loftsbeklædningen og gulvmåtterne. Hjulene er støbt af aluminium med 70 procent genanvendt indhold, mens ophæng og lejer indeholder hele 80 procent genanvendt aluminium. Selv batteriet indeholder 50 procent genanvendt kobolt, litium og nikkel.

Størrelse og tilgængelighed
iX3 har typiske mellemklasse proportioner med en længde på 478 cm. Bagagerummet rummer 520 liter og kan udvides til 1.750 liter. Derudover er der 58 liter ekstra opbevaringsplads under motorhjelmen. Bilen kan trække en trailer på op til 2.000 kg.
BMW iX3 50 xDrive har en startpris 649.900 kroner. Ud over basisversionen tilbydes tre udstyrsvarianter: M Sport (679.900 kroner), Fully Charged (729.900 kroner) og Supercharged (749.900 kroner). Bilen kan bestilles allerede nu.
Mer info: bmw.dk



